۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۴۷۱۳۵۹
آیت الله مصباح یزدی:

سران قدرت های شیطانی علیه اسلام اجماع کرده اند/ مسائل جزیی نباید سبب اختلاف شود

آیت الله مصباح یزدی قدرت های استکباری را همدل در توطئه علیه اسلام و مسلمین توصیف و تاکید کرد که در چنین شرایطی نباید مسائل جزیی سبب اختلاف بین امت اسلام شود.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یکشنبه شب در دیدار معاون و مسؤولان پژوهشی جامعة المصطفی و جمعی از اندیشمندان فرانسوی با تقدیر از فعالیت های المصطفی گفت: زحمات حضرت امام و رهبر معظم انقلاب امکاناتی را فراهم کرد تا مراکزی همانند المصطفی بتوانند فعالیت های جهانی برای نشر معارف اهل بیت(ع) داشته باشند.

وی افزود: امروز شاهد گرایش بی سابقه مردم دنیا نسبت به شناخت اسلام هستیم، حتی مواردی بوده که در اثر شدت علاقه مردم برای شناخت اسلام شخصی یهودی از مردم پول می گرفته و به مردم علاقه مند اسلام یاد می داده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در شرق و غرب عالم بر اساس شواهد اکثر مردم دنیا از فرهنگ ها و تمدن بشری نا امید شدند، اظهار داشت: این مردم علاقه خاصی به اسلام پیدا کردند و خواستار بهره مندی از این دین مبین هستند، این عطش مردم، تکلیف امثال ما را که بهره بیشتری از  معارف اسلام داشته ایم چند برابر می کند.

وی ادامه داد: در دنیا برخی کشورها هستند که به دلایل خاصی انتظار این که بیشتر از اسلام استقبال کنند و کم و بیش در آن ها یافت می شود و از جمله آن ها فرانسه است، جایگاه فرانسه در تمدن جدید و در انتشار علم، صنعت و تکنولوژی از یک طرف و در آزادی و دموکراسی در عرصه سیاست از طرفی دیگر بعد از انقلاب کبیر فرانسه که در تاریخ نقطه عطفی به شمار می رود  شاهد این است که مردم این کشور آمادگی خاصی برای شناخت حقایق و التزام به آن ها دارند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که مسافرت پروفسور کربن به ایران و استفاده از علامه طباطبایی نشان از این است که در بین مردم فرانسه کسانی پیدا می شوند که تعلق خاطر به شناخت معارف حقه اسلام به ویژه شیعه دارند، ابراز داشت: نمونه دیگر آقای یحیی بونو است که از نمونه های عینی این مسأله به شمار می روند.

وی عنوان کرد: با وجود میل فطری همه انسان ها شناخت حقیقت به ویژه ملت هایی که جنبه فرهنگی آن ها قوی تر است همانند مردم فرانسه، عواملی در کار است که مانع از شکوفایی میل فطری می شود که به فعلیت برسد و نتایج مطلوب خود را به بار بیاورد.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: تاریخ نشان می دهد در هر زمان و منطقه ای وقتی عوامل خیر زیاد شده در برابر آن عوامل شر هم رشد کرده که انتظار وجود آن ها نمی رفت حتی در ظهور اسلام در کنار برکاتی که در سایه اسلام برای مردم پیدا شد کسانی در عالم اسلام مرتکب فجایعی شدند که در هیچ مذهب و کشور دیگری نظیر آن مشاهده نشده است.

وی اضافه کرد: این مطلب برای این بیان شد که تصور نشود ما نسبت به فرانسه یا منطقه خاص دیگر از دنیا نگاه سوئی داریم که چرا افراد غیر منصفی پیدا شدند، در همه جا اینگونه قشرهای مختلف  نظرهای گوناگون و متضاد یافت می شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که بر اساس شناختی که از فرانسه داشتیم هیچ وقت فکر نمی کردیم که عواملی بتوانند مانع رشد شناخت و ترویج اسلام بشوند، گفت:  این که مشکلاتی ایجاد کنند مسأله ای است که در کشورهای عقب افتاده هم وجود ندارد، این برای ما قابل پذیرش نیست که در مهد آزادی و دموکراسی اجازه نمی دهند مردم با اسلام آشنا شوند.

وی افزود: با درک این شرایط و واقعیت هایی که در دنیا وجود دارد که از یک طرف توده مردم علاقه مند به شناخت اسلام و گرایش به این دین هستند و از طرف دیگر عواملی که غالبا از عوامل خاص سیاسی بوده و در بسیاری موارد به صهیونیسم هم بی ارتباط نیست سبب می شود که مردم از این حقایق محروم بمانند یا برداشت ضدی را نسبت به اسلام پیدا کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که داعش به وسیله غربی ها تأسیس شد و این همه فجایع را در دنیا به بار آوردند، اظهار داشت: الان آتش آن دامن خودشان را گرفته است، به اسم حفظ منافع غرب این کارها را انجام می دهند در صورتی که منافع دنیوی غرب را از بین می برند و مانه رشد انسان می شوند یعنی به انسانیت خیانت می کنند.

