۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۴۶۸۴۵۵
جهان اسلام در هفته ای که گذشت؛

از گریه‌زاری قرضاوی برای تکفیری‌های حلب تا سخنان روحانی سنی درباره شیعه انگلیسی

قرضاوی که از شکست گروه های تکفیری در حلب به شدت ناراحت بود، با اذعان به شکست در حلب گفت: اگر توانی در وجودم باقی مانده بود برای جنگ به حلب می رفتم!
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: جهان اسلام در هفته گذشته آبستن اتفاقات و تحولات مهمی بود که در راس آن می‌توان به آزادسازی حلب از دست گروه‌های تکفیری اشاره کرد. آزادسازی حلب به دست جریان مقاومت که از آن به عنوان نقطه عطف بحران سوریه یاد می‌شود با استقبال شمار زیادی علمای شیعه و سنی جهان اسلام مواجه شد.

آزادسازی حلب گامی در راستای تحقق بیداری اسلامی
در همین راستا آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان گفت: «هر آنچه به زور گرفته شده است تنها با قدرت پس گرفته می شود و این مساله ای قرآنی به شمار می آید.» وی افزود: «خاک اشغال شده در فلسطین و عراق و سوریه نیز با قدرت پس گرفته می‌شود. ما به پیروزی های اخیر در حلب افتخار می کنیم زیرا سبب تحقق امنیت و ثبات و جلوگیری از تجزیه سوریه شده است. در این راستا به دروغ پراکنی های تروریست ها و حامیان آنان هیچ توجهی نداریم.»
شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه علمای مقاومت گفت: «متأسفانه بسیاری از نخبگان سیاسی و دینی و فرهنگی واقعیت کنونی متوازن را رد کرده و بر مواضع قبلی خود مبتنی بر تحلیل های سیاسی اشتباه پافشاری می کنند.» وی اعتقادات این افراد را بر پایه توهم دانست و تصریح کرد: «حلب آزاد شد و به دامان وطن بازگشت تا شاهد فروپاشی تروریست های قاتل و ناکامی توطئه های بزرگ به ویژه تجزیه سوریه باشیم.»
حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت نیز خواستار آزادی مردم کفریا و فوعه شد و ادامه داد: «تلاش هایی برای آزادی این دو منطقه و توقف زخم آنها می شود. در این راستا نسبت به هرگونه فعالیت با برچسب مذهبی در حلب هشدار می دهیم.»

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: «اولین تحرکات و بیداری اسلامی از زمان حرکت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در منطقه رخ داد و جبهه مقاومت فلسطین و سایر فعالان اسلامی مناطق را گرد خود جمع کرد و خوشبختانه شاهد این هستیم که بیداری اسلامی سال به سال گسترش پیدا کرده است.» معاون دبیر کل حزب الله لبنان گفت: «از جمله این بیداری‌های اسلامی و نشانه‌های آن مقاومت فلسطین و غزه و همچنین آزادسازی موصل و حلب است.»
شیخ احمد بدرالدین حسون با بیان اینکه ما از تمام کسانی که دفاع از سوریه، لبنان و فلسطین را یک مسؤولیت مقدس برای کل اسلام تشخیص دادند، تشکر می کنیم، افزود: «از طرف مردم حلب که با فرار همه تروریست ها از این شهر، بوی آزادی را چشیدند، از شما سپاسگذاری می کنم.»
اما جالب اینکه یوسف القرضاوی، مفتی معروف وهابی و رییس مرکز موسوم به "اتحادیه جهانی علمای مسلمین"، در واکنش به آزادسازی حلب اعلام کرد: «اگر توانی داشتم، با کسانی که برای جنگیدن به سوریه می روند، همراه می شدم و در کنار انقلابیون حلب می جنگیدم.» قرضاوی در آخرین روز کنفرانسی دو روزه تحت عنوان "یوسف قرضاوی پیشوای میانه روی و مدرنیته" در شهر استانبول ترکیه گفت: "به حلب نگاه کنید. ما تصور می کردیم که حلب پیروز شده است ولی آنها بر کشتار مردمش پافشاری می کنند. اگر توان رفتن داشتم، با کسانی که به سوریه می روند، همراه می شدم و در کنار آنها با طاغوت می جنگیدم."
حجت الاسلام شیخ خالد النعمانی امام جمعه نجف اشرف نیز در پاسخ به سخنان شیخ یوسف القرضاوی که گفته بود «ای کاش من همراه رزمندگان (تروریستها) در حلب میجنگیدم» تصریح کرد:  «این گونه اظهارات نشات گرفته از افکار و اندیشههای افراطی و تکفیری است.»
حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان با اشاره به آزادی کامل حلب اظهار داشت: «پرونده تکفیری ها در حلب در آستانه بسته شدن است و بدین ترتیب پروژه صهیونیستی ـ آمریکایی تجزیه سوریه و ضربه زدن به گروه های مقاومت سرنگون می شود.»

