۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۴۸۰۴۶۹
حجت الاسلام عدالتیان:

مؤمن هیچگاه از افعال خود متضرر نخواهد شد

استاد حوزه علمیه گفت: وقتی گفته می شود برای آخرت زندگی کنیم، به این معنا نیست که پیوسته در مسجد باشیم و فقط به خواندن قرآن مشغول شویم بلکه به این معناست که انسان همان زندگی دیگران را با نگاه دینی داشته باشد.
عدالتیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی عدالتیان صبح امروز در مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا(س) که در خیابان آخوند خراسانی مشهد مقدس برگزار شد، در بیان شرح حکمت های نهج البلاغه، به تأکید امیرمؤمنان(ع) بر گذرا بودنِ دنیا و جاودانی آخرت اشاره کرد و گفت: نخستین درسی که از کلام امیرمؤمنان(ع) استنباط می شود این است که دنیا تجارت خانه ای است که برخی از آن سود می برند و برخی متضرر می شوند.

استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به قرابت فرمایشات امیرمؤمنان(ع) با روایتی از امام هادی(ع) که فرمودند «الدُّنیا سوقٌ رَبِحَ فیها قَومٌ و خَسِرَ آخَرُون»، افزود: با توجه به این روایات، باید حواس ما در دنیا جمع باشد و احوال خود را بررسی کنیم و ببینیم در کدام دسته قرار داریم؟ آیا اخلاق، معاشرت، کسب و کار و همسرداری ما به گونه ای است که سودمند باشد یا همراه با ضرر؟

وی اظهار کرد: درس دومی که از فرمایش امیرمؤمنان(ع) می گیریم این است که اگر کسی همتش را برای دنیا مصروف سازد، بهره ای از آخرت ندارد اما اگر کسی همتش را مصروف آخرت قرار دهد، هم دنیا خواهد داشت و هم آخرت. خداوند در آیه 20 سوره مبارکه شوری می فرماید «مَن کانَ یرِیدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِهِ وَمَن کانَ یرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَالَهُ فِی الْآخِرَةِ مِن نَّصِیب.»

حجت الاسلام عدالتیان ادامه داد: وقتی گفته می شود برای آخرت زندگی کنیم، به این معنا نیست که پیوسته در مسجد باشیم و فقط به خواندن قرآن مشغول شویم؛ بلکه به این معناست که انسان همان زندگی دیگران را با نگاه دینی داشته باشد یعنی تمام امور زندگی اش اعم از ازدواج، کسب و کار، تفریح و سایر امور را برای رضایت خداوند و در چارچوب عقل و شرع انجام دهد.

استاد حوره علمیه خراسان با بیان این که اگر کسی امورش را برای رضایت خدا انجام دهد، خداوند زندگی او را اداره خواهد کرد، گفت: اگر انسان کار خود را در جهت رضایت پروردگار انجام دهد و امیدش فقط به خدا باشد و از خدا بخواهد که زندگی او را اداره کند، این یک معامله با خداست و در نتیجه خداوند به بهترین شکل ممکن زندگی آن فرد را اداره خواهد کرد. چنین فردی هم خانه دنیوی اش را آباد کرده و هم خانه آخرتش را.

وی خاطرنشان کرد: افزون بر این که نیت انسان باید خدایی باشد، عملکرد او نیز باید بر اساس نسخه دینی تنظیم شود. انسان مؤمن با رعایت نسخه دینی زندگی در هر صورت سود می برد و زیان نمی کند چرا که نیت خدایی داشته و در عمل نیز اخلاق را رعایت کرده و کارش را متقن انجام داده است.

حجت الاسلام عدالتیان به شیوه گفت‌وگوی امام صادق(ع) با منکران اشاره کرد و گفت: حضرت(ع) از آن چنین فردی می پرسیدند «آیا اگر فرض کنیم که خدا و قیامتی وجود ندارد، به نظر شما ما زیان کرده ایم؟» آن فرد در پاسخ می گفت «خیر؛ چرا که شما نیکوکار و پاکیزه هستید.» سپس امام(ع) می پرسیدند «اگر خدا وجود داشته باشد، آیا شما ضرر نخواهید کرد؟» و آن ها اقرار می کردند که این چنین خواهد شد.

استاد حوزه علمیه خراسان با تأکید بر این که «انسان مؤمن هیچ گاه ضرر نمی کند»، اجابت دعای مؤمنان را یکی دیگر از درس های فرمایش امیرمؤمنان(ع) دانست و خاطرنشان کرد: خوشا به حال کسی که از کارهای نادرستش توبه می کند و چه زمانی برای توبه از ایام متعلق به اهل بیت(ع) بهتر است؟ حضرت زهرا(س) فرموده اند «ما خاندانی هستیم که سائل و نیازمند را از درب خانه مان رد نمی کنیم.»/202/820/ب1

ارسال نظرات