۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۴۷۸۴۵۹
رییس بسیج مداحان کشور:

مداحان مواضع سیاسی خود را علنی بیان نکنند

فراهانی با اشاره به اینکه هیچ مداحی نباید موضع سیاسی خود را علنی بیان کند، گفت: در عرصه بصیرت کارهای گسترده‌ای صورت گرفته و قبل از آغاز مراسم‌های مذهبی همایش‌های بصیرتی برگزار می‌شود.
محمد فراهانی رئیس بسیج مداحان کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد فراهانی رییس بسیج مداحان کشور ظهر امروز در سلسله نشست‌های رسانه‌ای گفت‌و‌گوی آیینی که در بنیاد دعبل برگزار شد با اشاره به اینکه مداحی کردن در اصل نوعی لبیک گفتن به امام حسین(ع) است، اظهار داشت: در واقع از آنجایی که مداحان درباره مدح اهل‌بیت(ع) فعالیت می‌کنند به گونه‌ای لبیک به ائمه را به جا می‌آورند.

وی ادامه داد: سازمان بسیج مداحان در 1392 تاسیس شد که طی سیاست سردار نقدی قرار براین بود که اقشار جامعه به صورت درست سازمان‌دهی شوند، ما در حال حاضر 22 قشر داریم که در مرکز هر استان یک سازمان مرکزی هدایت این اقشار را برعهده دارند.

رییس بسیج مداحان کشور تاکید کرد: در بسیج مداحان هدف تعلیم و تربیت مداحان در چارچوب بسیج است، این تعلیم و تربیت در عرصه‌های مختلف معرفتی و علمی مداحان، تربیت و اخلاق مداحان، بصیرت و مهارت خلاصه می‌شود، برای هر عرصه هم برنامه‌های مختلفی در این چند سال داشته‌ایم.

فراهانی یادآور شد: در عرصه معرفت طراحی نظام‌های آموزشی را برای بالا بردن سواد کانون مداحان داشته‌ایم، همچنین برای نوگولان حسینی که علاقه به فراگیری مداحی دارند از میان سن 7 تا 13 سال نظام آموزشی طراحی کردیم، در عرصه آموزش یک پروژه دانشگاهی چندین سال انجام شد و در حال حاضر یک طرح مدون در این رابطه وجود دارد و آمادگی برای جذب دانشجو فراهم شده است.

وی افزود: در این نظام چندین کتاب آماده شده است و مجامعی که زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی است و حتی برخی نظام‌های شخصی در تدوین کتب درسی نقش موثری داشتند، امروز سازمان بسیج مداحان در کل کشور در حدود 30 مجمع نوگولان حسینی دارد، البته این نظام آموزشی به مربی هم نیاز دارد که در این راه مربیان زیادی آموزش داده‌ایم.

رییس بسیج مداحان کشور با بیان اینکه نرم افزاری به نام "نرم افزار الحان الذاکرین" با صدای مداحان تهیه و تنظیم شده است، خاطرنشان کرد: این نرم‌افزار برای بخش آموزشی ما در نظر گرفته شده است که در آن بروی دستگاه‌ها و سبک‌های مختلف مداحان برجسته کشور آواز خوانده‌اند.

فراهانی ابراز داشت: در عرصه تربیت و اخلاق یک منبع درسی "اخلاق ذاکرین" تدوین شده است، در واقع تلاش شده است کتاب‌های اخلاقی را با صنف مداحی تطبیق دهیم، یکی از درس‌های دائمی که در این 6 سال ما دنبال کردیم برگزاری کلاس اخلاق بوده است.

وی بیان کرد: در رابطه با تذکر به مداحان در "شورای تشکل مداحان" موضوع نظارت و تذکر به مداحان را در نظر گرفته‌ایم، همچنین در عرصه بصیرت کارهای گسترده‌ای داریم، در این راستا نشست‌های بصیرتی داریم و قبل از آغاز مراسم‌های مذهبی همایش‌های بصیرتی برگزار می‌شود، هر سال یک همایش بصیرت نخبگان مداح در مشهد بعد از ماه محرم و صفر برای همین امر برگزار می‌گردد.

