۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۴۸۵۵۶۴
مسؤول اداره تبلیغ حوزه علمیه خراسان شمالی تأکید کرد؛

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت روحانیان در کیفی‌سازی برنامه‌های هنر انقلاب اسلامی

مسؤول اداره تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه خراسان شمالی بر استفاده از ظرفیت روحانیان مبلغ و طرح هجرت استان در راستای کیفی‌سازی برنامه‌های هنر انقلاب اسلامی تأکید کرد.
حجت الاسلام مهرپویان- مسؤول اداره تبلیغ حوزه علمیه خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام مهدی مهرپویان، مسؤول اداره تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در نشست ستاد برنامه‌ریزی و هماهنگی هفته هنر انقلاب اسلامی، یکی از رسالت‌های اصلی هنرمندان را ترویج سبک زندگی شهدا در جامعه دانست.

وی با بیان اینکه تبیین سبک زندگی شهدا و تربیت نسل جدید بر اساس این سبک اهمیت ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: اگرچه نصب تصاویر شهدا در خیابان و معابر امری پسندیده بوده و پیام دارد؛ اما آنچه امروز به آن نیاز داریم معرفی سبک زندگی شهدا در جامعه است.

حجت‌الاسلام مهرپویان اضافه کرد: در این راستا و بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب سلسله مباحث سبک زندگی شهدا در مدارس علمیه استان راه‌اندازی شده و تاکنون هم دو برنامه محوری در راستای معرفی سبک زندگی شهدا در حوزه علمیه خراسان شمالی برگزار شده است.

وی در ادامه با اشاره به هفته هنر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: حوزه علمیه خراسان شمالی آماده است تا در ایام هفته هنر انقلاب اسلامی، سلسله نشست‌های سبک زندگی شهید آوینی را در مدارس علمیه استان برگزار کند.

حجت‌الاسلام مهرپویان همچنین با اشاره به تشکیل معاونت هجرت و آموزش‌های کاربردی در حوزه علمیه خراسان شمالی، افزود: می‌توان از ظرفیت روحانیان مبلغ و طرح هجرت برای کیفی‌سازی برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی استفاده کرد.

 

ماندگاری و انتقال مفاهیم انقلابی مهم‌ترین خدمت هنر به انقلاب اسلامی است

وحید نمازی، رییس حوزه هنری استان، در نشست ستاد برنامه‌ریزی و هماهنگی هفته هنر انقلاب اسلامی، با اشاره به جایگاه هنر انقلاب، اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی ایران، حوزه فرهنگ و هنر هم همانند سایر بخش‌های کشور تحول شگرفی یافت و توانست منشأ اثر و خدمات زیای شود.

وی ادامه داد: هنری که قبل از انقلاب سمت و سوی آن به سمت مادی‌گرایی و اندیشه‌های مارکسیستی بود بعد از انقلاب به مسیر اصلی خود بازگشت و متعهد به حقیقت شد.

نمازی با بیان اینکه ماهیت انقلاب ما فرهنگی و معنوی بود، افزود: خدمات متقابل هنر و انقلاب بسیار گسترده هستند؛ زیرا انقلاب مفاهیمی را احیا کرد و در اختیار هنر گذاشت که جایگاه اصلی هنر را بازگرداند و از سوی دیگر هنر هم خدمات فراوانی به انقلاب اسلامی کرد.

وی با بیان اینکه ماندگاری و انتقال مفاهیم انقلابی مهم‌ترین خدمت هنر و هنرمندان به انقلاب اسلامی است، اضافه کرد: در حدود چهار دهه گذشته از عمر انقلاب اسلامی، زبان شیوا و منحصر به فرد هنر خدمات زیادی را در راستای انتقال ارزش‌های اسلامی و انقلابی داشته است.

نمازی در ادامه با اشاره به برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی، این هفته را بهار هنر انقلاب اسلامی دانست و افزود: در این هفته برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری از سوی دستگاه‌های مختلف استان اجرایی می‌شود.

وی با تأکید بر همراهی و همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف استان به‌منظور اجرای کیفی برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: شماری از برنامه‌های این هفته از سوی دستگاه‌های مختلف و برخی هم به‌صورت ویژه با عاملیت حوزه هنری خراسان شمالی برگزار می‌شوند.

نمازی با اشاره به اینکه در شیوه‌نامه اجرایی برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی، شش محوری اصلی تدوین و ابلاغ شده است، ادامه داد: تبیین مبانی و مصادیق هنر انقلاب اسلامی، تلاش برای معرفی و برجسته‌سازی چهره‌های شاخص هنر انقلاب، استفاده از ظرفیت همه رشته‌های هنری برای تبیین و معرفی مصادیق هنر انقلاب، توجه ویژه به مبانی معرفتی، شیوه زندگی و آثار تصویری شهید آوینی، بازتولید خلاقانه آثار و نوشته‌های شهید آوینی و ترغیب هنرمندان جوان و متعهد کشور به تبیین هنرمندانه دستاوردهای انقلاب اسلامی در آثار خود ازجمله این محورها هستند.

