۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۴۶۴۹۹۹

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی

اجرای طرحهای عمرانی در 27 امامزاده اسفراین، پخش مستند نمایشی «سلام بر حسین» از شبکه جهانی جام جم و برگزاری شب شعر و خاطره ایثار در اسفراین عناوین برخی از اخبار فرهنگی استان خراسان شمالی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام عباسعلی خادمی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اسفراین، با اشاره به اینکه طرح‌های مرمت و بهسازی در 27 امام‌زاده این شهرستان اجرایی شده است، اظهار کرد: از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی کارهای خوبی در حوزه مرمت و بازسازی بقعه‌های متبرکه این شهرستان انجام‌ گرفته است.

وی تصریح کرد: از مجموع 28 بقعه این شهرستان تعداد 27 بقعه کارهای مرمت و بهسازی آنها یا به پایان رسیده و یا در حال انجام است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اسفراین ادامه داد: صرفاً بقعه ضامن مسکین روستای در پرچین شهرستان اسفراین به دلیل نبود اعتبارات لازم تاکنون مرمت نشده که این بقعه نیز در دستور کار مرمت و بهسازی قرار گرفته است.

پخش مستند نمایشی «سلام بر حسین» از شبکه جهانی جام جم

مستند نمایشی «سلام بر حسین» که به همت کانون فرهنگی و هنری چهارده معصوم روستای قلعه خان از توابع شهرستان مانه و سملقان استان خراسان شمالی تهیه شده از شبکه جهانی جام جم پخش شد.

ساخت فیلم مستند سلام بر حسین که در قالب مستند نمایشی همزمان با ١٩ مهر سالروز ورود تاریخی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران به این استان و در آستانه تاسوعای حسینی در روستای قلعه خان از توابع شهرستان مانه و سملقان کلید خورد از شبکه جهانی جام جم پخش شد.

موضوع این مستند تلویزیونی به تصویر کشیدن آیین‌های نمایشی به یادگار مانده از گذشته و معرفی فرهنگ‌های عزاداری ایام محرم است؛ چراکه فرهنگ یک جامعه از خرده‌فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها از آداب و رسوم و آیین‌های یک جامعه نشأت می‌گیرد که امروز به‌مرور شاهد منسوخ شدن این آداب و رسوم هستیم.

برگزاری شب شعر و خاطره ایثار در اسفراین

رضا ارغیانی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسفراین گفت: به‌منظور پاسداشت فداکاری‌های ارزشمند بسیجیان، شب شعر و خاطره ایثار با همکاری کانون بسیج هنرمندان اسفراین برگزار شد.

وی تصریح کرد: در این مراسم که در مجموعه شهید ایل‌بیگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسفراین برگزار شد، دو نفر از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به بیان خاطراتی از جنگ تحمیلی پرداختند و شعرای پیشکسوت شهرستان ازجمله استاد احمد شاهد، حبیب‌الله پایا، موسی فرجی، محمدحسین اکبرزاده رضایی، موسی‌الرضا علی نیا و حسین خیراندیش نیز اشعار خود با موضوع بسیج و امام حسین (ع) قرائت کردند.

وقف چهار و نیم هکتار زمین برای دعای ندبه

سعید علیپور صحرا، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فاروج، از وقف 4.5 هکتار زمین با نیت برگزاری دعای ندبه در این شهرستان خبر داد و افزود: این موقوفه 900 میلیون ریالی با نیت برگزاری دعای ندبه در روستای چوکانلوی فاروج ثبت شده است.

وی اظهار کرد: واقف خیراندیش، ابوالقاسم صف‌شکن ساکن روستای چوکانلو 45 هزار مترمربع دیمزار خود را با نیت برگزاری دعای ندبه در امامزاده محمد (ع) این روستا وقف کرد.

به گفته علیپور صحرا ارزش تقریبی این موقوفه 900 میلیون ریال است./9314/303/ب2

ارسال نظرات