رییس بسیج مداحان کشور با اشاره به اینکه یکی از مباحث بصیرت ماآگاهی‌سازی نسبت به "فرقه شیرازی" است، تصریح کرد: در این رابطه نشست‌ها و همایش‌های زیادی که بسیار موثر بوده است برگزار کردیم، یکی دیگر از موضوعات ما ورود نکردن به گروه‌های حزبی مختلف سیاسی از سوی مداحان است، همچنین پیروی کردن از مقام معظم رهبری در راس امور خواسته شده از مداحان خوب کشورمان است.

فراهانی اضافه کرد: یکی از برنامه‌هایی که ما هرسال آن را برگزار می‌کنیم معرفی یک مداح شهید به مداح است که مداحان ما نیز به شخصیت آن شهید بپردازند، همچنین کتاب اشعار بصیرتی هم تا به امروز تهیه شده است و در مباحث اشعار انقلابی هم این موضوع در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در عرصه مهارت نیز ما کلاس‌های مختلف روانشناسی ارتباط با مخاطب را داریم، همچنین کلاس دستگاه‌شناسی سبک مداحی و اشعار مداحی و... در دستور کار ما بوده و در شعب مختلف کلاس می‌گذاریم، در این زمینه برای تشویق مداحان یک سوگواره نیز برگزار می‌کنیم که مداحان خبره در سرود، دستگاه و... در آن حضور دارند، از نفرات برتر در این سوگواره نیز به عنوان بازوی سازمان بسیج مداحان استفاده می‌شود.

رییس بسیج مداحان کشور عنوان کرد: ما سعی داریم از موازی کاری بپرهیزیم و تلاش می‌کنیم خودمان را یار دیگر سازمان‌ها بدانیم، بسیج از پتانسیل مجموعه‌های کشوری و لشکری استفاده می‌کند و به تشکل‌ها کمک می‌کند، در بحث جذب باید گفت که 45 هزار نفر عضو سازمان بسیج مداحان هستند، در اصل ما تا به امروز 50 درصد جامعه مداحی را به سوی بسیج مداحان جذب کرده‌ایم.

فراهانی یادآور شد: منع از سیاست‌ کاری مداحان با تذکر اخلاقی بررسی می‌شود، ما نمی‌توانیم برخورد قانونی در این زمینه داشته باشیم، تیم بررسی ما هم کاملا از سوی افراد کارشناس تشکیل شده است که براساس آنچه رهبری در شکل و محتوا به ما خط دادند تیم کارشناسی ما بررسی لازم را انجام می‌دهند، البته هیچ مداحی نباید موضع شخصی خود نسبت به یک جناح سیاسی یا شخص خاص را اعلام کند.

وی در رابطه با حضور مداحان در صدا و سیما افزود: برخی از مداحان که امروز در صدا و سیما از آنها نوا می‌شنوید پتانسیل الگو شدن را دارند، جامعه مداحان ما در طول تاریخ کمترین جرم را مرتکب شدند، سازمان بسیج مرکز رسیدگی به شکایات است و همه‌ مردم می‌توانند از این طریق ما را با تخلفات احتمالی آگاه کنند.

رییس بسیج مداحان کشور با اشاره به نقش بانوان در مداحی گفت: برای بانوان مداح دوره‌های آموزشی مرتب و منظم داریم و برنامه‌های خاصی برای آنها در نظر گرفته‌ایم، دوره آموزشی برای بانوان برقرار کردیم و نشست‌های هفتگی آموزشی برای خواهران در سراسر کشور تبیین شده که از سوی اساتید برجسته نسبت به مسائل روز توجیه می‌شوند، سیاست کلی بسیج درباره بانوان براین است که فعالیت آنها گسترده‌تر شود./201/816/ب1

ارسال نظرات