۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۴۹۰۱۴۹
مدیر مؤسسه رافد:

جهان تشنه فرهنگ تشیع است

مدیر مؤسسه رافد از فیلتر شدن وب‌گاه این مؤسسه در کشور عربستان در سال‌های گذشته به منظور جلوگیری از تأثیرگذاری آن بر مردم این کشور خبر داد و گفت: وب‌گاه رافد با محتوای فرهنگ شیعی در سراسر اروپا و آمریکا با پراکندگی قابل توجهی مخاطبان بسیاری دارد.
مدیر مؤسسه رافد، سعید رحیمی

اشاره:

نشر و گسترش فرهنگ تشیع در سراسر جهان وظیفه‌ای است که اهالی این مذهب بر خود واجب می‌دانند، از آنجا که بسیاری از مسلمانان جهان به زبان عربی و انگلیسی سخن می‌گویند لازم است که فعالیت‌هایی با موضوعات مختلف در این زمینه به زبان‌های یاد شده انجام شود؛ مؤسسه رافد وابسته به مؤسسه جهانی آل البیت با وب‌گاه www.Rafed.net  با بخش‌های متنوع و محتوای کتب، زنان، تصاویر، و مانند این‌ها در این زمینه خدمت می‌کند که خبرگزاری رسا برای معرفی آن با آقای سعید رحیمی مدیریت مؤسسه رافد گفتگویی را ترتیب داده است که از نظر مخاطبان می‌گذرد.

 

 

رسا ـ درباره تاریخچه رافد و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد بفرمایید.

سال 69 یعنی اوایل ورود اینترنت به ایران، مجموعه آل‌البیت با توجه به روش‌ها و کارکردهای فضای مجازی تصمیم گرفت تا از این ابزار جهت نشر فرهنگ تشیع در جهان که هدف اصلی این مؤسسه است استفاده کند.

بخش رافد مؤسسه آل البیت با مدیریت آقای سید عباس شهرستانی و مهندس ابوحاتم که در بحث اینترنت تخصص داشت راه اندازی شد؛ که در ابتدا با فعال کردن سروری مخصوص اینترانت مؤسسه آل البیت خدمات دهی به مردم آغاز شد؛ به مدت چهار سال مشترکین از اطلاعات بارگذاری شده توسط این مؤسسه بر وب‌گاه اینترنتی WWW.RAFED.NET  استفاده می‌کردند و هر فرد می‌توانست برای خود صفحه‌ای داشته باشد تا اینکه اینترنت در کشور فراگیر شد.

شبکه رافد برای گسترش فرهنگ شیعی، با شعار «شبکه رافد لتمیت ثقافیه» کار خود را بر دو پایه زبان‌های عربی و انگلیسی آغاز کرد؛ انتخاب این دو زبان به این خاطر بود که محتوای شیعی به زبان فارسی فراوان است و مؤسسات مختلفی این وظیفه را به عهده گرفته‌اند و شبکه رافد به دنبال آن است تا فرهنگ شیعی را در بین شیعیان عرب زبانی که در کشورهای عربی مانند مصر، الجزایر، تونس و مانند این‌ها ساکن هستند گسترش دهد.

 

 

رسا ـ برای آشنایی بیشتر مخاطبان با شبکه رافد لطفاً مدیریت‌های این بخش از مؤسسه آل البیت را تا به امروز معرفی کنید.

سه دوره مدیریت عوض شده است، آقای سید عباس شهرستانی، مؤسس رافد بودند، بعد از آزاد سازی عراق آقای شهرستانی مأموریت فعال کردن مجموعه آل البیت در عراق را قبول کرد و اینجا را به آقای ابوعلی بصری سپرد، وی نیز پس از مدتی به عراق برای فعال کردن دفتر بصره آل البیت سفر کرد و از یازده سال پیش مدیریت شبکه رافد به من سپرده شد.

