۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۴۶۲۳۸۳
رییس تبلیغات اسلامی بجنورد تأکید کرد؛

روحانیان با استفاده از فرصت اربعین فلسفه قیام عاشورا را برای مردم تشریح کنند

رییس تبلیغات اسلامی بجنورد از روحانیان و مبلغان دینی اعزامی با کاروانهای زائران خواست تا با استفاده از فرصت اربعین حسینی، فلسفه و هدف قیام عاشورا را برای اقشار مختلف مردم تشریح و تبیین کنند.
حجت الاسلام هدایتی - رییس تبلیغات اسلامی بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام ناصر هدایتی، رییس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد، امروز در جمع روحانیان اعزامی به همراه کاروانهای زائران حرم مطهر رضوی در دهه پایانی ماه صفر با تأکید بر بهره‌گیری از فرصت تبلیغی اربعین و دهه پایانی ماه صفر، اظهار کرد: اربعین حسینی سجده‌گاه قیام نهضت عاشورا است.

وی با تأکید بر اینکه باید طلاب و روحانیان به تبیین نقش اربعین حسینی در قیام عاشورا بپردازند، افزود: همچنین ضروری است جایگاه حضور مردمی در آیین پیاده‌روی میلیونی زائران در اربعین حسینی تشریح شود.

حجت‌الاسلام هدایتی با اشاره به اینکه حضور افراد و اقشار مختلف جامعه اعم از زنان و کودکان یادآور تاریخ بعد از واقعه عاشورا است، تصریح کرد: از سوی دیگر حضور طلاب و روحانیان در بین کاروان پیاده اربعین می‌تواند جایگاه واقعی و دینی این حرکت عظیم را معنا بخشیده و این روحانیان هم در عین حال پاسخگوی مسائل دینی و فکری زائران باشد.

وی با بیان اینکه حضور روحانیان در مراسم مختلف این ایام سبب گسترش فرهنگ ناب عاشورایی می‌شود، تصریح کرد: مهم‌ترین نقش روحانی و مبلغ دینی در این مناسبتها تبیین اهداف قیام نهضت عاشورا برای نسل جوان است.

به گفته دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبتهای مذهبی بجنورد حضور روحانیان در ماه محرم‌الحرام و صفر در مساجد و هیئات مذهبی هم سبب ترویج و گسترش فرهنگ ناب عاشورایی و ایجاد یک نهضت عظیم دینی و مذهبی می‌شود.

وی ادامه داد: باید امر به معروف و نهی از منکر که یکی از علل اصلی قیام حضرت امام حسین (ع) است برای عموم مردم تبیین شود و اقشار مختلف جامعه از اهداف نهضت عاشورا مطلع باشند؛ زیرا خود این آگاهی مانع از بروز بدعتها و انحرافات در مجالس عزاداری عاشورا می‌شود.

حجت‌الاسلام هدایتی اضافه کرد: روحانیان برای تبیین نقش عاشورا در زندگی و جامعه تلاش می‌کنند و جوانان با بهره‌گیری از این مراسم معنوی می‌توانند آینده خوبی را برای خود رقم بزنند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد در ادامه با اشاره به برپایی نمایشگاه وقایع محرم در مدارس بجنورد، اظهار کرد: برپایی نمایشگاه وقایع محرم فرصت مناسبی برای شناساندن پیام عاشورا و هدف امام حسین (ع) است.

وی با بیان اینکه اگر وقایع مذهبی و ملی ما در قالب نمایشگاه‌های تجسمی بیان شود، مردم به‌صورت ملموس‌تر با وقایع آشنا می‌شوند، برپایی نمایشگاه‌های مختلف در مدارس را بهترین روش برای آموزش در حوزه‌های گوناگون دانست و تصریح کرد: یکی از برکات برپایی چنین نمایشگاه‌هایی در مدارس این است که دانش آموزان با قیام و مکتب امام حسین (ع) آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند.

حجت‌الاسلام هدایتی با اشاره به نقش و اهمیت عزاداری در احیای اسلام و مکتب سیدالشهدا (ع)، افزود: برپایی این نمایشگاه‌ها درسهای عاشورا را به زبان ساده به دانش آموزان می‌آموزد؛ زیرا این واقعه بی‌نظیر در تاریخ دارای پیام‌های آموزشی و تربیتی بوده و باید تمام جنبه‌های آموزشی و تربیتی آن به نسل جدید منتقل شود.

وی با اشاره به تأثیر آموزش پیام‌هایی عاشورایی با زبان قلم و تصویر در قالب نقاشی، داستان، مقاله‌نویسی، عکس، روزنامه دیواری، شعر، آیین‌ها و سنت‌های عزاداری سالار شهیدان در نمایشگاه‌های دایر شده مدارس، خاطرنشان شد: مراسم زیارت عاشورا، سینه‌زنی و زنجیرزنی، نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی هم در دهه اول و دوم محرم و همچنین دهه پایانی ماه صفر در مدارس، حسینیه‌ها و مساجد شهرستان برگزار می‌شود./9314/202/ب2

ارسال نظرات