۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۴۷۰۸۳۱
رحیم پور ازغدی:

9 دی شاهکار و پادزهری بر بی بصیرتی و بی مسؤولیتی نخبگان بود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عامل اصلی شکست جنگ صفین، بی بصیرتی مردم و بی مسؤولیتی نخبگان بود و 9 دی پادزهری بر این دیدگاه رقم زد.
رحیم پور ازغدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امشب در مراسم بزرگداشت 9 دی در نظام مهندسی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در فتنه 88 درگیری علیه اصل نهاد انتخابات بود نه صرفا یک رقابت انتخاباتی میان چند نفر، گفت: اگر انتخابات با زور عده ای ابطال می شد دیگر هیچ گاه هیچ انتخاباتی در کشور برگزار نمی شد چرا که هر انتخاباتی بازنده ای داشت و هر بازنده ای می توانست ادعای تقلب کند.

وی افزود: اگر رهبر معظم انقلاب کوتاه می آمدند، جمهوری اسلامی باید فاتحه انتخابات را برای همیشه می خواند و هرج و مرج پایانی نداشت زیرا برگرداندن اعتماد مردم به یک سیستم انتخاباتی کار آسانی نیست.

فتنه 88 نشان داد ولی فقیه ضامن اسلامیت و جمهوریت نظام است

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه آثار فتنه به ویژه آثار حقوقی آن به این زودیها جبران پذیر نیست، تصریح کرد: برخلاف آنچه تصور می شود که ولی فقیه ضامن اسلامیت نظام است، فتنه 88 به خوبی ثابت کرد ولی فقیه ضامن اسلامیت و جمهوریت نظام در کنار یکدیگر است؛ جمهوریت روشی برای تحقق اسلامیت است. روش انتخاب حاکمان، جمهوری و ارزشهای آن، اسلامی است و هریک دچار مشکل شود، دیگری هم به مشکل برمی خورد.

استاد دانشگاه با بیان اینکه حمایت رهبری از مشروعیت و قانونی بودن آراء مردم و انتخابات، نشان داد ولایت ضامن جمهوریت نیز هست، ادامه داد: فتنه 88 امتحان بسیار عجیبی برای مردم بود؛ مردم هر یک به کسی رأی داده بودند اما چون فهمیدند این قائله صرفا یک رقابت انتخاباتی نیست بلکه به اصل و مبانی و ساختار نظام کشیده شده است، شاهکار 9 دی را خلق کردند درست مطابق همان منطقی که زیر موشکباران برای رأی دادن می رفتند.

نه فقط تشکیل حکومت بلکه ادامه آن هم باید با مشارکت مردم صورت گیرد

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه هرگاه مسؤولان در مدیریت بحرانها  کم آورده اند مردم خودشان به صحنه امده اند و این مبنا در ساختار تفکر شیعی کاملا نهادینه شده است، به نمونه هایی از حضور مردم در صحنه در صدر اسلام و حکومت علوی اشاره و خاطرنشان کرد: حکومت دینی، حکومت مردم است و نه فقط تشکیل حکومت باید با مشارکت مردم صورت گیرد بلکه ادامه آن هم با استقامت مردم میسر می شود.

وی با بیان اینکه تا مردم نخواهند و حاکمان را یاری نکنند حق محقق نمی شود، افزود: امیرمؤمنان علی(ع) می فرمایند حاکمیت صالح و سالم نمی ماند مگر آنکه مردم(با نظارت، مطالبه و مشارکت) در صحنه بمانند که بسیاری از مقاطع انقلاب اسلامی به ویژه 9 دی این مهم را ثابت کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: از نظر اسلام، مسأله حکومت مسأله سلطه گری و سلطه پذیری نیست بلکه تقسیم کار معادل اختیارات است از این رو برخی که ظاهرا مسلمان شده اما از دین چیزی نفهمیده اند و تصور می کنند مسلمانی یعنی عزاداری و زیارت، میان دین و حکومت تفکیک قائل می شوند.

همه باید نگران اصلاح جامعه و اقامه حق باشند

وی با بیان اینکه در صدر اسلام هم بخشی از مردم مذهبی وطرفدار امیرمؤمنان علی(ع) بودند اما نمی فهمیدند که ولایتمداری و کمک به اقامه حق نیز جزو دین است، افزود: از جمله حقوق خدا بر مردم این است که به قدر توانشان به فکر رشد جامعه و مصالح آن باشند بنابراین همه باید نگران اصلاح جامعه و اقامه حق باشند و در این مسیر به حاکم اسلامی کمک کنند.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه به فرموده امیرمؤمنان علی(ع)، هر کس در هر سطحی از علم، دین و اختیارات به مشورت و نقددیگران نیازمند است، گفت: برخی نه تنها خودشان اهل اصلاح و فداکاری نیستند بلکه کسانی را هم که اهل این کار هستند سرزنش می کنند. برخی دیگر هم هر چه حکومت فاسدتر باشد، بهتر است چرا که راحت تر به منافعشان می رسند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: تحمیل سه جنگ داخلی بر امیرمؤمنان علی(ع) به خاطر این بود که ایشان می خواست با مشارکت مردم بر مردم حکومت کند اما مردم ما در مقاطع مختلف نشان داده اند مانند مردم صدر اسلام نیستند بلکه به فرموده امام خمینی(ره) از مردم آن زمان وفادارترند چرا که ما طی 37 سال انقلاب تاکنون مشکل عدم فرمانبری از فرمانده را نداشته ایم.

وی با اشاره به اینکه هر چه از فتنه 88 می گذرد، آثار، تبعات و ابعاد آن و میزان سرمایه گذاری دشمن برای ان روشنتر می شود، افزود: پروژه انقلاب مخملی را هر جا اجرا کردند نتیجه گرفتند چرا که حکومتها پایگاه مردمی نداشتند.

ازغدی تأکید کرد: عامل اصلی شکست جنگ صفین، بی بصیرتی مردم و بی مسؤولیتی نخبگان بود و 9 دی پادزهری بر این دیدگاه رقم زد./201/930/ب1

ارسال نظرات