 

رسا ـ تفاوت فعالیت‌های شما با مؤسسه جهانی اطلاع رسانی آل البیت، بخش دیگری از این مجموعه چیست؟

آن مجموعه خدمات رسانی به علما و طلاب را محوریت کار خود قرار داده بود و ما نشر فرهنگی را به زبان عربی و انگلیسی انجام می‌دهیم.

البته آن‌ها ارائه محتوا در بستر اینترنت را هم شروع کردند اما مسیرهایمان را سعی می‌کنیم که با هماهنگی طوری تنظیم کنیم که موازی کاری در آن نباشد.

 

 

رسا ـ با شناختی که از پایگاه اطلاع رسانی رافد دارم فعالیتتان گسترده است، لطفاً مسیری را که تا امروز طی کرده‌اید توضیح دهید.

وب‌گاه رافد در ابتدا تنها کتاب‌های منبع را اسکن و بارگذاری می‌کرد؛ پس از آن بخش کودک به کار ما اضافه شد و اکنون رافد هشت قالب دارد. بخش‌های مختلف "کتاب"، "عقاید"، "زن و نقش زن"، "کودک و نوجوان"، "صوتی و تصویری"، "تقویم اسلامی"، "گالری عکس" و "مؤمل" هستند.

چهار بخش از وبگاه طبق رسالتمان برایمان اهمیت بیشتری دارد، این چهار بخش به ترتیب کتابخانه، کودک، زن و عقاید است.

 

رساـ علاوه بر اینکه تقاضا دارم توضیحی درباره بخش کتابخانه بفرمایید، چرا این بخش دارای اهمیت بیشتری است؟

بخش "کتابخانه" با زبان اصلی عربی و در کنار آن انگلیسی فعالیت می‌کند؛ هرچند وب‌گاه‌های مختلفی کار نشر کتاب را انجام می‌دهند اما کتاب‌هایی که ما ارائه می‌کنیم مصادر شیعه هست؛ مصدر شیعه بودن به این معنی است که محتوای سایت باید قابل اعتبار و اعتماد باشد، در سایت‌ها عموماً غلط‌ها و ایراداتی نگارشی و حتی اعرابی وجود دارد اما کتاب‌هایی که ما عرضه می‌کنیم هرچند تعداد محدودی است اما کاملاً مطابق با متن اصلی و دارای "مهر تطبیق اصلی" است، و این مهر رافد اعتبار زیادی در بین محققین و دارد.

این نکته شاید برای شما اهمیت زیادی نداشته باشد که متن مقداری کم و زیاد داشته باشد یا در یکی دو مورد در یک کتاب زیر و زبر به کار رفته اشتباه باشد اما محققینی که با کتاب‌های تاریخی سر و کار دارند می‌دانند که اشتباهاتی جزئی می‌تواند یک کتاب را کاملاً بی‌استفاده کند.

اعتماد به محتوای کتب در اینترنت برای محققین بسیار مهم است که با خواست خداوند رافد توانسته است اعتبار و اعتماد محققین را به دست آورد؛ با وجود اینکه اندکی بیش از دو هزار کتاب در کتابخانه وب‌گاه رافد موجود است اما تعداد بازدیدهای این بخش بسیار بالاست.

 

 

رساـ در بخش عقایدی، چه پرسش‌هایی مطرح می‌شود و شما با چه ساز و کاری پاسخ می‌دهید؟

رافد دو حوزه اصلی سئوال و جواب دارد، در یک بخش از اعتقاداتی مانند خدا و پیامبران و امامان می‌پرسند که همینجا پاسخ می‌دهیم و در بخش دوم معمولاً از احکام می‌پرسند که سئوالات به دفتر استفتائات نجف فرستاده می‌شود، البته آرشیوی حجیم از مطالبی که تا به حال پرسیده شده است در مجموعه موجود است.

 

رسا ـ درباره بخش "کودک و نوجوان"، "زن" و "عقاید" بفرمایید.

