۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۴۹۱۸۰۰
صفارهرندی در قم:

حضور جهانگیری در انتخابات نشانه احساس خطر روحانی و اصلاح طلبان است/ انشقاق بین نامزدهای جمنا بعید است

عضو مجمع تشخیص مصلحت حضور جهانگیری در انتخابات را نشانه احساس خطر روحانی و اصلاح طلبان دانست و گفت: اگر در نظر سنجی ها رای بالا برای جهانگیری باشد روحانی را کنار می زنند.
محمدحسين صفارهرندی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در همایش بررسی صف آرایی گروه های سیاسی در انتخابات که در مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، با بیان این که انتخابات مقوله پذیرفته شده در نظام است، گفت: اگر گفته شود که این روند حذف شود به مصلحت نخواهد بود.

انتخابات نشانه پشتوانه مردمی نظام است

وی افزود: انتخابات در نظام علامتی است برای این که مردم پشتوانه حکومت هستند لذا همواره دغدغه رهبری مشارکت حداکثری است که دهان مخالفان را می بندد؛ باید بر این وسوسه که اگر مشارکت بالا باشد به نفع ما نیست غلبه کرد چون رهبر معظم انقلاب هم بر آن خط بطلان کشیدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که اگر دغدغه ای درباره نتیجه انتخابات داریم باید در جای دیگر تلاش کرد، اظهار داشت: هیچوقت به دلیل علاقه مندی به نتیجه خاص اصل موضوع را نباید زیر سوال برد.

رقابت دیدگاه های گوناگون در چارچوب نظام اقتضای آزادی است

وی ادامه داد: از اقتضائات آزادی رقابت دیدگاه ها در چارچوب اصل نظام است، هیچگاه نباید فکر کنیم که برای یکپارچگی اصل رقابت مخدوش شود؛ به خاطر این که کسانی از آزادی سوء استفاده  می کنند، باب رقابت را نباید بست.

صفار هرندی با بیان این که رقابت در چارچوب اصول و مقررات نظام اشکالی ندارد، ابراز داشت: در تمام دنیا همینگونه است که افراد باید مقررات و اصول کشورها را بپذیرند تا بتوانند در عرصه های انتخاباتی حضور داشته باشند.

وی سرنوشت ایستادن و صف آرایی در برابر حق  را نابودی دانست و عنوان کرد: مرحوم آیت الله طالقانی از ابتدای انقلاب می فرمود که اگر کسی در برابر حق بایستد نابود می شود،؛ نظام به حق می گوید که افراد باید اتهام آلوده بودن به فتنه را حل و برطرف کنند.

خاستگاه فتنه جبهه اصلاحات است/ اصلاح طلبان از فتنه گران اظهار برائت کنند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: همه اصلاح طلبان فتنه گر نیستند اما خاستگاه فتنه جبهه اصلاحات بوده است، اگر دامن کسی آلوده نیست باید اظهار برائت کنند؛ اصلاح طلبان باید از فتنه گران اظهار تبری کنند تا در چارچوب نظام بتوانند به رقابت بپردازند.

وی اضافه کرد: اصلاح طلبان بعد از فتنه در موقعیتی قرار گرفتند که چیزی نمانده بود تا از یاد و قلب مردم کاملا محذوف شوند که البته خواسته خودشان بوده است؛ اصلاح طلبان دنبال راهی برای برگشت به نظام هستند که نظام به حق بحث توبه را مطرح می کند. اولین جلوه بازگشت در انتخابات سال ۹۰ مجلس بود. رییس دولت اصلاحات به عنوان لیدر اصلاحات با رفتن به پای صندوق رای در یکی از روستاها اعلام کرد که می خواهد در ساز وکار نظام باشند.

صفارهرندی با اشاره به آرایش سیاسی در انتخابات 92 گفت: در سال ۹۲ احساس اصلاح طلبان این بود که گزینه خود آنها رای لازم را ندارد از این رو به فکر استفاده و بهره از گزینه عاریتی افتادند و حضور مرحوم هاشمی در این روند بسیار اثرگذار بود.

