۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۴۶۱۴۹۲
کارشناس مسائل مذهبی تشریح کرد؛

شش صفت نیکو برای شش گروه

حجت الاسلام رضوانی عدالت را برای حاکمان، صبر را برای فقرا، تقوا را برای علما، سخاوت را برای ثروتمندان، توبه را برای جوانان و حیا را برای زنان بسیار نیکو و ارزشمند دانست و گفت: انسانها باید از گناهان کبیره و صغیره دوری کنند تا به عدالت برسند.
حجت الاسلام حسین رضوانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسین رضوانی، کارشناس مسائل مذهبی، شب گذشته در مسجد الزهرا(س) اصفهان، گفت: پیامبراکرم(ص) فرمودند «شش صفت نیکو هست که داشتنش برای همه ارزشمند است ولی اگر شش طایفه و گروه این شش صفت را داشته باشند خیلی ارزشمند است، زیرا این شش طایفه الگوی دیگران هستند».

وی ادامه داد: اولین صفت عدالت است که همه باید این صفت را داشته باشند ولی اگر حاکمان عدالت داشته باشند بسیار ارزشمند است، همه باید از گناهان کبیره و صغیره دوری کنند تا به عدالت برسند، مردم باید طوری رفتار کنند تا قسط و عدل اقامه شود و منتظر نباشند تا حاکم به اقامه قسط و عدل بپردازد، ظلم و جور و تبعیض و تعدی از حقوق الهی از مصادیق بی عدالتی هستند.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: عدالت و بخشش هر دو پسندیده هستند اما برای یک جامعه عدالت بهتر است زیرا در غیر اینصورت افراد گناهکار جسور می شوند، اما در امور فردی اگر کسی ظلمی به شما کرد بخشش پسندیده تر است، البته در موارد فردی هم اگر بخشش موجب تغییر و تحول در شخص شود خوب است و اگر موجب جسور شدن فرد شود جایز نیست.

حجت الاسلام رضوانی بیان داشت: دومین صفت صبر و استقامت است که اگر فقرا صبور باشند ارزشمندتر است و الگوی جامعه می شوند، فقر آثار بدی دارد و بسیاری از موارد خود شخص با سوء مصرف و عدم قناعت اسباب  فقر خود را فراهم می کند، در هر صورت شخص فقیر باید صبر و استقامت کند تا به گناه و فحشا کشیده نشود.

وی اظهار داشت: سومین صفت تقوا است که برای علما نیکوتر است چون علما الگوی مردم هستند، تقوا یعنی انسان نسبت به پروردگارش احساس مسئولیت کند و هر چه را خدا واجب کرده انجام دهد و هرچه را که خدا نهی کرده از آن دوری کند، خدا تمام گناهان را از آن جهت که بندگان را ذلیل می کند حرام کرده است.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: چهارمین صفت سخاوت است که برای اغنیا ارزشمندتر است، فاسق سخی بهتر از مؤمن بخیل است، بخل و بداخلاقی دو صفتی است که با ایمان جمع نمی شود، انسان عاقل طوری ثروتش را خرج می کند که نفعش به برادران دینی اش برسد.

حجت الاسلام رضوانی گفت: پنجمین صفت توبه است که برای جوانان نیکوتر است، انسان وقتی مرتکب گناه می شود باید به سوی خدا فرار کند چرا که بهترین پناهگاه برای انسان درگاه خداوند است، ابن سیرین در شرایط گناه قرار گرفت و از آن فرار کرد و در تاریخ الگو شد، پاک بودن در جوانی شیوه انبیا است.

وی در پایان گفت: ششمین صفت حیا است و برای زنان ارزشمندتر است، دین اسلام همه را به حیا سفارش می کند، هر که حیایش بیشتر باشد گناهش کمتر می شود و حضور خدا را بیشتر احساس می کند، در روایات آمده که حیا ده جزء است و نه جزء آن در زنان است، چون زنان آسیب پذیرتر هستند خداوند حیای بیشتری به آنها داده است./869/202/ب2

ارسال نظرات