راه اندازی بخش کودک و نوجوان به این دلیل بود که اگر بتوانیم اعتقادات را در ذهن کودکان و نوجوانان تثبیت کنیم، یکی از اهداف دیگر این مجموعه که گسترش فرهنگ شیعی در کودکان و نوجوانان با برنامه‌ای خاص است را محقق کرده‌ایم.

بخش زن به این خاطر دارای اهمیت است که محوریت خانواده با بانوان است؛ بخش‌های مهمی از تربیت کودک به خانواده بر می‌گردد و اصلی‌ترن نقش تربیتی در جامعه با مادر است، بچه‌هایی که از مادری دینی برخوردار باشند از تربیت دینی برخوردار خواهند بود.

وجود مطالبی مانند آشپزی و دکوراسیون در بخش زن برای جذابیت بیشتر این بخش است که بانوان بتوانند در کنار یادگیری مسائل تربیتی کودکان نیازهای دیگرشان را نیز در اینجا تأمین کنند.

در بخش اعتقادی نیز شبهاتی که از طرف وهابیت، بهائیت و دیگران در رسانه‌های خارجی و گروه‌های دینی مطرح می‌شود پاسخ داده می‌شود تا بتوانیم به سالم نگاه داشتن جامعه شیعی کمک خوبی داشته باشیم.

 

 

رسا ـ چرا در بخش کتابخانه تمام کتاب‌هایی که در کتابخانه‌های مختلف آل البیت وجود دارد بارگذاری نمی‌شود؟

خیلی از کتاب‌ها تاکنون چاپ و تایپ نشده است، البته از طرفی صلاح نیست که همه کتاب‌ها به این صورت تبدیل شوند؛ فعالیتی که وب‌گاه رافد انجام می‌دهد یک کتاب را در سطح جهان شیعه و اهل تسنن پخش می‌کند که هر کتابی لایق اینگونه معرفی نیست و به این خاطر است که از کتابخانه‌های مختلف تخصصی زبان لاتین، ادبیات، تاریخ، فقه و مانند این‌ها که در مجموعه ما وجود دارد تعداد محدودی را تایپ، مقابله و منتشر کرده‌ایم.

البته وجود این کتاب‌ها در سطح محدود برای محققین سودمند است؛ وجود کتابخانه‌هایی که عرض کردم باعث می‌شود که مطالب هر یک از این کتاب‌ها در اختیار اهل فن قرار گیرد و ایشان با توجه به مهارت و تخصص خود از بخش‌هایی از این کتاب‌ها بهره ببرند.

 

 

رساـ درباره بخش "صوتی و تصویری" و "تقویم اسلامی" توضیح بفرمایید.

در بخش صوتی و تصویری دو قسمت سخنرانی‌ها به صورت کامل و مداحی‌ها به صورت کلیپی وجود دارد، برای مثال یک مراسم مداحی روز عاشورا در فلان مجلس به چند کلیپ تقسیم و بارگذاری می‌شود.

تقویم اسلامی هم به خاطر مشکلات مسلمانان در کشورهای مختلف تشکیل شد؛ مسلمانان در کشورهای مختلف به راحتی نمی‌توانستند اوقات شرعی خود را استحصال کنند، ابتدای ماه را استخراج کنند و خلاصه اینکه مجموعه‌هایی برای راهنمایی و هدایتشان وجود نداشت؛ هر چند دفاتر علما معمولاً در کشورهای دیگر از این نوع خدمات ارائه می‌کنند اما دسترسی به دفاتر سخت است.

رافد با توجه به فرمول‌هایی که گروه «لوا» استخراج کرده بود و از طرف علما و دفتر تأیید شده بود برنامه محاسبه اوقات شرعی را درست کرد و روی اینترنت بارگذاری کردیم، در این قسمت تقویم، مناسبت‌های روز، اعمال و ادعیه روز و مانند این خدمات وجود دارد.