روحانی انتظارات اصلاح طلبان را برآورده نکرده است/ مخالفت روحانی با کاندیدای پوششی

وی افزود: از انتخاب روحانی ۴ سال می گذرد و بر آورد آنان این نیست که باید مثل گذشته باشند، اصلاح طلبان معتقد هستند که روحانی انتظارات آنان را برآورده نکرده است و نتوانسته وعده ها را محقق کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: اصلاح طلبان در حال حاضر به فکر جایگزین افتادند تا به صورت مطلق در صحنه حضور داشته باشد یا این که در کنار روحانی کسی باشد تا شرایط را بسنجند و بعد تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: آقای هاشمی در زمان حیات بسیار سعی بر وجود نامزد پوششی داشت اما آقای روحانی قبول نکرد و گفت شما خیلی زود مساله عبور از روحانی را کلید زدید؛ بخشی از حرف هایی که اواخر مطرح شد درخواست تضمین از روحانی برای انجام خواسته های آنان بوده است.

صفارهرندی ابراز داشت: اصلاح طلبان می گویند کابینه را مرکزیت اصلاحات باید تعیین کند نه این که تنها از اصلاح طلبان نزدیک رییس جمهور استفاده شود؛ اصلاح طلبان و دوستان آقای روحانی بسیار نگران بودند و حتی از صحبت های تحریک آمیزی مثل رد صلاحیت استفاده می کردند تا این که روز گذشته روحانی پذیرفت تا جهانگیری در انتخابات حضور داشته باشد.

حضور جهانگیری در انتخابات نشانه احساس خطر روحانی و اصلاح طلبان است

وی حضور جهانگیری در انتخابات را نشانه احساس خطر روحانی و اصلاح طلبان دانست و عنوان کرد: جریان رقیب باید از این وضعیت بیشترین استفاده را انجام دهد؛ رقیبی که به دلیل حضور غیر منسجم در انتخابات گذشته موفق نبوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلت نظام با اشاره به تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب خاطرنشان کرد: افزون بر سیاسیون برای مردم تنبه ایجاد شد و مشخص شد که کار تنها نباید در دست سیاسیون باشد بلکه مردم باید حضور داشته باشند و این سبب شکل گیری جبهه مردمی نیروهای انقلاب شد تا کار از پایین به بالا باشد.

کسی که بخواهد از مسیر انسجام بخشی منحرف شود باید پاسخگوی مردم باشد

وی اضافه کرد: این کار آسان نبود و حتما مشکلاتی داشت اما کار بزرگی صورت گرفت؛ هرکس بخواهد از مسیر انسجام بخشی منحرف شود باید پاسخگوی جمع ۳ هزار نفری که نماینده مردم هستند باشد.

صفارهرندی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تلاش جریان انحرافی برای حضور در صحنه انتخابات گفت: در این میان جریان انحرافی با تصور این که نیازی به کسی ندارد و با انگیزه های قدرت طلبانه رفتاری را مرتکب شدند که حتی هوادارانشان آنان را کنار گذاشتند.

جریان انحرافی راضی است که کار تیم اجرایی کنونی ادامه پیدا کند

وی افزود: این جریان می گوید حال که زمینه برای ما فراهم نیست بازی را باید بر هم بزنیم، این جریان راضی است تیم کنونی اجرایی امتداد پیدا کند اما جریان اصولگرایی روی کار نیاید اما خوشبختانه جریان اصولگرایی به نوعی در حال پوست انداختن است و شاهد عقلانیت در چهره های اصولگرایی هستیم.

بخش دوم این نشست سیاسی به پرسش و پاسخ حاضران با عضو مجمع تشخیص مصلت نظام اختصاص داشت.

صفار هرندی در پاسخ به این که آیا فضای انتخابات با توجه به رقابت های جریان ها به سمت ضد امنیتی شدن همانند 88 پیش می رود، اظهار داشت: ورود مجدد به عرصه ای همانند ۸۸ مطلوبیت برای آن ها ندارد و از دیدآنها بسیار پر هزینه و سنگین خواهد بود البته نباید غافل شویم که دشمن و ضد انقلاب به دنبال براندازی هستند، در فتنه ۸۸ جریان برانداز خارجی با جریان کج فهم و قدرت طلب داخلی گره خورده بودند.

