۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۴۸۷۳۷۷
جهانگيري در نخستين همايش ملي صبر:

هيچ برنامه توسعه اي بدون فرهنگ مدارا و صبر قابل اجرا نيست

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه هيچ برنامه توسعه اي و هيچ تحول اقتصادي بدون وجود فرهنگ مدارا و صبر قابل تحقق و اجرا نيست، گفت: اگر صبر و گذشت وجود نداشته باشد، جامعه توان حل مشكلات را پيدا نمي كند و توان آن به فرسايش مي رود.
همایش ملی صبر

به گزارش خبرگزاری رسا، اسحاق جهانگيري ظهر امروز (سه شنبه) در نخستين همايش ملي صبر كه در سالن اجلاس سران برگزار شد، ابتكار عمل قوه قضاييه و به ويژه معاونت فرهنگي دستگاه قضايي را در برگزاري همايش ملي صبر تمجيد كرد و افزود: اميدوارم اين همايش كه براي ترويج فرهنگ صلح، بخشايش و رضايت برگزار شده با آثار و بركات مثبتي در جامعه همراه باشد. 
معاون اول رييس جمهور موضوع همايش را موضوعي بسيار پراهميت براي كشور و بخصوص در شرايط فعلي جامعه دانست و گفت: اگر مولفه هاي صلح، بخشايش و رضايت در جامعه تحقق يابد، مي تواند از بسياري از مشكلات اجتماعي جلوگيري كند. 
وي افزود: در دين مبين اسلام نيز بر موضوعات رضايت، بخشش، عفو و گذشت به عنوان موضوعاتي كليدي براي زندگي اجتماعي انسان ها تاكيد شده است و فقدان روحيه بخشش و گذشت مي تواند آسيب هاي جدي به سلامت و روان جامعه وارد كند.
دكتر جهانگيري با اشاره به اينكه در سال جاري چهار جلسه در حضور مقام معظم رهبري در خصوص مسائل و آسيب هاي اجتماعي برگزار شده است، گفت: در اين جلسات كه با حضور سران قواي سه گانه و مسئولين عالي رتبه كشور برگزار شده بر اين نكته تاكيد شده است كه براي حل آسيب هاي اجتماعي بايد همه قوا و اركان نظام بسيج شوند و راهكارهاي علمي و دقيق پيدا كنند.
معاون اول رييس جمهور ادامه داد: هرچه پيش مي رويم با موانع و چالش هاي متعدد روبرو مي شويم و بايد توجه داشته باشيم كه حل اين موانع با توجه هرچه بيشتر به مفاهيم صبر، عفو و اصلاح ذات البين ميسر خواهد بود.
وي با تاكيد بر اينكه مفاهيمي همانند صبر، عفو و اصلاح ذات البين بايد به گفتمان غالب و مسلط جامعه تبديل شود، اظهار داشت: نه حكومت، نه جامعه و نه هيچ جريان سياسي، اجتماعي و فرهنگي از سوء تفاهم و سوء رفتار سود نمي برد.
دكتر جهانگيري اضافه كرد: پيش نياز هر برنامه دقيق و تحول اقتصادي وجود فرهنگ مدارا و صبر است چرا كه در غير اينصورت اجراي برنامه هاي توسعه اي دشوار و حتي ناممكن مي شود. 
معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه هرگاه سرمايه هاي اجتماعي كمرنگ شوند، همبستگي، اعتماد، مشاركت و اميد به آينده در ميان شهروندان و نهادهاي مدني كاهش پيدا مي كند، خاطر نشان كرد: افزايش سرمايه هاي اجتماعي مي تواند تاثير تعيين كننده اي در توسعه كشور داشته باشد و اين نتيجه اي است كه پژوهشگران داخلي و بين المللي بر آن تاكيد دارند.
وي راه بالا بردن سرمايه هاي اجتماعي را توجه به اخلاق در قالب رفتارهاي فردي و جمعي دانست و گفت: اگر انگيزه ها و مكارم اخلاقي در جامعه تبديل به گفتمان شود مي تواند از زوال سرمايه هاي اجتماعي پيشگيري كند.
دكتر جهانگيري تصريح كرد: نه تنها در فرهنگ آشكار بلكه در فرهنگ پنهان جامعه نيز بايد تحمل به جاي خشونت، محبت به جاي كينه و بخشش به جاي انتقام جايگزين شود كه اين كار قطعاً كاري بزرگ و پردامنه است كه تحقق آن مشاركت همگان و همراهي همه افراد در سطوح مختلف را مي طلبد و بايد ياد بگيريم كه همديگر را تحمل كنيم و با هم كار كنيم.
معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه صبر، مدارا و عفو فقط وجه سلبي ندارد و از وجه مثبت هم برخوردار است، گفت: گاهي تصور مي شود كه مدارا و صبر فقط كاري سلبي است اما در حقيقت صبر نيز همانند مقاومت مؤلفه اي محدود كننده نيست بلكه گشايش است و فرصتي براي توسعه، پيشرفت و حل مسائل و مشكلات ايجاد مي كند. 
وي افزود: درباره اقتصاد مقاومتي نيز عده اي تصور مي كنند كه اقتصاد مقاومتي اقتصادي انزوا طلب است كه مي خواهد به دور خود ديوار بكشد تا از سختي ها به دور باشد اما اقتصاد مقاومتي در حقيقت ايجاد فرصت هاي بهتر و گشايش هاي جديد با تكيه بر ظرفيت هاي دروني جامعه است تا زمينه توسعه بهتر و بهبود زندگي و رفاه مردم را مهيا سازد.
دكتر جهانگيري افزود: همانگونه كه براي تحقق اقتصاد مقاومتي نيازمند گفتمان سازي هستيم، صبر و بخشش نيز زماني در جامعه محقق مي شود كه به گفتمان غالب در كشور تبديل شود.
معاون اول رييس جمهور در ادامه با ابراز تأسف از اينكه خشونت و نزاع هاي طايفه اي در برخي مناطق كشور به مسائل بغرنج تبديل شده است، گفت: اخيراً درگيري مسلحانه اي در يكي از استان هاي كشور ميان دو طايفه به وجود آمد كه هدف آن انتقام جويي بوده است. براي اصلاح اين وضعيت نيازمند كارهاي بزرگ هستيم و اميدوارم دانشگاه ها، نخبگان، صاحب نظران و حوزه هاي علميه به صحنه بيايند تا فرهنگ صبر و بخشش در كشور ترويج پيدا كند و دولت نيز از قوه قضاييه در اين راستا حمايت و همكاري هاي لازم را انجام خواهد داد.
در اين مراسم معاون اول قوه قضاييه هم با بيان اينكه صلح، سازش و رضايت چيزي نيست كه در زمان خاص و در ميان جامعه و اقشار خاص داراي ارزش باشد، گفت: صلح در همه زمان ها و در همه جوامع بشري مورد نياز بوده و از ارزش برخوردار است.
حجت الاسلام و المسلمين محسني اژه اي افزود: در دين اسلام به موضوع صلح و سازش اهميت فراواني داده شده و در سوره هاي مختلف قرآن نيز به موضوع صلح پرداخته شده است چرا كه صلح زمينه را براي تعالي، رشد و كمال خانواده فراهم مي كند.
در اين مراسم همچنين با حضور معاون اول رييس جمهور از بانيان رضايت، كساني كه از قصاص چشم پوشي كرده اند و قضات فعال در حوزه صلح و سازش قدرداني شد./1323/د102/ص

ارسال نظرات