۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۴۷۳۲۱۹

کتاب اولوالالباب در قرآن منتشر شد

کتاب اولوالالباب در قرآن از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار نشر شد.
کتاب اولوالالباب(صاحبان خرد ناب) در قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب اولوالالباب(صاحبان خرد ناب) در قرآن نوشته علی رضایی بیرجندی در سال 1395 از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار نشر شد.

در بخشی از پیشگفتار این کتاب می خوانیم: واژه اولوالالباب به معنای صاحبان مغز، خرد ناب، اندیشه های پاکیزه و درک های عمیق، در سراسر قرآن کریم، شانزده بار، به کار رفته است. البته کلمه «لب» غالبا به صورت جمع و با ترکیب «اولوالالباب» آمده است.

علامه طباطبایی رحمة الله علیه درباره عقل می فرماید: خدای متعال در قرآن، عقل را به نیرویی تعریف کرده که انسان در دینش از آن بهره مند شود و به وسیله آن، راه را به سوی حقایق، معارف و اعمال صالح پیدا نموده و در پیش گیرد.

عقل، در قرآن بسیار ستایش شده، البته آنچه مورد ستایش خداوند است، خردورزی و بهره مندی از عقل است؛ از این رو در تمامی کاربردهای قرآنی هرگز سخنی از عقل به شکل اسمی آن نیست و قرآن همواره آن را به شکل فعلی و در قالب فعل مضارع که دلالت بر استمرار دارد، به کار می برد تا این مفهوم را انتقال دهد که مهم، به کارگیری دائمی قوه عاقله است، نه دارندگی آن به شکل بسته بندی شده و بی مصرف.

این کتاب در سه بخش با عناوینی همچون «اولوالالباب و ساحت اندیشه»، «اولوالالباب و ساحت عواطف و احساسات» و «اولوالالباب و ساحت اراده و عمل» گردآوری شده که بخش اول شامل فصل های «اولوالالباب و قرآن» و «ویژگی های فکری اولو الالباب» می شود.

بخش دوم کتاب نیز شامل هفت فصل «شرح صدر»، «ایمان»،‌ ‌«تقوا و هندسه تربیتی حضرت حق»، «عبرت پذیری»، «ترس از بدحسابی در قیامت»، «زندگی طیب و به دور از تکاثر طلبی» و «عاقبت بخیری» است.

«صبر برای رضایت پروردگار»، «وفای به عهد»، «برقراری پیوندها»، «انفاق»، «کلوخ انداز را پاداش قند است»، «نیایش های اولوالالباب»، «استغفارهای اولوالالباب» و «همراهی با ابرار» از عناوین فصل های هشت گانه بخش سوم این کتاب است.

اولوالاالباب(صاحبان خرد ناب) کسانی اند که با بهره گیری کامل از خرد ناب و نیالودن آن به اوهام نفسانی، شایستگی دستیابی به حکمت الهی را پیدا کرده و در جایگاهی فراتر از صاحبان علم ایستاده اند.

اولوالالباب در سه ساحت انسان قرآنی یعنی: در ساحت اندیشه با تفکر در آفاق و انفس و آزاداندیشی و پندآموزی، خداشناسی، عاقبت اندیشی و نگاهی خوش بینانه به عالم؛ در ساحت عواطف با داشتن شرح صدر، ایمان، تقوا، عبرت پذیری و ترس از بدحسابی در قیامت؛ در ساحت عمل و اراده با صبوری، عمل به عهد الهی برقراری پیوندها، ایثار و انفاق، گذشت، نیایش، استغفار در تلاش برای رسیدن به کمال هستند.

در نتیجه می توان گفت آنان عالمان روشن ضمیری هستند که خواستار همراهی با ابرارند و هدفشان قرار گرفتن در زمره مقربان است.

کتاب اولوالالباب(صاحبان خرد ناب) در قرآن نوشته علی رضایی بیرجندی در سال 1395 با شمارگان 1100 جلد و به قیمت 32000 تومان در 448 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات