۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۴۷۶۴۹۲
حجت الاسلام نظافت تبیین کرد؛

ویژگی های جوان در نگاه امیرمؤمنان

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) گفت: ممکن است گاهی پدری بگوید در سن جوانی که سن خوشیِ فرزندم است، از بیماری و مرگ با او سخن نگویید؛ در حالی که اولیاء خدا واقعیت های تلخ را می گویند و برای آن ها راهکار می دهند تا لذت واقعی را از زندگی ببریم؛ نه لذت های فریبنده و کاذب.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد نظافت شامگاه پنجشنبه در سومین جلسه از سلسله جلسات هفتگی تفسیر نهج البلاغه که در محل حسینیه امام حسین(ع) برگزار شد، به بیان نکات مهم نامه 31 نهج البلاغه پرداخت.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به صفاتی که امیرمؤمنان(ع) برای جوان برشمرده اند، به تبیین عبارت «رَمیَّهِ المَصائِب» پرداخت و اظهار کرد: این تعبیر یعنی «خودت را آماده مصیبت کن» و آماده شدن برای مصیبت یعنی قدر خانواده ات را تا زمانی که در دنیا هستند، بدان اما وقتی در دنیا نبودند، نگو دنیا تمام شده است. از همین رو است که بُن بست برای مؤمن معنا ندارد و با دو جمله «إنّا لله و إنّا إلَیهِ راجِعون» استوار می شود.

«پایین آوردن انتظار انسان از زندگی دنیوی» از اهداف اولیاء خداست

وی خاطرنشان کرد: باید با اعتقادات زندگی کرد چرا که دینِ ما دینِ زندگی است و تمام گزاره های دینی تأثیر مثبتی در زندگی انسان دارد. اولیاء خدا انتظارات ما را پایین می آورند تا رنج های ما کمتر و شادی ها و لذات ما بیشتر شود.

حجت الاسلام نظافت ادامه داد: حتما به مستضعفان و کسانی که در شرایط دشوار زندگی می کنند، سر بزنید. بعضی از آن ها در خانه هایی زندگی می کنند که شایسته نیست یک انسان در آن شرایط باشد. فرزندان آن ها ممکن است از دوچرخه کهنه فرزند شما لذت فراوان ببرد و این به خاطر پایین بودن انتظار آن ها از زندگی است.

اولیاء خدا انسان را فریب نمی دهند

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) افزود: فایده دیگری که پایین آمدن انتظار انسان از زندگی دارد، این است که خود را به لذات زودگذر و واهی دنیا نمی فروشد. اولیاء خدا ما را فریب نمی دهند و سرمان کلاه نمی گذارند؛ از همین رو حقایق دنیا را به ما می گویند.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است گاهی پدری بگوید در سن جوانی که سن خوشیِ فرزندم است، از بیماری و مرگ با او سخن نگویید؛ در حالی که اولیاء خدا واقعیت های تلخ را می گویند و برای آن ها راهکار می دهند تا لذت واقعی را از زندگی ببریم؛ نه لذت های فریبنده و کاذب.

تبیین علت بیان تعبیر «عبدالدنیا» در نامه 31 نهج البلاغه

حجت الاسلام والمسلمین نظافت با اشاره به تعبیر «عبد الدنیا»، به عنوان دومین صفتی که امیرمؤمنان(ع) برای جوان برشمرده اند، گفت: این تعبیر از تعابیر سنگین نهج البلاغه است چرا که مخاطب کلام امیرمؤمنان(ع)، امام مجتبی(ع) هستند. البته دو توجیه برای آن وجود دارد؛ اولا این که حضرت بدون لحاظ کردن جنبه عصمت امام مجتبی(ع) آن را بیان کرده اند؛ ثانیا این که بگوییم «عبد الدنیا» به معنای «عبد در دنیا» بیان شده است.

معاون آموزش سابق حوزه علمیه خراسان افزود: روایتی از سیدالشهدا(ع) هم داریم که می فرمایند «النّاس عبید الدّنیا.» همه افراد بنده به دنیا می آیند اما استعداد آزاد شدن از دنیا را دارند و باید برای آن تلاش کنند. کما این که همه جاهل به دنیا می آییم اما استعداد عالم شدن داریم و باید با تلاش به آن دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: انسان جبرا «عبد» آفریده شده و در واقع تفاوت انسان ها در معبود های شان است. معبود برخی شهوت و ثروت و قدرت است و معبود برخی خداست. خداوند ما را در انتخاب معبود آزاد آفریده است؛ در حالی که عبد بودن اجباری است. از همین روست که امیرمؤمنان(ع) در همین نامه فرموده اند «عبد کسی نباش چرا که خدا تو را آزاد آفریده است.»

حجت الاسلام والمسلمین نظافت، قدرت انتخاب انسان را از نعمات بزرگ الهی دانست و یادآور شد: خودِ همین آزادی در انتخاب معبود، یک امر جبری نیز هست. به این معنا که انسان نمی تواند این آزادی را از خود سلب کند و از خدا بخواهد برایش انتخاب انجام دهد.

جوان فریب را تجارت می کند

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) در بخش پایانی سخنان خود، به تفسیر عبارت «تاجر الغرور»، از نشانه های جوان پرداخت و گفت: خداوند به انسان سرمایه فراوان داده و در واقع همه ما میلیاردر به دنیا آمده ایم. «عقل»، «بدن سالم» و «استعدادها» نعماتی هستند که خدا به ما عطا فرموده و دنیا هم محل تجارت است. خریداران در برابر ما صف کشیده اند و هر کدام می خواهند ما خودمان را به آن ها بفروشیم و ریاکاران خودشان را به مردم می فروشند.

وی افزود: «تاجر الغرور» یعنی جوان فریب را تجارت می کند و چیزهایی می اندوزد که بعدا می بیند به دردش نمی خورد. دین آمده تا به انسان بهترین تجارت را بیاموزد و معصوم(ع) ایمان به خدا و رسول و جهاد در راه خدا را تجارت بدون ضرر معرفی کرده است. اسلام می گوید از حلال دنیا استفاده کن و به پوچی اش پی ببر. «قُل مَن حَرَّمَ زینَهَ اللهِ الَّتی اُخرجَت لِعبادِه ولطَّیِّبات من الرِّزق» سپس می گوید این مسائل را هدف زندگی ات قرار نده؛ چیزی را هدف قرار ده که پیوسته تو را شگفت زده کند و انسان دل زده نشود.

حجت الاسلام نظافت با تأکید بر این که هدف انسان باید رسیدن به بهشت باشد، خاطرنشان کرد: در بهشت اصلا دل زدگی وجود ندارد چون همواره تازه است. نباید خودمان را دست کم بگیریم و قانع شویم. ما بی قراریم و قرارگاه ما آخرت است. در غیر این صورت چیزهایی در دنیا جمع می کنیم که به دردمان نخواهد خورد./820/201/ب2

ارسال نظرات