۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۴۸۷۱۱۷

گزارش جهانگیری از فعالیت های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال 95

معاون اول رییس جمهور اقدامات صورت گرفته در سال ۹۵ براي اجراي اقتصاد مقاومتي را مثبت ارزيابي كرد و گفت: مجموعه عملكرد اقتصاد مقاومتي در سال ۹۵ قابل دفاع و براي كشور افتخار آفرين است.
جهانگیری

به گزارش خبرگزاری رسا، جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ظهر امروز (دوشنبه) به رياست معاون اول رييس جمهور برگزار شد.

در این جلسه اسحاق جهانگيري اقدامات صورت گرفته در سال ۹۵ براي اجراي اقتصاد مقاومتي را مثبت ارزيابي كرد و گفت: مجموعه عملكرد اقتصاد مقاومتي در سال ۹۵ قابل دفاع و براي كشور افتخار آفرين است.
معاون اول رييس جمهور همچنين با اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص عملكرد سازمان امور مالياتي كشور كه توسط رييس اين سازمان ارائه شد،‌ افزود: يكي از جهت گيري هاي اقتصاد مقاومتي كاهش اتكاء اقتصاد كشور به نفت و افزايش سهم ماليات در درآمدهاي كشور است كه انصافاً اقدامات بسيار خوبي در اين زمينه انجام شده است. 
وي ادامه داد: سامانه مناسبي در سازمان امور مالياتي كشور راه اندازي شده كه بخش زيادي از اموري كه توسط اشخاص انجام مي شد، به شكل الكترونيكي انجام مي شود و اين موضوع نقش موثري در كاهش فساد و افزايش شفافيت در امور مالياتي كشور داشته است.
دكتر جهانگيري همچنين با تاكيد بر اينكه نهادهاي نظارتي نبايد در فرآيند تصميم گيري مديران اجرايي كشور مداخله كنند، خاطر نشان كرد: نگراني مديران از نهادهاي نظارتي باعث شده تا بعضاً‌ در اتخاذ تصميمات مناسب تعلل كنند و اين در حالي است كه نهادهاي نظارتي در صورتي كه تصميمي را مغاير با قوانين و مقررات مي دانند، بايد پس از اتخاذ تصميمات اين اشتباهات را متذكر شوند و در فرآيند تصميم گيري ها ورود نكنند.
معاون اول رييس جمهور همچنين با اشاره به گزارش رييس سازمان تامين اجتماعي در خصوص عملكرد اين سازمان در راستاي حمايت از بخش توليد، بر لزوم توجه هر چه بيشتر به بخش خصوصي و واحدهاي توليدي تاكيد كرد و گفت: اگر به درخواست ها و مطالبات بخش خصوصي توجه نكنيم، باعث تضعيف بخش خصوصي مي شود كه اين موضوع نقش مخربي در اقتصاد كشور خواهد داشت.
وي اظهار داشت: ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي در اجراي اقتصاد مقاومتي سه دوره زماني را مدنظر قرار داد كه دوره اول تا پايان دولت يازدهم و تدوين ۱۲۰ پروژه براي سال جاري بود. دوره ي ديگر در طول برنامه ششم و دوره ي سوم تا پايان سند چشم انداز بيست ساله است. در نخستين جلسه سال ۹۶ درباره اولويت هاي سال آينده و نيز برنامه ريزي براي اجراي اقتصاد مقاومتي در طول برنامه ششم توسعه بررسي و تصميم گيري خواهيم كرد.
دكتر جهانگيري اقدام گمرك جمهوري اسلامي ايران براي استقرار گمرك الكترونيك و يكپارچه اقدامي بسيار مثبت ارزيابي كرد و افزود: گمرك يكي از موفق ترين و برجسته ترين دستگاه هاي اجرايي در الكترونيكي كردن فرآيندها و امور صادرات و واردات كشور بوده است به گونه اي كه تمام مراحل از لحظه ثبت سفارش تا انتها از طريق سامانه قابل نظارت و كنترل است.
رييس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي همچنين با اشاره به گزارش وزير جهاد كشاورزي مبني بر افزايش قابل توجه ميزان توليد محصولات راهبردي بخش كشاورزي از جمله گندم، گفت: دولت در سال ۹۵ حدود ۱۱.۵ ميليون تن گندم از كشاورزان به ازاي هر كيلو ۱۲۷۰ تومان خريداري كرد و ميزان پرداختي به گندم كاران حدود ۱۷ برابر پرداختي دولت قبل در سال ۹۱ بوده است كه اين موضوع نقش موثري در بهبود معيشتي و جبران كاهش قدرت خريد كشاورزان داشته است.
