۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۴۸۶۸۵۵

بيست‌ودومين نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسقط برگزار شد

بیست‌ودومین نمایشگاه بين‌المللي کتاب مسقط با حضور فرهنگي و هنري ايران در مركز همایش‌ها و نمایشگاه‌های عمان برگزار شد.
کتاب عمان

به گزارش خبرگزاری رسا، بیست‌ودومین نمایشگاه بين‌المللي کتاب مسقط با حضور فرهنگي و هنري ايران برگزار شد.

نمایشگاه 750 انتشاراتی با 450 هزار عنوان کتاب از ۲۸ کشور و در 1200 غرفه شرکت کردند كه از اين ميان ۵۹۰ ناشر به صورت مستقیم و ۱۶۰ ناشر به صورت غیرمستقیم در نمايشگاه حضور داشتند.

همچنین در این دوره ۴۵۰ هزار کتاب در سایت نمایشگاه درج شده بود که ۳۰ درصد آنها چاپ نخست بود و بیش از 50 فعالیت فرهنگی در حاشیه این رخداد علمی فرهنگی انجام شد.

رایزنی فرهنگی ایران در عمان نيز با همکاری مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در این دوره از نمایشگاه با ۴۰۰ عنوان کتاب در حوزه‌هاي ادبیات معاصر و کلاسیک، کودک و نوجوان، ایران‌شناسی، هنر و آموزش خط در غرفه‌ای به مساحت ۲۷ متر مربع شرکت کرد.

در این همایش فرهنگی که در شمار مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور عمان است؛ انتشارات بین‌المللی الهدی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي نيز با بیش از 150 عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف ادبی، تاریخی، ایران‌گردی، پوسترهای نقاشی و جاذبه‌های ایران، پوسترهای مینیاتور استاد فرشچیان و... در اين نمايشگاه حضور داشت. علاوه بر آثار انتشارات بین‌المللی الهدی، كتاب‌هاي مجمع جهانی اهل‌البیت (ع)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) نیز عرضه شد.

سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) با به نمایش گذاشتن کتاب‌های عربی خود در غرفه جمهوری اسلامی ایران که از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسقط اداره می‌شد، برای نخستین ‌بار در نمایشگاه مسقط شرکت كرد که این آثار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

همچنين در حاشیه این همایش بزرگ فرهنگی، گروه «گلداز» از گروه‌های موسیقی استان سيستان و بلوچستان، چند برنامه هنری اجرا کرد. گل‌محمد بلوچی، سرپرست گروه و خواننده، نصیراحمد ملازئی، نوازنده تنبورک، الهی‌بخش افراز، نوازنده ساز بنجو و خالد چراس، نوازنده دهلک، اعضاي اين گروه موسيقايي را شكل مي‌دهند.

حضور هیأت علمی فرهنگی ایران که حوزه کتاب‌شناسی معارف اسلامی را نمایندگی می‌کرد نیز در این رویداد، حضوری پرسود و آگاهی‌بخش داشت. هیأتی متشکل از برجستگان حوزه و دانشگاه از جمله: حجت‌الاسلام محمدتقي سبحاني، حجت‌الاسلام مهدوی‌راد، حجت‌الاسلام محمدمهدی معراجی و آشوری، مشاور معاون آموزشي و پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نمایندگی از مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلام و علوم انسانی.

به نوشته سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابراهیم حسن‌بیگی، نویسنده ادبیات داستانی کشورمان نیز در جمع فرهیختگان عمانی و ایرانی حاضر در نمايشگاه نيز با بازتاب‌هاي مثبتي همراه بود.

بنا بر اعلام اين گزارش، دیدار و مذاکره با عبدالمنعم الحسنی، وزیر اطلاع‌رسانی عمان در غرفه ایران، دیدار با عایشه الدرمکیه، ريیس باشگاه فرهنگی عمان و پیشنهاد همکاری مشترک در ترجمه ادبیات دو کشور به زبان‌های عربی و فارسی، دیدار و گفت‌وگو با صالح البلوشی، معاون کانون نویسندگان عمان، دیدار و گفت‌وگو با خمیس بن راشد العدوی، ريیس انجمن نویسندگان و ادبای عمان، دیدار با عایشه بنت سعید الغابشیه، مدیر مکتب جایزه سلطان قابوس، بازدید گروهی از دانشجویان دوره دکتری تاریخ و ادبیات عرب از غرفه ایران، بازدید اندیشمندان شیعی از غرفه ایران و مجمع جهانی اهل البیت (ع) و اهدای کتاب به آنان، دیدار و مذاکره با یوسف البلوشی، مدیرکل روابط بین‌المللی وزارت فرهنگ و عمان و پیشنهاد برگزاری دومین نشست کمیته فرهنگی ایران و عمان در مسقط، گفت‌وگو با الخنبشی، نویسنده ادبیات داستانی عمانی و دیدار با سعید الصقلاوی، ريیس کانون نویسندگان عمان در محل غرفه ایران، از جمله فعاليت‌هایی بود که در غرفه ایران در بيست‌ودومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب مسقط، انجام شد.

شركت شاعر ايراني در شب شعر نمايشگاه، از ديگر برنامه‌هاي حضور فرهنگي ايران در اين دوره از نمايشگاه بود. ساناز داودزاده، تنها شاعر ایرانی بود که در شب شعر نمایشگاه شرکت داشت و در کنار محمد علي شمس‌الدين، اديب و شاعر لبنانی از منطقه جبل عامل به سرایش شعر پرداخت. در این شب شعر همچنین هلال بن سعيد الحجري و وفا بنت سالم الشامسيه، از عمان شرکت داشتند./982/ب102/د

ارسال نظرات