۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۴۸۹۰۷۲

هجدهمین سالگرد ارتحال آیت الله روحانی برگزار شد

هجدهمین ساگرد ارتحال آیت الله روحانی همزمان با سالروز شهادت امام هادی(ع) و با حضور اقشار مختلف مردم در بابل برگزار شد.
آیت الله هادی روحانی مراسم سالگرد ارتحال آیت الله روحانی مراسم سالگرد ارتحال آیت الله روحانی مراسم سالگرد ارتحال آیت الله روحانی مراسم سالگرد ارتحال آیت الله روحانی مراسم سالگرد ارتحال آیت الله روحانی مراسم سالگرد ارتحال آیت الله روحانی مراسم سالگرد ارتحال آیت الله روحانی مراسم سالگرد ارتحال آیت الله روحانی مراسم سالگرد ارتحال آیت الله روحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، هجدهمین سالگرد ارتحال آیت الله هادی روحانی، نماینده فقید ولی فقیه در مازندران و امام جمعه بابل با حضور مسؤولان و اقشار مختلف مردم عصر امروز در مدرسه علمیه خاتم الانبیا(ص) برگزار شد.

در این مراسم که تعدادی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، نماینده ولی فقیه در مازندران، ائمه جمعه، علمای برجسته و مسؤولان کشوری و لشکری از جمله معاون وزیر دفاع، معاون وزیر راه و شهرسازی حضور داشتند، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان به سخنرانی پرداخت.

در بخشی دیگر از این مراسم که با مداحی محمدرضا بذری از مداحان سرشناس کشور همراه بود اشعاری با رویکرد انقلاب و ولایتمداری، لزوم مقاومت در برابر فشارهای دشمنان و حمایت از مدافعان حرم قرائت شد که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

گفتنی است؛ مرحوم حضرت آیت‌الله حاج شیخ هادی روحانی نماینده فقید ولی فقیه در استان مازندران و امام جمعه بابل در سال ۱۳۰۲ ش(۱۳۴۲ ق) در روستای کله‌بست در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد و در ابتدا به دلیل درگذشت پدرش به کشاورزی پرداخت.

وی پس از سقوط رضاخان پهلوی و رونق یافتن دوباره حوزه‌های علمیه، به تحصیل علوم دینی روی آورد و پس از گذران علوم مقدماتی در بابل عازم حوزه‌های علمیه قم و مشهد شد.

آیت‌الله روحانی در زمان تحصیل با مشکلات زیادی به ویژه در زمینه اقتصادی مواجه بود ولی هیچ‌گاه از ادامه راهش ناامید نمی‌شد، وی پس از طی سطوح عالی، در درس فقه و فلسفه علمای بزرگ و حضرات آیات عظام سید حسین، سید شهاب والدین مرعشی نجفی و علامه طباطبایی حاضر شد و همزمان به مبارزه علیه رژیم ستمشاهی و هدایت افکار مردم و پشتیبانی از نهضت امام خمینی(ره) پرداخت.

آیت‌الله روحانی در یازدهم اردیبهشت ۱۳۴۳ در مسجد چهارسوق بابل به منظور حمایت از مبارزات آیت‌الله خمینی(ره) و آزادی معظم له سخنرانی کردند، همچنین در هشتم تیرماه در سخنرانی پرشوری ضمن دفاع از مبارزات امام خمینی(ره)، به انتقاد از حکومت و رواج فساد و فحشا در جامعه پرداخت.

زندگی آیت‌الله روحانی همواره در مبارزه با ظلم و ستم، بی‌عدالتی، و دفاع از اسلام و شعائر آن سپری شد. فعالیت‌های ضد طاغوتی وی موجب شد که در سال ۱۳۵۷ توسط ساواک دستگیر و به تهران منتقل شود ولی با تحصن و اعتراض علما و مردم بابل، به زودی آزاد و با استقبال پرشور مردم مواجه شد.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به نمایندگی امام خمینی(ره) و امامت جمعه بابل منصوب و برای سه دوره پیاپی، به نمایندگی مجلس خبرگان رهبری از سوی مردم استان مازندران نیز به نمایندگی ولی فقیه در استان مازندران و امامت جمعه بابل برگزیده شد و در این سنگر، منشا خدمات فراوانی شد.

این عالم مجاهد در سال‌های سخت جنگ تحمیلی، بارها به جبهه‌ها رفت و مدت‌های بسیار در کنار رزمندگان اسلام به سر برد و بازسازی شهر سوسنگرد را بر عهده گرفت، این فقیه فرزانه در کنار فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، از امور علمی غافل نماند و آثار متعددی به یادگار گذاشت که می‌توان به کتاب‌های چون نگاهی به مساله ولایت، قطره در تفسیر سوره حمد و معاد در اسلام از آثار آن عالم برجسته است.

وی سرانجام در ۲۱ مهر ۱۳۷۸(۳ رجب ۱۴۲۰) همزمان با سالروز شهادت امام هادی(ع) چشم از جهان فروبست و در بابل در مدرسه خاتم الانبیاء که خود از نو، بنیاد نهاده بود، به خاک سپرده شد./203/1313/ب1

ارسال نظرات