لبنان: تشیع انگلیسی علیه وحدت جهان اسلام
آیت الله عبدالامیر قبلان نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان همه ادیان را مخالف تروریسم و خشونت توصیف کرد و گفت: «مسلمانان و مسیحیان باید در یک جبهه علیه پروژه صهیونیستی و تکفیری که سرکوب بشریت را دنبال می کنند، قرار گیرند. قدرت های شیطانی پشت پرده تروریسم در فلسطین، سوریه، عراق، مصر، ترکیه، نیجریه، یمن و سایر کشورهای تروریسم زده هستند.»
شیخ حسام احمد رحال از اعضای تجمع علمای مسلمان لبنان به انتقاد از بی توجهی به مساله فلسطین پرداخت و بیان داشت: «متاسفانه سازمان ملل امروزه به جای دفاع از مظلومان و مستضعفان از رژیم اشغالگر صهیونیستی دفاع میکند.» وی اقدامات جریانهای تروریستی و تکفیری را موجب مخدوش شدن چهره اسلامی خواند و گفت: «افراطیها همه را کافر و خونشان را حلال میدانند. آنان با تمسک به فتواهای تکفیری و در سایه حمایت انگلیس، آمریکا و رژیم صهیونیستی به قتل و عام انسانهای بیگناه میپردازند.»

شیخ نزار جخدار از اعضای تجمع علمای مسلمان لبنان از گسترش تشیع انگلیسی ابراز نگرانی کرد و گفت: «متاسفانه تشیع انگلیسی با سب و لعن همسران پیامبر اکرم (ص) و اقدامات دیگر موجب تفرقه در بین امت اسلامی میشوند. بعضی از مسلمانان در حالی فقط برای دنیای خود کار میکنند که پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) هیچ گاه چنین اقدامی را انجام نمیدادند.»

عراق: لزوم حضور مبلغان حوزه در جبهه های جنگ
حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف خاطرنشان کرد:« باید از همه امکانات و وسائل مورد نیاز برای نابودی تروریسم استفاده کرد تا بتوان از انجام اقدامات جنایتکارانه آنان جلوگیری کرد.» این مرجع تقلید محافظت از جان انسانها را ضروری خواند و تصریح کرد: « قطره خون ملت عراق بسیار عزیز و گرانبهاست و قابل تعویض با گنجهای دنیا نیست.»

