۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۴۹۱۷۹۹
مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی مازندران:

نیازمند ترویج امور معنوی و فرهنگی در جامعه هستیم

حجت الاسلام ابراهیمیان با تاکید بر نیاز امروز جامعه برای ترویج معنویت و فعالیت های دینی و فرهنگی، گفت: به برکت انقلاب اسلامی شاهد فعالیت های فرهنگی و معنوی گسترده ای مانند برنامه معنوی اعتکاف بودیم و باید حضور پرشور جوانان را قدر بدانیم.
سید حسین ابراهیمیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام سید حسین ابراهیمیان، مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی مازندران، امشب جمع دست اندرکاران مراسم معنوی اعتکاف در مصلای جمعه بابل گفت: اهتمام برای برپایی مراسم معنوی اعتکاف در راستای ایجاد فضایی فراگیر معنوی در جامعه ما است و ما نیازمند به این گونه برنامه ها هستیم.

وی افزود : اعتکاف در فرهنگ قرآنی ما از جایگاه بسیار بلندی برخوردار است و نه تنها در اسلام بلکه این مراسم معنوی در بین تمام مذاهب و ادیان الهی مشترک است.

استاد حوزه علمیه با بیان سیره پیامبران و امامان در خصوص توجه به اعتکاف، خاطرنشان کرد: تمام ادیان الهی اعتکاف را به عنوان یک اصل مقدس پذیرفتند و از آن برای تقویت امور معنوی و دینی استفاده می کنند.

امام جمعه موقت بابل با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در خصوص اعتکاف و بهره های معنوی آن، تصریح کرد: در قرآن کریم 9 مرتبه در خصوص اهمیت اعتکاف آیه نازل شد و اعتکاف در ردیف طواف خانه کعبه قرار گرفته است.

وی افزود: خداوند متعال به معتکفان سه پاداش را ضمانت کرد که تنها منحصر به معتکفان است و مهمترین آن بخشیدن همه گناهان متعتکفان پس از اعتکاف است.

حجت الاسلام ابراهیمیان با اشاره به این مطلب که خدای متعال بین معتکف و آتش جهنم در قیامت سه خندق عظیم فاصله می افکند، اظهار داشت: متعکف در برخی از روایات به مانند کسی محسوب می شود که همه حسنات را در عالم به صورت یکجا انجام داده است.

وی با تاکید بر این نکته که روح اعتکاف خلوت گزینی است، گفت: یکی از نیازهای متعالی انسانها نیاز به خلوت کردن با خداوند متعال و بررسی اعمال خود برای دست یابی به خودشناسی است.

استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از برخی از محافل اعتکاف و پرشدن تمام ساعات با برنامه های جمعی، تصریح کرد: برخی از دست اندرکاران اعتکاف فلسفه این مراسم معنوی را فراموش کردند و فرصتی را برای خلوت گزینی معتکفان فراهم نمی کنند و این با روح اعتکاف مغایرت دارد.

حجت الاسلام ابراهیمیان بسیاری از مشکلات جامعه امروز را ناشی از دور شدن از امور معنوی و دینی بیان و تاکید کرد: اعتکاف ایجاد یک فضای فراگیر معنوی در جامعه ما است و این مهم به برکت انقلاب اسلامی در جامعه ما فراهم شد.

وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای مهم اعتکاف صبر و استقامت است که سه روز روزه داری در کنار عبادت صبر را در انسان تقویت می کند.

استاد حوزه علمیه بهره گیری از فرصت ماه رجب و شعبان را برای ورود به ماه مبارک رمضان مهم دانست و اظهار داشت: فعالیت برای برپایی مراسم اعتکاف به ویژه در میان نوجوانان و جوانان کمتر از حضور در اعتکاف نیست و باید فعالیت های فرهنگی و معنوی در جامعه با برنامه ریزی مناسب گسترش یابد./۲۰۲/۱۳۱۳/ب۱

ارسال نظرات