۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۴۶۷۰۰۶

کتاب پیشوایی از منظر قرآن کریم در بازار نشر

کتاب پیشوایی از منظر قرآن کریم از سوی انتشارات بوستان کتاب و با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مرکز فرهنگ و معارف قرآن منتشر شد.
کتاب پیشوایی از منظر قرآن کریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب پیشوایی از منظر قرآن کریم نوشته حسینعلی یوسف زاده در سال 1395 از سوی مؤسسه انتشارات بوستان کتاب و با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مرکز فرهنگ و معارف قرآن چاپ و روانه بازار شد.

 

در مقدمه این کتاب آمده است: مطالعه حقیقت و حقانیت امامت و پیشوایی در تاریخ اندیشه اسلامی سابقه ای طولانی دارد. بررسی این موضوع از دیدگاه های متفاوت و تألیف رساله های مستقل در این باره و مسائل پیرامون آن نشانِ اهمیت  و پیشوایی در نزد دانشمندان مسلمان است.

 

امامت برای دانشمندان شیعه به طور خاص نقش روش شناسی در باورهای دینی داشته و فهم اصولی چون توحید و نبوت و به طور کلی شناخت دین و فهم متون آن مبتنی بر امامت است.

 

تلاش برای شناخت امامت، پژوهش در موضوعی است که اگر مکلف در آن کوتاهی کند خداشناسی او مختل می شود. بر این اساس است که برخی، فهم عمیق و راستین توحید را منوط به امامت دانسته و تنها راه شناخت کامل این اصل اساسی را از این طریق میسر می داند.

 

جانشینی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله از نخستین مباحث کلامی است که پس از آن حضرت، نزد امت وی رواج یافته و تاکنون ادامه دارد و دانشمندان مسلمان با رویکردهای گوناگون به بررسی آن نشسته اند.

 

این کتاب در شش فصل با عناوینی همچون «واژه شناسی»، «اهمیت و ضرورت پیشوایی»، «ویژگی های پیشوا»، «امامت انتصاب یا انتخاب»، «وظایف و شئون امامت» و «پاسخ به برخی شبهات» تهیه و تنظیم شده است.

 

نگاه مذاهب و نحله های فکری به موضوع امامت متفاوت است، اثر حاضر با طرح آن دیدگاه ها به نقد و بررسی آنها پرداخته است. تلاش شده این اثر استدلالی و خالی از حشو و زواید باشد و بیشتر با نگاه به قشر فرهیخته به نگارش درآمده، گرچه برای عموم مردم نیز سودمند است.

 

از ویژگی های دیگر این اثر، پاسخ درخور به شبهاتی است که درباره این موضوع در منابع طرح شده؛ خصوصا بخش پایانی به بررسی و نقد شبهات روشن فکران معاصر درباره امامت پرداخته است.

 

کتاب پیشوایی از منظر قرآن کریم نوشته حسینعلی یوسف زاده در سال 1395 با شمارگان 1100 نسخه و به قیمت 21000 تومان در 343 صفحه از سوی مؤسسه انتشارات بوستان کتاب و با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مرکز فرهنگ و معارف قرآن چاپ و روانه بازار شد./907/پ202/ق

ارسال نظرات