 

 

رسا ـ مراجعه مردم اغلب کشورها به صفحات وب کاهش یافته و علاقمند به نرم افزارهایی هستند که در گوشی‌های تلفن همراه خود نصب می‌کنند؛ آیا این تقویم تحت سیستم عامل‌های اندروید و آی اُ اس طراحی شده است؟

دستگاه‌های همراه مدت زمان کمی است که رونق خاصی پیدا کرده است؛ از دو سال پیش کار روی این برنامه‌ها را شروع کردیم و به زودی چنین برنامه‌ای کامل و به سبد خدمات ما اضافه خواهد شد؛ البته این تقویم با تقویم‌های دیگر متمایز است.

این تقویم به مناسبت‌ها و تقویم قمری توجه بیشتری دارد؛ حتی شما در این تقویم می‌توانید کاملاً تاریخ را به قمری تبدیل کنید، البته این تقویم به تاریخ‌های شمسی و میلادی هم قابل استفاده است.

 

رسا ـ بخش مؤمل چیست؟

بخشی اعتقادی از سایت است که به واسطه تعداد مقالاتش جاذبه بیشتری داشته است؛ این بخش در حوزه امام زمان فعالیت می‌کند، تمام احادیث درباره امام زمان (عج) و سئوالات این حوزه آمده است.

 

رسا ـ درباره نحوه ثبت مؤسسه‌ای چون رافد و چگونگی فعالیت فیزیکی آن بفرمایید.

رافد زیرمجموعه مؤسسه آل البیت است و ثبت مستقلی ندارد، اعتبار رافد به واسطه اعتبار آل البیت است؛ بنده مدیریت و آقای هاشمی معاون اداری و علمی رافد هستند؛ حدود سی نفر هم با ما همکاری دارند.

 

رسا ـ آماری از قشر و تعداد مخاطبانتان دارید؟

مخاطبان رافد در حوزه کشورهای عرب و انگلیسی زبان هستند، با توجه به آمارهای مختلفی که استخراج شده است، قشر دانشگاهی حدود 60٪ و بقیه تحصیلات کمتر از دانشگاه دارند، در آماری دیگر بانوان 40 تا 50 درصد از کل بازدیدهای رافد را به خود اختصاص می‌دهند.

از نظر مخاطبان رافد از کشورهای مختلف هر چند جابجایی در رتبه‌ها همیشه وجود دارد ولی معمولاً به ترتیب عربستان، عراق، بحرین و الجزایر بازدید کنندگان ما هستند؛ در رتبه بعدی عرب زبانان ساکن در کشورهای اروپایی قراردارند و رتبه ششم بازدید ما کشور آمریکا است. و طبق آمار اخذ شده پراکندگی مخاطبان ما از کشور آمریکا بالاست یعنی از سراسر این کشور به زبان‌های عربی و انگلیسی از رافد بازدید وجود دارد.

 

 

رسا ـ آیت الله سیستانی خودشان به صورت مستقیم در کشورهای مختلف تبلیغ رافد را برعهده دارند؟ رافد را به نام آیت الله سیستانی می‌شناسند؟

رافد به طور خاص مربوط به آیت الله سیستانی نیست بلکه آن را با نام حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی می‌شناسند، رافد، تراثنا و مرکز تحقیقات آل البیت، خاصاً زیر نظر حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی اداره می‌شوند. هرچند حتی پرسش و پاسخ وب‌گاه ما پاسخ‌های آیت الله سیستانی است و وب‌گاه رافد رنگ و بوی آیت الله سیستانی را دارد اما این مرکز به شکل خاص مربوط به آسید جواد شهرستانی است.

 

رسا ـ آماری از اثرپذیری افرادی که مخاطب شما هستند در دست دارید؟

ما می‌دانیم که ارتباط از بخش‌های خاصی مانند کودکان زیاد است، مثلاً کودکان و نوجوانان اهل تسنن در بخش تعامل کاربران برای ما مطلب می‌فرستند اما درباره اینکه چقدر از مطالب سایت ما اثر می‌پذیرند تحقیق خاصی انجام نشده است.