در اين نشست وزير نيرو نيز گزارشي از اقدامات دانش بنيان صورت گرفته در اين وزارتخانه ارائه و تصريح كرد: براي نخستين بار توربين آبي در كشور ساخته و راه اندازي شده است و حدود ۱۵۰ توليد كننده برق در كشور در حال فعاليت هستند و برق توليدي توسط آنها در شبكه سراسري كشور استفاده مي شود و به گونه اي برنامه ريزي شده كه براي توليد برق مورد نياز كشور، نيروگاههاي بزرگ، متوسط و كوچك راه اندازي شود كه اين اقدامات در حقيقت مصداقي براي مردمي كردن اقتصاد در بخش توليد برق كشور است.
در اين جلسه كه وزراي كشور، نفت، امور اقتصادي و دارايي، جهاد كشاورزي، تعاون، كار و رفاه اجتماعي، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، راه و شهرسازي، معاون علمي و فناوري رييس جمهور، رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، مشاور اقتصادي رييس جمهور، رييس كل بانك مركزي، رييس سازمان امور اداري و استخدامي كشور و رييس هيات عامل صندوق توسعه ملي نيز حضور داشتند، رييس سازمان امور مالياتي كشور گزارشي از سياست ها، برنامه ها و اقدامات اين سازمان براي حمايت از بخش توليد كشور ارائه كرد.
براساس اين گزارش، اصلاح ساختار و هوشمند سازي، تعديل نرخ ها و رفع تبعيض هاي مالياتي، ارتقاء فرهنگ مالياتي و خود اظهاري، بخشودگي جرائم و تقسيط بدهي هاي مالياتي، توافق با اصناف، تعديل ضرايب مالياتي فعاليت هاي توليدي، ساماندهي مجوز ها و تسهيل محيط كسب و كار، اصلاح فرآيند استرداد ماليات بر ارزش افزوده صادرات و اعطاي معافيت مالياتي براي شركت ها و موسسات دانش بنيان معرفي شده از جمله اقدامات و برنامه هاي سازمان امور مالياتي كشور در راستاي حمايت از توليد كشور بود.
رييس سازمان تامين اجتماعي هم در اين جلسه به ارائه گزارشي از اقدامات صورت گرفته در راستاي حمايت از توليد داخلي پرداخت و گفت: در پرداخت حقوق مستمري بگيران حتي يك روز هم تاخير وجود نداشته است و منابع سازمان بدون اتكاء به نفت و ماليات ۷۱ هزار ميليارد تومان بوده است كه يك شاهكار در عملكرد اين سازمان است.
بخشودگي جرايم بيمه اي كارفرمايان خوش حساب، توقف ممنوع الخروج بودن و توقيف ابزار توليد كارفرمايان، ايجاد امكان تقسيط پرداخت ۴ درصد بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور، ارائه خدمات غير حضوري در سازمان تامين اجتماعي و حذف دفترچه هاي درماني در مراكز ملكي سازمان از جمله اقدامات صورت گرفته در سازمان تامين اجتماعي بود كه گزارش آن توسط رييس سازمان ارائه شد.
در اين جلسه اعضاي ستاد در خصوص گزارش هاي ارائه شده به اظهار نظر و بررسي پرداختند و ديدگاه هاي خود را مطرح كردند.
در ادامه اين جلسه دبير ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي گزارشي از عملكرد ستاد در سال ۹۵ ارائه كرد و به تشريح تحولات اقتصادي صورت گرفته به واسطه ي اجراي اقتصاد مقاومتي پرداخت.
براساس اين گزارش، ستاد ۳۲ جلسه داشته و اعضاي ستاد به استان هاي مختلف سركشي كرده اند و سامانه يكپارچه «نيپا» براي ثبت و ضبط اقدامات صورت گرفته توسط دستگاه هاي اجرايي و استان هاي مختلف كشور راه اندازي شده است.
اجراي بسته ي حمايت از توسعه صادرات غيرنفتي،  بسته ي حمايت از توسعه ي اشتغال پايدار، احيا و به حركت درآوردن توليد داخلي با تمركز بر بنگاه هاي كوچك و متوسط، توسعه ي صادرات و مديريت واردات و تكميل و راه اندازي ۳۳ طرح منتخب از جمله اقدامات صورت گرفته در چارچوب اقتصاد مقاومتي بوده است./1323/د102/ص

ارسال نظرات