۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۴۷۷۰۲۵

چند خبرکوتاه ازآستان قدس رضوی

برگزاری برنامه های متنوع قرآنی حرم رضوی در ایام دهه فجر، چاپ آثاری با محوریت فقه و اصول از سوی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، آغاز طرح «جشن عبادت» در پایگاه آداب زیارت حرم مطهر رضوی از مهمترین عناوین اخبار کوتاه استان قدس رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، اداره علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی در بازه ۹ الی ۱۵ بهمن‌ماه، برنامه‌های قرآنی متنوعی را ویژه زائران و مجاوران رضوی در نظر گرفته است.

در طول ایام این هفته هر روز نیم ساعت بعد از اقامه نماز صبح، برنامه‌های قرآنی با ترتیل‌خوانی کلام الله مجید در رواق امام خمینی(ره) آغاز می‌شود که سعید قره‌داشی و احسان محمدی، قاریان تلاوت‌کننده در این مراسم هستند.

برگزاری جنگ های قرآنی به مناسبت ایام دهه فجر  

همچنین در این هفته جنگ قرآنی ویژه نوجوانان پنجشنبه، ۱۴ بهمن‌ماه و جلسه قرائت کودکان جمعه، ۱۵ بهمن‌ماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در دارالقرآن‌ الکریم صحن جمهوری اسلامی برگزار می‌شود.

علاوه بر این، در روز جمعه، ۱۵ بهمن‌ماه مانند دیگر جمعه‌های سال، به ترتیب قرائت آموزشی، ترتیل‌خوانی و محفل انس با قرآن کریم ویژه بانوان از ساعت ۸ الی ۱۱:۱۵، با حضور اساتید بانو همچون منیره افکاری، معصومه صهبایی، منیره علیزادگان، مریم صاحبدیوانی، مهین صاحبدیوانی و اجرای گروه تواشیح صاحب‌الزمان(ع) در دارالقرآن‌ الکریم حرم ثامن‌الحجج(ع) برگزار خواهد شد.

علاوه بر این، تشکیل کلاس‌های آموزشی قرائت و حفظ ویژه آقایان در رشته‌های قرائت، حفظ، تفسیر و حدیث در روزهای مختلف هفته و در مسجد ملاهاشم، مسجد گوهرشاد، ایوان ولی‌عصر و ضلع غربی صحن جامع رضوی از جمله دیگر این برنامه‌ها محسوب می‌شود.

مسابقات متنوع قرآنی نیز به صورت هفتگی و مناسبتی مانند «آفتاب طوس»، ویژه کارکنان اداره مرکزی آستان قدس رضوی، «فرشتگان آسمانی»، ویژه کودکان و نوجوانان، «فرقان»، ویژه محافل قرآنی بانوان، «در محضر قرآن» ویژه عموم، «از قرآن بپرس» ویژه نوجوانان، «شکوه هشتم» ویژه محفل قرآنی سپاه و «انقلاب ارزش‌ها در سیره انبیاء(ع)» ویژه عموم، در دارالقرآن از دیگر این برنامه‌هاست که به صورت هفتگی و ماهانه برای مخاطبان برگزار می‌شود.

برگزاری برنامه های قرآنی حرم رضوی در ایام دهه فجر

واحد هنرهای قرآنی دارالقرآن حرم رضوی نیز با کارگاه‌هایی همچون تذهیب، خوشنویسی، معرق و نقاشی و همچنین واحد آموزش با کلاس‌های متنوع آموزشی قرائت و حفظ شامل تجوید، صوت و لحن، ترتیل، روانخوانی و ... از شنبه تا پنج‌شنبه و در زمانبندی مشخص در دارالقرآن الکریم پذیرای زائران و مجاوران است.

تلاوت روزانه یک صفحه قرآن ساعت ۱۷:۳۵ هر روز در رواق کوثر با حضور استاد سعادتی از جمله برنامه‌های معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی برای زائران اردوزبان در این هفته است.

یادآور می‌شود، دارالقرآن‌ الکریم حرم امام رضا(ع) همه روزه با برنامه‌ها، کارگاه‌ها و کلاس‌های متنوع آموزشی در موضوعات نهج‌البلاغه، آیات‌الاحکام، حفظ قرآن، تدبر در قرآن و سیره ائمه(ع)، تفسیر و حدیث، پاسخگویی به سؤالات قرآنی و حدیثی، ترجمه و مفاهیم، تجوید، روخوانی، صوت و لحن، تصحیح قرائت قرآن، اذکار نماز و ... میزبان زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در گروه‌های سنی مختلف است.