البته قرائن و شواهدی نشان می‌دهد که تأثیر فعالیت‌های رافد در کشورهای مختلف زیاد بوده است تا جایی که آن‌ها برای مقابله با آن دست به اقدامات متفاوتی زده‌اند؛ مانند اینکه دولت عربستان در سال‌های اولیه فعالیت ما به مدت چند سال وب‌گاه رافد را در این کشور فیلتر کرد و دستیابی به این وب‌گاه در این کشور مسدود بود، مسلماً تأثیرات فعالیت‌های ما باعث شده است که دولت عربستان احساس خطر کند و این کار را انجام دهد؛ در سال‌های اخیر هم این وب‌گاه چندین بار توسط گروه‌های ضد شیعی هک شده است.

 

رسا ـ اثری از اینکه این سایت از داخل ایران پشتیبانی می‌شود وجود دارد؟

عملاً در وب‌گاه رافد نام و نشانی از قم وجود ندارد اما تنها کافی است که شما Rafed.net را در گوگل سرچ کنید که در نتیجه جستجو می‌نویسد این یک پایگاه شیعی است که در قم اداره می‌شود، در ویکی پدیا نیز به صورت خیلی کامل از سابقه سایت رافد و وابستگی آن به دفتر آیت الله سیستانی و اینکه در عربستان مسدود بوده است و خیلی از این مطالب را به عنوان تاریخچه می‌بینید که خیلی دقیق نوشته شده است؛ جالب این است که نویسنده این توضیحات از دانشگاه شیعه‌شناسی تلاویو بوده است.

 

رسا ـ به دلیل فعالیت شما در ایران، مخالفت خاصی بین کاربران وجود ندارد؟

بحث ناسیونالیستی، عرب و عجم خارج از ایران قوی‌تر و پر رنگ‌تر است؛ ممکن است کسانی که نسبت به تأمین محتوای رافد از قم آگاهی دارند مقداری با احتیاط رفتار کنند؛ اما ما همیشه سعی می‌کنیم که از بارگذاری محتوای جنجال برانگیز پرهیز کنیم یعنی هدف اصلی‌مان بیان عقاید شیعه با زبان مسالمت آمیز است بدون اینکه حساسیت مخاطبان غیر شیعه‌ای را که در سراسر دنیا داریم را برانگیزانیم.

از طرف غیر شیعیان مطالب اعتقادی زیاد می‌آید، درباره مطالبمان اظهار نظرهای زیادی وجود دارد، البته بخش زیادی از این اظهار نظرها بد و بیراه هم زیاد است هر چند که هیچ اهانتی در سایت نیست. این اهانت‌ها در بخش‌های عقایدی جدی‌تر است و مطالب ضد اخلاقی فراوان است.

 

رسا ـ مسلماً بحث‌های تقابل شیعه و سنی در کار شما وجود دارد این مباحث را چگونه مدیریت می‌کنید؟

بخصوص در زمینه عقاید دراین باره صحبت می‌شود و رسالت و سیاست ما حل مسائل بدون برانگیختن توهین، چالش و هیجان طرف مقابل است؛ در این مبحث علمایی که با همکاری دارند سعی می‌کنند که از مصادر و منابع اهل سنت در تولید مطالب استفاده بیشتری داشته باشند.

 

رسا ـ درباره مسائل اجتماعی روز جهان اسلام چگونه موضع‌گیری می‌کنید؟ منظور اتفاقات تلخی است که اخیراً در مناطق مختلف خاورمیانه رخ می‌دهد.

با توجه به فعالیت ما در بخش‌هایی که عرض کردم مجالی برای ورود به جنبه‌های اجتماعی روز وجود ندارد؛ با توجه به مخاطبانمان که طیف وسیعی از سیاست‌ها را دنبال می‌کنند هر مطلبی که داشته باشیم مخالفانی نیز به همراه دارد که کار اصلی ما را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

ما فقط در این هشت مجموعه فعالیت داریم، غیر از اینکه در صفحه اصلی رافد بخش مناسبت‌هایی داریم که ولادت ائمه و شهادت و مناسبت‌های اسلامی را یادآوری می‌کنیم بخش دیگری نداریم که مربوط به وقایع روز باشد.

