۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۴۶۳۴۹۷
عضو کارگروه فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی:

انسان دیندار بر اساس هیجانات کارهای خود را پیش نمی‌برد بلکه تفکرمدار است

معماریانی در سلسله همایش‌های سبک زندگی اسلامی گفت: در سبک زندگی دینی هیجان‌مداری وجود ندارد؛ یعنی انسان دیندار بر اساس هیجانات کارهای خود را پیش نمی‌برد بلکه تفکرمدار است.
معماریانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، جلیل معماریانی، عضو کارگروه فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، ظهر امروز در سلسله همایش‌های سبک زندگی که با همت مؤسسه کتاب‌پردازان و در محل تالار فرهنگی نور برگزار شده بود با موضوع سبک زندگی دینی و تفکر مثبت و نقش آن در زندگی به سخنرانی پرداخت.

معماریانی در ابتدا گفت: در سبک زندگی دینی باید به چند نکته و تعریف توجه داشت؛ اول، تعریف انسان. اگر از انسان تعریف درستی ارائه نشود ممکن است از او تعریفی مطابق با جوامع غربی ارائه شود. به عبارت دیگر در روح اندیشه‌ای خود به شکل سکولاری فکر کنیم اما کارهایی به ظاهر دینی انجام دهیم.

وی در ادامه افزود: صهیونیسم برای طراحی این شکل از زندگی بسیار تلاش کرده است. غلبه هیجان مداری بر تفکر مداری یکی از مصادیق آن است. در سبک زندگی دینی هیجان‌مداری وجود ندارد؛ یعنی انسان دیندار بر اساس هیجانات کارهای خود را پیش نمی‌برد.

عضو کارگروه فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، با بیان این‌که پیامبر اسلام (ص) ۲۳سال تلاش کردند که انسان‌ها با بصیرت و تفکر و شناخت عمل نمایند، تصریح کرد: مبنای تفکر اسلامی بصیرت و تفکر است، بنابراین مبنا هیجان، تلقین، تشویق‌های بی‌ماهیت و شور نیست.

وی به دومین تعریفی که در سبک زندگی اسلامی به آن نیاز است، اشاره کرد و گفت: در سبک زندگی اسلامی باید مشخص باشد جهان هستی به چه دلیل آفریده شده است و در این فرصت زندگی ما به دنبال چه چیزی هستیم. بنابراین در سبک زندگی اسلامی باید به رابطه انسان با جهان هستی فکر کرد.

مدرس دوره‌های پرورش ذهن و خلاقیت در حوزه و دانشگاه، به بیان نکته سوم در سبک زندگی اسلامی پرداخت و اظهار داشت: انسان در سبک زندگی اسلامی باید بداند قدرش چیست. افرادی که قدر خود را خوب می‌شناسند متناسب با قدری که دارند امور را اندازه‌گیری می‌کنند و متناسب با آن اندازه‌گیری تقدیر می‌کنند.

وی افزود: یعنی زمینه‌های آینده خود را به گونه‌های می‌چینند که مقدرات خوبی در پی داشته باشد. شب قدر، شب شناخت قدر انسان است و عالی‌ترین قله شناخت قدر، شناخت ولی خداست. بنابراین ما در شب قدر به امام زمان (عج) روی می‌آوریم زیرا قرآن در شب قدر بر ایشان نازل می‌شود.

معماریانی در پاسخ به این سؤال که انسان تا کجا می‌تواند پیش برود و به چه‌چیزهایی دست پیدا کند، ابراز داشت: انسان حق انتخاب دارد. ممکن است فردی را در بیابان وسیعی قرار بدهند اما او به دلیل انتخاب‌های ناشایست و نادانی خود خانه‌ای کوچک برای خود بسازد در حالی که می‌توانست با آن وسعت زمین به خانه‌های بسیار بزرگتری فکر کند.

وی در ادامه به چگونگی شناخت قدر در زندگی اشاره کرد و گفت: باید بدانیم که چگونه از مشکلات، وزنه‌هایی برای قدرتمند شدن بسازیم و به مشکلات به چشم موانع نگاه نکنیم. ناملایمات برای انسان مؤمن باید چاشنی‌های زندگی باشند نه بدبختی‌های زندگی. افرادی که قدر خود را به خوبی بشناسند انگیزه رشد می‌یابند.

 عضو کارگروه فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: هیچکدام از کتاب‌هایی که امروزه در ارتباط با روانشناسی‌ها و عرفان‌های مختلف و مواردی از این دست چاپ می‌شوند به مسئله مهم قدر انسان نمی‌پردازند. در حالی که در نهج‌البلاغه، حضرت علی (ع)  به این موضوع بسیار پرداخته‌ است.

وی در ادامه انسان را دارای مسیری مستمر دانست و اظهار داشت: همانطور که انسان در رحم مادر بسیاری از استعدادها و توانایی‌هایش به کار نمی‌آید اما دست و پا و چشم و باقی جوارح نشان می‌دهند که انسان برای فضای خارج از رحم در حال آماده شدن است، استعدادها و توانایی‌های انسان نیز در دنیا گواه این است که انسان برای استمرار و ادامه دادن مسیری آفریده شده است.

لازم به ذکر است جلسه بعدی از سلسله همایش‌های سبک زندگی در روز پنجشنبه ۱۸آبان۹۵در محل تالار فرهنگی نور از ساعت ۱۸الی ۲۰برگزار می‌شود./862/202/ب3

ارسال نظرات