۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۴۷۶۶۰۶
آیت الله رجبی:

حوزه باید برای رفع نیازهای جامعه برنامه مدون‌تر و به روزتری داشته باشد

عضو جامعه مدرسین با تاکید بر برنامه ریزی حوزه ناظر به نیازهای نظام، گفت: حوزه علمیه باید برای شناسایی نیازهای جامعه و برنامه‌ریزی متناظر با آن برنامه مدون و به روزتری داشته باشد.
آیت الله رجبی

آیت الله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به ارزیابی عملکرد حوزه علمیه در پشتیبانی نرم افزاری و فکری از نظام اسلامی پرداخت و گفت: حوزه علمیه در مقایسه با سال های قبل از انقلاب و آغاز انقلاب در این زمینه خیلی متفاوت شده و کارهایی انجام داده است؛ اما مهم این است کارهایی که انجام گرفته ناظر به نیازها بوده یا نه، این مسأله جای بررسی دارد.

وی افزود: بدون شک بخش قابل توجهی از دستاوردهای علمی حوزه قابل استفاده برای نیازهای نظام هست منتهی این که یک برنامه ریزی دقیق، حساب شده و کارشناسانه ای برای این صورت گرفته باشد و براساس آن اقداماتی انجام گرفته باشد کمتر وجود داشته است.

قائم مقام مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که یکی از نیازهای نظام ما قضات هستند، اظهار داشت: باید قاضی هایی باشند که بر اساس موازین دینی قضاوت کنند، حوزه علمیه در این زمینه با همین جهت گیری به تربیت قضات پرداخته و از نیروهای موجود در دستگاه قضایی استفاده شده که جنبه خوبی است.

وی ادامه داد: اما در حوزه قوانین و لوایحی که درمجلس به تصویب می رسد حوزه یک برنامه ریزی مشخص برای این که نداشته است، گرچه در دورانی که آیت الله یزدی رییس مجلس بودند طرح ابتکاری راه اندازی کردند که لوایح و طرح ها قبل از این که در مجلس مطرح شود در حوزه می آوردند و در جمع قابل توجهی از اساتید و بزرگان حوزه مورد بحث و بررسی قرار می گرفت و نظرات منعکس می شد.

آیت الله رجبی عنوان کرد: نظام دانشگاهی نیازمند تغذیه از سوی حوزه بود و در زمینه هایی همانند دروس معارف اقداماتی شد؛ اما در علوم انسانی تا سال های اخیر کار برنامه ریزی جدی صورت نگرفته است، اخیرا به نظر می رسد که کارهای جدی در دست انجام و برنامه ریزی است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برای تربیت نیرو و مدیران فرهنگی نیازمند برنامه ریزی جدی حوزه هستیم، کم و بیش در گذشته بوده؛ اما این که به عنوان یک مسأله جدی در سطح نیاز نظام به تربیت نیرو پرداخته شده باشد انجام نگرفته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که هرچند به صورت پراکنده در برخی زمینه ها اقداماتی انجام گرفته اما نیازمند برنامه ریزی جدی هستیم، گفت: بیش از همه آیت الله مصباح برای تربیت اساتید معارف و تربیت کسانی که به درد مدیریت نهاد نمایندگی در دانشگاه و تدریس در آنجا داشتند طراحی کردند.

وی افزود: همچنین آیت الله مصباح در حوزه علوم انسانی سعی کردند که حوزه را با فضای علوم انسانی آشنا کنند و نیروهایی تربیت شوند که در این زمینه به نظریه پردازی بپردازند یا در حوزه پژوهش ها ایشان دفتر همکاری حوزه و دانشگاه را تأسیس کردند و در بعد پژوهشی کارهایی انجام گرفت؛ اما به صورت کلی برای موارد خاص برنامه ریزی خاصی نداشتیم بلکه موردی همانند جریان لوایح مجلس بود.

آیت الله رجبی با بیان این که از آنچه که طلاب در حوزه به صورت طبیعی تربیت شدند و تحقیقاتی که انجام گرفت استفاده هایی در نظام صورت گرفته است، اظهار داشت: البته نباید نقش برجسته ای که روحانیت در مراحل گوناگون داشته نادیده گرفته شود، در مجلس خبرگان قانون اساسی بسیاری از دانشمندان حوزه علمیه بودند که بعد اسلامی قوانین را تأمین کردند، همچنین در بازنگری قانون اساسی و نهادهای گوناگون همچون قوه قضائیه از حوزه استفاده شده است.

وی ادامه داد: در این موارد از داشته های حوزه استفاده شد تا این که از دستاوردهای برنامه ریزی شده به نگاه به نیازهای نظام استفاده شود، شناسایی نیاز، برنامه ریزی متناظر با آن و اقدام و عمل متناسب و دستاورد آن را در اختیار دانشگاه قرار دادن می طلبد که یک برنامه ریزی جامع تری صورت گیرد، سال های اخیر کارهایی آغاز شده و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مؤسسه امام خمینی(ره) که تمام پژوهش و آموزش خود را در تولید علوم انسانی اسلامی بسیج کرده است کارهایی انجام داده اند./1323/302/ص

ارسال نظرات