 

رسا ـ در بخش بانوان یا کودکان نیز در قالب آموزش‌های مختلف عقاید شیعه را ترویج می‌دهید؟

در همه بخش‌های ما ترویج عقاید شیعی مانند استکبار ستیزی جزو اصول است،بخصوص بخش کودک که هدفش آموزش در حین سرگرمی است، این آموزش هم آموزش فرهنگی دینی است.

در حوزه کودک سه مقوله اصلی احکام، اخلاق و تاریخچه دین اسلام برایمان اهمیت دارد؛ محتوای این بخش با توجه به این سه تا طراحی می‌شود، برای مثال در معرفی شخصیت‌های مذهبی مثلاً می‌گوییم دلیل شهادت میثم تمار این بود که از حضرت علی (ع) دفاع کرد، لابلای صحبت‌ها مسائل مختلف قطعاً گفته می‌شود و در این مسیر هیچ پرهیزی از بیان واقعیت نداریم؛ فقط بیانمان را طوری انتخاب می‌کنیم که حساسیت‌برنیانگیزد.

 

 

رسا ـ در فعالیت‌هایتان با مدیریت و بدنه حوزه علمیه قم ارتباط دارید؟

با مدیریت حوزه نه ولی با علمای حوزوی در ارتباط هستیم، تهیه محتوای خیلی از بخش‌های رافد به عهده دوستان حوزوی است، ما انتخاب کتاب‌هایمان توسط تیم تحقیقات پایین انجام می‌شود که از چهره‌های شناخته شده حوزه هستند. بیشتر که دقت می‌کنم تهیه محتوای تک تک بخش‌هایمان بدون واسطه به حوزویان مربوط است.

 

رسا ـ دولت چگونه می‌تواند در انجام فعالیت بیشتر و مؤثرتر به شما کمک کند؟

رافد به مؤسسه آل البیت وابسته است و از نظر مالی محدودیت زیادی ندارد اما از لحاظ زیرساخت‌ها محدودیت‌های زیادی داریم، چندین بار از مراکز اسلامی آمار گرفته‌اند و این مرکز را نیز در بین این مراکز ثبت کرده‌اند اما تا به حال هیچ نشستی بین این مراکز برگزار نشده است.

نقاط ضعف مجموعه‌هایی مانند رافد این است که از مجموعه‌های دیگری که موازی کار می‌کنند خبر ندارند؛ گاهی اوقات کاری انجام می‌شود که قوی‌تر از آن در مجموعه دیگر کار شده است؛ گاهی اوقات نیز ما سرمایه زیادی روی یک کار گذاشته‌ایم و مجموعه‌ای دیگر این فعالیت را در حد پایین‌تری شروع می‌کند؛ مسلم است که اگر هزینه‌ای که صرف کارهای مشابه البته با کیفیت پایین‌تر می‌شود صرف فعالیت‌هایی در شاخه‌هایی که هنوز در آن‌ها کاری صورت نگرفته است می‌شد بازدهی فعالیت‌های فرهنگی را به اندازه قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌داد.

یک مرکز آمارگیری بسیار قوی در رتبه‌بندی وب‌گاه‌ها خیلی مهم و ضروری است؛ چیزی مانند الکسا که البته غیر واقعی است؛ افرادی هستند که از شما مبالغی را اخذ می‌کنند تا آمار بازدید شما را به صورت غیر واقعی در الکسا بالا ببرند؛ ولی یک هسته آمارگیر خیلی قوی برای ایران و جهان اسلام لازم است که امکان فعال کردن آن در ایران وجود دارد.

