۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۴۶۶۴۳۴
آیت الله رجبی:

حوزه انقلابی به مبانی فکری نظام اسلامی اعتقاد و التزام دارد

عضو جامعه مدرسین در تعریف حوزه انقلابی تاکید کرد که حوزه انقلابی حوزه ای است که مبانی فکری نظام اسلامی برایش حل شده و به آن اعتقاد و التزام داشته باشد.
آیت الله رجبی

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله محمود رجبی در میزگرد علمی سی و دومین نشست انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با عنوان راهکارهای انقلابی ماندن حوزه، به شاخص های حوزه انقلابی اشاره و خاطر نشان کرد: حوزه انقلابی حوزه ای است که مبانی فکری نظام اسلامی برایش حل شده باشد و به آن اعتقاد داشته باشد .

آیت الله رجبی ویژگی دیگر حوزه انقلابی را دغدغه مندی و دل نگرانی در مورد نیازهای انقلاب دانست و افزود: ویژگی دیگر حوزه انقلابی، بصیرت سیاسی و اجتماعی نسبت به دوست و دشمن و توطئه های دشمن و اولویتهای نظام  است.

وی اهل اقدام و عمل بودن و حضور به موقع در صحنه را از جمله شاخص های دیگر حوزه انقلابی دانست و در پاسخ به سئوالی در خصوص این که ایا انقلابی بودن به معنای سیاسی بودن است، اظهار داشت: انقلابی بودن به معنای سیاسی است، اما آن سیاستی که عین دیانت است؛ اسلامی که امام و رهبری معرفی کردند اسلامی است که در همه شئونات دخالت دارد؛ لذا اصلا بین اسلام و سیاست، دوئیت و جدایی وجود ندارد.

آیت الله رجبی اظهار داشت: امروز در حوزه های علمیه جریانهایی هستند که برخی از آنها دارای این شاخصه های مذکور هستند. نفوذ سکولاریسم مرهون دور شدن از این مؤلفه ها و شاخص هاست.

وی ادامه داد: برخی از افراد باسابقه که در حوزه هستند گفته اند ولایت فقیه امری زمینی است و ولایت فقیه را از آن جهت که در قانون اساسی آمده قبول دارند! این در حالی است که این ولی فقیه با آن ولی فقیه که امام(ره) می فرمود و در دل آن، حکومت بیرون آمد، بسیار تفاوت دارد.

آیت الله رجبی با اشاره به وجود جریانهای مختلف و اختلاف معرفت آنها ادامه داد:‌ عده ای در برخی نهادها به بهانه اینکه نام اسلام در اساسنامه آمده، خواستار حذف ولایت فقیه از اساسنامه ها می شوند؛ این همان نفوذ سکولاریسم است حتی برخی حاضر نیستند در دفاع از نظام اسلامی بیانیه دهند. برخی تشکلات حوزوی می گویند در این تشکل اساتید هستند و وظیفه اساتید تدریس است نه موضع گیری سیاسی.

آیت الله رجبی افزود: البته برخی به خاطر اختلاف معرفت، ولایت فقیه را به معنای صحیح قبول ندارند و برخی نیز قبول دارند، اما بصیرت کافی ندارند؛ برخی بصیرتی هم دارند اما به حداقل حضور در صحنه اکتفا می کنند و به موقع در صحنه حاضر نمی شوند.

وی ادامه داد: تشکل های حوزوی امروز باید نیازهای انقلاب و اسلام را در شرایط حاضر مد نظر قرار دهند،‌چرا که وظایف حوزه امروز با حوزه قبل از انقلاب تغییر کرده است./1323/د102/ج

ارسال نظرات