 چاپ آثاری با محوریت فقه و اصول  توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی

«احکام مصلحتی در فقه اسلامی»، «از ژرفای نماز(به زبان انگلیسی)»، «بیست رساله فارسی»، «پیوند اعضاء در فقه اسلامی»، «تقیه از دیدگاه مذاهب اسلامی»، «حضانت کودکان در فقه اسلامی»، «روزه ماه میهمانی خدا»، «عقل و استنباط فقهی» و ... برخی از عناوین این کتاب‌ها به شمار می‌رود.

همچنین «سلامتی و بهداشت از دیدگاه فقه»، «وام و ربا»، «رؤیت هلال ماه در فقه مذاهب اسلامی»، «احکام مصلحتی در فقه اسلامی» و «فریضه‌ای برتر، شیوه‌ای نو در آموزش و ترویج امر به معروف و نهی از منکر» از دیگر آثار مربوط به این بخش محسوب می‌شود.

کتاب «فرهنگ اصطلاحات وقف» در بیست و هفتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، شایسته تقدیر شده است

برخی از این آثار در گروه کتاب‌های برگزیده بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی قرار دارد که کتاب «فرهنگ اصطلاحات وقف» یکی از این آثار است که در هفتمین دوره جایزه کتاب فصل تهران برگزیده و در بیست و هفتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، شایسته تقدیر شده است.

گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با هدف تصحیح کتب فقهی در سال ۱۳۶۴ تأسیس و موفق به انجام کارهای بزرگی شده است که تدوین «الدروس الشرعیة» (۲ جلد)، «منتهی المطلب» (۷ جلد)، «مصباح المبتدی» و «هدایة المقتدی» از جمله آن‌ها به شمار می‌رود.

یادآور می‌شود؛ بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، به منظور تمرکز در فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی خود مبادرت به تعیین ۷ گروه پژوهشی کرده که هر یک فعالیت‌های بی‌نظیری در راستای ترویج و تعمیق فرهنگ اسلامی داشته‌اند. مطالعات قرآنی، حدیث پژوهی، فقه و اصول، اخلاق و تربیت اسلامی، فرهنگ و سیره رضوی، کلام و اندیشه اسلامی و انقلاب و تمدن نوین اسلامی، از جمله این گروه‌ها است.

110 دانش‌آموز مشهدی بهار تکلیف خود را جشن گرفتند

این مراسم  به همت اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی در پایگاه آداب زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) واقع در صحن جامع رضوی برگزار شد.

مسئول طرح زائریار اداره آموزش و پرورش ناحیه یک مشهد در حاشیه این مراسم گفت: همزمان با فرا رسیدن ایام الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی جشن تکلیف 110 دانش آموز ناحیه یک مشهد در قالب طرح «جشن عبادت» در پایگاه آداب زیارت حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

مریم محسنیان با بیان اینکه این طرح از 6 بهمن ماه آغاز و تا 22 بهمن ماه ادامه می­ یابد، افزود: در این ایام، جشن تکلیف بیش از 3 هزار و 200 دانش آموز پسر مشهدی در 2 نوبت صبح و عصر در پایگاه آداب زیارت بارگاه منور رضوی برگزار می شود.

وی پایگاه آداب زیارت را مکانی هدفمند برای اجرای برنامه‌های فرهنگی دانست و افزود: قبل از راه اندازی پایگاه آداب زیارت، برنامه­های فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان به صورت نامنظم در رواق دارالهدایه و مسجد صدیقی‌ها برگزار می‌شد،  اما با راه اندازی این پایگاه، برنامه‌ها با نظم و انسجام بیشتری برگزار می‌شود.

محسنیان با اشاره به اینکه شروع اعمال عبادی دانش آموزان از کنار مضجع منور علی بن موسی الرضا(ع) اثرگذاری بیشتری دارد، افزود: ما تلاش می‌کنیم تا با برگزاری برنامه‌ها و دوره‌های مختلف دانش آموزان را خادمان معنوی امام رضا(ع) تربیت کنیم.

جنگ‌های شاد فرهنگی و مذهبی، مسابقه، آموزش احکام، از جمله برنامه‌هایی بود که توسط کارشناسان آستان مقدس رضوی برای این گروه از دانش‌آموزان پسر برگزار شد./934/303/ب2

ارسال نظرات