حجت الاسلام سید احمد صافی، تولیت شرعی آستان مقدس عباسی بر ضرورت بیان رشادت و جانفشانی طلاب مبلغ در میدان جنگ تاکید کرد و افزود: "حوزه علمیه در راه تبلیغ در جبههها شهدا و مجروحان بسیاری تقدیم کرده است.: نماینده حضرت آیت الله سیستانی تصریح کرد: «مجاهدان عراقی به زودی عراق را از لوث جریان تروریستها پاکسازی میکنند.»
شیخ مهدی صمیدعی مفتی اعظم اهل تسنن عراق اظهار داشت: «مضرات تفرقه در امت اسلامی بسیار است و ما باید جلوی این ضرر را برای کشورهای اسلامی بگیریم.» وی ادامه داد: "یکی از مسائلی که در میان جوامع اسلامی باید به آن توجه شود موضوع وحدت است، زیرا خیلی از ملتهای اسلامی در موضوع وحدت مطلقا یک‌دل و یک‌صدا نیستند، این شرایط باعث تضرر همه ما امت‌های اسلامی می‌شود."
حجت الاسلام سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا با اشاره به آیههای «واعتصموا بحبل» و «لا تنازعوا فتفشلوا وتذهب ريحكم» بیان داشت: «خداوند در بخشهای مختلف قرآن بر ضرورت حفظ وحدت و ایستادگی در برابر تفرقه افکنی تاکید میکند به ویژه در این دوران که تروریستها و افراطیها با تمسک به اقدامات جنایت کارانه به شدت چهره اسلام را تخریب میسازند.» وی تصریح کرد: «تروریست ها و تکفیریها به یک کشور خاص تعلق ندارند بلکه در کشورهای مختلف به جنایت میپردازند و اسلام نیز از اقدامات آنان بیزار است.»
شیخ خالد عبدالوهاب الملا رییس مجمع علمای اهل تسنن عراق دشمنان بیش از 13 سال با همه امکانات و تجهیزات به مبارزه با ملت عراق برخواستهاند.وی "تفرقه و اختلاف طائفهای را یکی دیگر از روشهای دشمنان برای مبارزه با ملت عراق" دانست و تصریح کرد: «دشمنان عراق برای رسیدن به اهداف شوم خود میلیاردها دلار هزینه کرده و رسانههای مختلف را به استخدام خود در آوردهاند. شعله ور شدن آتش تفرقه و نفاق در منطقه خشک و تر را نابود خواهد ساخت.»

بحرین: اعتراض به حکم 9 سال حبس برای روحانی معارض شیعه
جمعیت الوفاق اسلامی بحرین به تأیید حکم 9 سال حبس شیخ علی سلمان دبیرکل این جمعیت واکنش نشان داد و آن را عامل افزایش بحران سیاسی و اقتصادی و حقوقی توصیف کرد. حجت الاسلام شیخ حسین الدیهی معاون دبیرکل الوفاق با صدور پیامی نوشت: «حکم علیه رهبر معارضان در برابر چشم و گوش همپیمان انگلیسی و تنها چند روز پس از سفر نخست وزیر این کشور به بحرین صادر شد.»
علمای بحرین با صدور پیامی، تأیید حکم 9 سال حبس شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی این کشور را محکوم کرده و حامیان نظام های دیکتاتوری به ویژه انگلیس را در سرکوب مردم همدست خواندند. در این پیام آمده است: «بهای آزادی را آزادگان ملت و امت در حالی که دستشان از سوی طاغوتگران و مفسدان مستبد زنجیر شده است، با خون خود پرداخت می کنند. آنان بها را با وجدانی آرام و مطمئن به پیروزی می پردازند تا مصالح همگان تأمین شود.»

احمد الصفار از اعضای مرکز حقوق بشر بحرین، از حبس انفرادی حجت الاسلام شیخ حسن عیسی عضو جمعیت الوفاق اسلامی این کشور خبر داد. وی در توییتر نوشت که "شیخ حسن عیسی بیش از 500 روز است که در حبس انفرادی به سر می برد."