به گفته وی غالب برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای اجرا در هفته هنر انقلاب اسلامی در خراسان شمالی بر اساس این شش محور هستند؛ به‌گونه‌ای که تمامی برنامه‌های فرهنگی و هنری، بر اساس شیوه‌نامه هفته هنر برنامه‌ریزی و اجرا خواهند شد.

نمازی تصریح کرد: هفته هنر انقلاب اسلامی فرصت مناسبی برای معرفی دستاوردهای هنرمندان انقلابی بوده و از سوی دیگر سبب تقویت ارتباط مخاطبان با رشته‌های مختلف هنری می‌شود.

وی با بیان اینکه به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی افزون بر مرکز استان، در شهرستان‌های مختلف خراسان شمالی هم برنامه‌های مناسبی برگزار می‌شود، اظهار کرد: برنامه‌های این هفته تنها به مرکز استان محدود نخواهد بود که در این زمینه می‌توان به اجرای نمایش‌های برگزیده چهارمین جشنواره تئاتر جوان سوره ماه خراسان شمالی در شهرستان‌های مختلف استان اشاره کرد.

رییس حوزه هنری خراسان شمالی در خاتمه با بیان اینکه رویکرد این نهاد در سال آتی تقویت نشاط اجتماعی و نشاط‌آفرینی در جامعه است، افزود: در این راستا برنامه‌های مختلفی طراحی و تدوین شده که با مشارکت هنرمندان داخل و خارج استانی برگزار خواهد شد.

 

زبان هنر بهترین وسیله برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است

فریبا باقری باغان، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی، امروز در نشست ستاد برنامه‌ریزی و هماهنگی هفته هنر انقلاب اسلامی، با اشاره به اهمیت و جایگاه این هفته، اظهار کرد: هفته انقلاب اسلامی نقش مهمی در راستای ارتقای همگرایی و همدلی بین نهادهای مختلف به‌ویژه دستگاه‌های فرهنگی و هنری دارد.

وی با یادآوری نقش ویژه شهید مرتضی آوینی درزمینهٔ پایه‌گذاری و تحکیم هنر انقلاب اسلامی، اضافه کرد: هنرمندانی چون شهید آوینی حق بزرگی بر گردن این انقلاب و نظام دارند؛ ازاین‌رو همه هنرمندان وظیفه دارند در راستای تکریم این شخصیت‌ها و تداوم راه آنها گام بردارند.

باقری تصریح کرد: اگر برنامه‌های هنری در قالب‌ها و رشته‌های مختلف آن‌گونه که بایسته و شایسته است، اجرایی شده و از این ظرفیت استفاده حداکثری داشته باشیم بدون شک بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی مرتفع می‌شود.

وی با بیان اینکه هر جا هنر ورود کرده، منشأ اثرات و خدمات فراوانی بوده است، ادامه داد: زبان هنر اثرگذاری بسیار بالایی دارد؛ به همین دلیل باید از این ظرفیت استفاده بیشتری شود.

باقری خاطرنشان کرد: زبان هنر بهترین وسیله در راستای کاهش، کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است؛ به‌گونه‌ای که شاید یک اثر هنری و یا تماشای یک فیلم، حرف و پیامی را برساند که یک سخنران نتواند آن پیام را در چندین جلسه به مخاطب منتقل کند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در حوزه فرهنگ و هنر اسلامی کارهای شایسته‌ای انجام شده است، ادامه داد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب بارها بر استفاده بیشتر از توانمندی نسل جوان در عرصه‌های مختلف تأکید کرده‌اند، انتظار می‌رود درزمینهٔ هنر انقلاب اسلامی هم نسل جوان و جدید انقلاب بیش از پیش وارد کار و عرصه عمل شود.

باقری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر فعالیت ویژه هنرمندان رشته‌های مختلف برای معرفی بیشتر خراسان شمالی، اظهار کرد: خراسان شمالی اگرچه ایران کوچکی است؛ اما اندکی ناشناخته مانده است؛ ازاین‌رو یکی از رسالت‌های اصلی هنرمندان خراسان شمالی معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این استان در سطح کشور و دنیا است.

گفتنی است، در تقویم رسمی کشور سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی به‌عنوان روز «هنر انقلاب اسلامی» نام‌گذاری شده و برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی هم از بیستم تا بیست و ششم فروردین‌ماه برگزار می‌شود./9314/202/ب1

ارسال نظرات