وی ادامه داد: ما باید با درک واقعیات ببینیم که چه وظیفه ای داریم و چه خدمتی می توانیم به بشریت داشته باشیم، با توجه به اختلاف شرایط  اجتماعی و سیاسی مناطق نمی توان برنامه واحدی را  برای همه جا پیشنهاد کرد، ابتدا باید بررسی کرد که شرایط کشور  و منطقه چه اقتضائاتی دارد و تا چه حدی می توان از موقعیت استفاده و مردم را با حقایق و اسلام آشنا کرد؛ اگر برنامه ای در کشوری موفق بود دلیل نمی شود که آن برنامه را می توان در کشور دیگر هم اجرا کرد بلکه باید شرایط را در نظر گرفت.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که سران قدرت های شیطانی با وجود اختلافاتی که در فرهنگ و منافع دارند در این مسأله اجماع دارند که با تمام توان باید علیه اسلام فعالیت کرد، ابراز داشت: برنامه هایی که کشورهای گوناگون از نظر علمی و ابزارهای مختلف از جمله هنری و فیلم به کار می گیرند تا اسلام هراسی کنند، همه قدرت های دنیا در این زمینه مشارکت دارند.

وی عنوان کرد: باید تشخیص داد با چه راهی و فرهنگی می توان سخن گفت که بتواند در دل مردم بنشیند، تبلیغ اسلام به صورت کلی همانند هر دین و مذهبی در دو بخش کلی شکل می گیرد، یکی بخش ایجابی و اثباتی است که باید برای اعتقادات اسدلال ارائه کرد، اساس فرهنگی باورها و ارزش ها است؛ اعتقادات صحیح اسلامی را باید با کلام متقن و مستدل ارائه کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: وظیفه دوم سلبی و پاسخ به شبهات و راه های شیطانی قدرت ها برای انحراف مردم است، در بخش نخست یعنی معرفی ایجابی اسلام باید توجه داشت در این زمان که سطح فرهنگ مردم بسیار بالاتر از گذشته است بیشترین چیزی که فرهیختگان جامعه علاقه دارند درک کنند این است که بدانند هدف از خلقت چیست.

وی اضافه کرد: یکی از مهم ترین شبهه ها که سایت های لائیک و ملحد مطرح می کنند این است که اگر ادیان توحیدی حق و صحیح هستند پس چرا فساد وجود دارد و خدا جلوی فساد را نمی گیرد، اگر در مقام معرفی اسلام در بخش توحید به ادله اثبات وجود خدا اکتفا کنیم تا این شبهه حل نشود براهین مؤثر واقع نخواهد شد، در دلی که شببهه باید ایمان اثرگذار نخواهد بود از این رو باید در فکر تبیین حقیقت و پاشخ به شبهات باشیم.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به دیگر شبهات دشمنان اسلام گفت: همچنین شبهاتی درباره ناکارامدی اسلام و مسائلی همچون حقوق بشر، حقوق زنان، تجارت، جنگ و صلح مطرح می شود که باید پاسخ داد، شبهه دیگری که بیان می کنند این است که اختلاف مذهبی در ادیان وجود داشته و جنگ هایی هم در گرفته است اما این نحو درگیری و جنگ و این که گروه هایی به نام دین و اسلام فجیع ترین کارها را انجام دهند وجود نداشته است.

وی افزود: یکی از مطالبی که باید به جدیت کار کنیم مبارزه با اختلافات و تأکید بر وحدت مسلمین است، باید توجه داشت که اختلافات جزئی نباید سبب اختلاف شود، باید با تکفیری ها که وهابیت بنا کرده مبارزه شود که با این کار هم زندگی خود را فنا کردند و هم آبروی اسلام را ریختند، این باید از برنامه های اصلی کار ما باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که نخستین قدم این است که باور کنیم کارها شدنی است و باید تصمیم بگیریم که توان برای اجرای اهداف را داریم، اظهار داشت: بالاترین بلایی که مسلمانان مبتلا شدند احساس خود باختگی است که تصور می کنند در برابر قدرت غرب و کفار توانایی مقابله ندارند.

وی ادامه داد: شاید گفته شود قدرت و تکنولوژی ما همانند آن ها نیست و نمی توانیم کاری کنیم، جواب این است که خداوند می فرماید اگر قدم کوچکی بردارید چندین برابر کمک خواهیم کرد، خداوند همه کارها را بر عهده ما نگذاشته و باید باور داشته باشیم و قدم برداریم که خداوند متعال یاری می کند./1323/پ201/ج

ارسال نظرات