وی در پاسخ به این که سوال آیا احمدی نژاد از فیلتر شورای نگهبان عبور می کند، ادامه داد: متاسفانه جلوه جدید وی  با تضاد مطلق در گذشته ها است، بعد از اعلام آقا می گوید که تسلیم  است و نمی آید اما این روزها حضور پیدا می کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز داشت: این که شورای نگهبان چه می کند نمی دانیم اما ممکن است راه آسانی نداشته باشد؛ شاید احمدی نژاد خود را در معرض قضاوت شورای نگهبان قرار ندهد و اما باز هم قابل پیش بینی نیست اما اگر رد صلاحیت به معنای پایان کار او است.

بعید است بین نامزدهای جبهه مردمی انشقاق ایجاد شود

وی در پاسخ به این سؤال که آیا آقایان رئیسی و قالیباف هماهنگ هستند یا شاهد انشقاق خواهیم بود، عنوان کرد: تاکنون شرایطی در گذشته به خوبی الان وجود نداشته و انسجام خوبی قابل مشاهده است، احتمال این که بخواهد انشقاقی پدید آید خیلی کم و بعید است.

صفارهرندی درباره این که چرا برخی به وعده های انتخاباتی خود عمل نمی کنند، خاطرنشان کرد: برخی وعده های انتخاباتی بی جا داده می شود و اصلا در اختیار شخص نیست مثلا می گویند در روز نخست اجرای برجام همه تحریم ها برداشته می شود؛ باید غل و زنجیرها را از دست و پای اصحاب تولید باز کنند تا شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

شکافی بین حجت الاسلام رئیسی و جمنا وجود ندارد

وی در پاسخ به این که آیا نهایت کار جمنا رسیدن به قالیباف است و آیا شکافی بین حجت الاسلام رئیسی و جمنا وجود دارد، اضافه کرد:  خود جبهه مردمی نیروهای انقلاب نشست هایی را برگزار کرد که آقای رئیسی رای بالا آورد بنابراین تضادی با جمنا وجود ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که آقای رئیسی می گوید من برای احساس تکلیف آمده ام اما سازوکار جبهه را هم قبول دارم، گفت: برخی اصرار دارند وسوسه هایی انجام داده و وضعیت را به گونه ای دیگر جلوه دهند.

وی افزود: هماهنگی بین چند نفری که ثبت نام کردند بسیار قابل قبول است و امیدواریم که تا پایان اینگونه باشد، دوستانی که در جبهه فعال هستند می گویند الان حکم نهایی را صادر نمی کنیم بلکه با توجه به اقبال مردم انتخاب می کنیم و بقیه او را کمک می کنند.

صفارهرندی در پاسخ به این که بین آقایان روحانی و رئیسی اقبال به کدام بیشتر است، اظهار داشت: بسیاری از مردم شناخت لازم را از آقای رئیسی ندارند همانگونه که در ۹۲ روحانی را نمی شناختند، آقای رئیسی با درصد پایین شروع کرده اما رشد اقبال به ایشان بسیار بالا است و روند رو به رشد ادامه داد.

اگر رأی روحانی بالا نباشد او را کنار می زنند

وی در پاسخ به این که آیا جهانگیری به نفع روحانی کنار می رود، ادامه داد: آقای جهانگیری به صراحت گفت که گزینه اصلی روحانی است، اگر در نظر سنجی ها رای بالا برای جهانگیری باشد روحانی را کنار می زنند و اگر کنار نرود با او رقابت می کند و اگر رای روحانی بالا باشد جهانگیری کنار می رود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقدیر از فعالیت های جبهه مردمی نیروهای انقلاب ابراز داشت: تعصب خاصی درباره این جبهه نداریم اما باید توجه داشت که با توجه به تجربه، این حرکت بسیار مهم و ارزشمند است و نیروهای انقلابی می توانند به صورت منسجم برنامه های خود را پیگیری کنند./1323/پ۲۰۰/ص

ارسال نظرات