 

رسا ـ چرا فعالیت‌های آل البیت و رافد در ایران انجام می‌شود؟

دو مصدر شیعه در جهان حوزه علمیه نجف و حوزه علمیه قم است؛ قاعدتاً اگر کسی بخواهد در حوزه فرهنگ شیعه خوب کار کند باید در یکی از این مراکز مستقر شود یا ارتباط تنگاتنگی با یکی از این دو شهر داشته باشد؛ به کلیت مجموعه آل البیت هم که نگاه کنید روی کتاب‌های مصدر شیعه تحقیقات انجام می‌دهد؛ طبیعی است که باید در جایگاهی مانند قم باشد.

وب‌گاه رافد رسالتش اطلاع رسانی در حوزه فرهنگی و مخصوصاً فرهنگ اسلامی است؛ از این جهت قم جای بسیار مناسبی است و فکر می‌کنم پتانسیل بسیار خوبی دارد؛ استقرار در قم و دسترسی سهل الوصول به حوزه و علما از نقاط قوت مراکز و مؤسسات فعال در زمینه فرهنگ اهل بیت است.

 

رسا ـ به نظر شما تقابل کشورهای منطقه با ایران و جنگ‌های منطقه‌ای چه دلیلی دارد؟

تنش‌های منطقه منشأ بومی ندارد، مشخصاً تحرکات منطقه خودمان نیست، فکر می‌کنم بهترین کاری که جمهوری اسلامی ایران باید انجام می‌داده همین است که انجام می‌دهد؛ در عین اینکه در خارج از مرزهای ایران دفاع می‌کند، اوضاع امنیتی داخل ایران به شدت تحت کنترل و نظارت است.

با اینکه از اتفاقاتی که در کشورهای اروپایی می‌افتد ناراحت می‌شویم اما از طرفی جای خرسندی دارد که این کشورهای اروپایی و آمریکا را به این فکر وا می‌دارد که اگر این درگیری‌ها و جنگ‌ها ادامه داشته باشد شعله‌اش آن‌ها را نیز خواهد سوزاند.

 

رسا ـ به نظرتان در چند سال گذشته اختلافات بین شیعه و سنی چه تغییری کرده است؟

تا وقتی که دانشگاه‌های بزرگ شیعه شناسی اسرائیلی هست، فعالیت‌های شیعیان و سنی‌ها را رصد می‌کند و نقاط بالقوه تقابل بین اهل تسنن و تشیع را پیدا می‌کند و آن‌ها را پر رنگ می‌کند تا مسلمانان را به جان هم بیاندازد، اوضاع بدتر می‌شود.

به این نکته دقت کنید که چرا باید بزرگترین دانشگاه شیعه یا اسلام شناسی در اسرائیل باشد، تک تک مسائل مربوط به امام زمان (عج) را شناسایی کرده‌اند، حرف‌های داعش گاهی شبیه به آن‌هاست، لباس سیاه می‌پوشند و تحرکاتی که انجام می‌شود مسلماً ریشه خارجی دارد و با دقت انتخاب شده است.

ممکن است که دولت‌ها و کشورها بینشان مشکلی پیش بیاید اما این مسائل باعث شعله ور شدن آتش بین شیعه و سنی نیست چون واقعاً آتشی وجود ندارد، کسی که سعی دارد آتش روشن کند فرد دیگری است.

 

رسا ـ به نظرتان دشمنی غربی‌ها با ایران است یا دیگر کشورها هم هدف هستند؟

آن‌ها دشمنی با شیعه و غیر شیعه برایشان مهم نیست، مهم این است که دو کشور را به جان هم بیاندازند، دو کشور اسلامی یا غیر اسلامی را با هم درگیر می‌کنند تا به جای پیشرفت منابعشان را صرف جنگ کنند. ما چند کشور در خاورمیانه داریم که درگیر جنگ نیستند؟ پاکستان، افغانستان، ارمنستان، عراق، سوریه ، یمن، عربستان و مانند این‌ها در حال جنگ هستند؛ تنها ایران است که در داخل کشور جنگ ندارد./836/ 401/ص

ارسال نظرات