مصر: شیخ تاج الدین عبدالله الهلالی، عضو شورای عالی دارالتقریب گفت: «مصر در حال حاضر کسی که منادی تفکر تقریب باشد اگر شیعه باشد به ناصبی بودن و اگر سنی باشد به شیعه بودن متهم می شود. حامیان وحدت باید به این سخنان و اتهامات بی توجه باشند و تنها رضایت خداوند را در نظر داشته باشند.» شیخ هلالی تصریح کرد: «در طول سال‌ها تحقیقاتم متوجه شده‌ام افرادی که شیعه را متهم می کنند از عقاید آن‌ها اطلاع صحیحی ندارند همچنین افرادی که اهل تسنن را متهم به ناصبی بودن می‌کنند شناخت صحیح و کاملی از عقاید آن‌ها ندارند.»
شوقی علام، مفتی مصر هرگونه فعالیت برای نابودی بشریت را محکوم به شکست دانست و گفت: علما در بیان دین صحیح و مبارزه با تروریسم هیچ گاه خسته نمیشوند. وی قتل و عام انسانها بیگناه در کشورهای مختلف را نتیجه فتواهای اشتباه خواند و تصریح کرد: «برداشت و فهم غلط از دین موجب شده است که فتواهای غلط بسیاری در میان امت اسلامی گسترش پیدا کند. برخی از علما قرآن و احادیث را مطابق با منافع شخصی خود تفسیر میکنند. علما همه تلاش خود را در بیان احکام شرعی بر اساس اصول، قواعد و مبانی دینی انجام میدهند.»

عربستان: یک شیخ شیعه عربستانی به نام شیخ جیرانی مدتی است که ربوده شده است اما عبدالحلیم الکیدار، شهردار جزیره تاروت که مساله ناپدید شدن وی را دنبال می کند، تماس گرفتن ربایندگان با خانواده فرد ربوده شده و اعلام مکان پنهان شدن وی را تکذیب کرد. وی در گفت وگو با روزنامه سعودی الریاض اظهار داشت: تلاش های امنیتی زیادی برای یافتن شیخ جیرانی و بازگرداندن سالم و صحیح وی به خانواده اش انجام و منطقه به شکل گسترده ای جستجو شده و تلاشها همچنان ادامه دارد.

نیجریه: سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: مقامات نیجریه باید به سرکوب خشونت بار گروه در اقلیت و شیعه «جنبش اسلامی نیجریه» پایان دهند و رهبر آن را آزاد کنند. پایگاه اینترنتی سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد:سرکوب خونین گروه اقلیت، در روزهای دوازدهم تا چهاردهم دسامبر 2015 صورت گرفت و شیخ ابراهیم الزکزاکی دبیر کل جنبش اسلامی نیجریه و همسرش زینت الدین حدود یکسال است بدون اینکه محاکمه شده باشند در زندان بسر می برند.

پاکستان: حجت الاسلام مختار امامی سخنگوی مجلس وحدت مسلمین پاکستان با اشاره به اینکه دولت فعلی به صورت سازمان یافته شیعیان را تحت فشار قرار داده، گفت: «دولت نواز شریف نوکری آمریکا و اسرائیل را می کند.» وی با تاکید براینکه "دولت پاکستان در برابر حمله به کاروان‌های زیارت سکوت می‌کند"، گفت: «بازداشت روحانیان شیعه به شدت افزایش یافته است.»

لیبی: شادی حسین وکیل مدافع خانواده امام موسی صدر نسبت به عدم احضار هانیبال قذافی فرزند دیکتاتور به هلاکت رسیده لیبی به دادگاه به بهانه کناره گیری وکیل مدافع وی اعتراض کرد. وی تصریح کرد: «اقدامات یکسال اخیر قذافی با هدف وقت کُشی و عدم پاسخگویی به سوالات مطرح شده صورت می گیرد تا بدینوسیله از بیان اطلاعاتی که درباره امام موسی صدر دارد، طفره رود.»

سوریه: مرکز اطلاع رسانی ناشر وابسته به گروه تروریستی داعش با انتشار تصویری از عبدالله المحیسنی قاضی القضات جیش الفتح نوشت: هر کسی که بتواند سر این مرتد را بیاورد جایزه ای بالغ بر 500 هزار دلار به وی داده می شود و این مبلغ با هر ارزی که آورنده سر بخواهد در هر مکان و هر زمان به وی پرداخت خواهد شد، به شرط آن که کشته شدن وی را با اسناد و مدارک ثابت کند./983/ب953/ک

ارسال نظرات