۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۴۵۷۴۵۶
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

لزوم افزایش آگاهی‌‌های اصول عقاید و احکام در بین جوانان

حجت الاسلام شهباز فاصله بین ایمان و کفر را کمبود عقل دانست و گفت: انسان می تواند به وسیله علم و دانش عقل خود را رشد دهد، سرانه مطالعه در ایران بسیار پایین است‏، باید اطلاعات جوانان درباره اصول عقاید و احکام دینی افزایش یابد.
اصول عقاید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام ابوالقاسم شهباز، کارشناس مسائل خانواده، امشب در مسجد امام حسین(ع) اصفهان، گفت: امام صادق(ع) می فرمایند «فاصله بین ایمان و کفر فقط کمبود عقل است»، یعنی کم عقلی انسان را به کفر می کشاند، انسان کم عقل همواره در زندگی خود مسیرهای انحرافی را می پیماید و به راحتی شناور می شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: نقطه مقابل جهل، علم و عقل است و در واقع نقطه اصلی در مقابل جهل، همان عقل است، در روایت داریم که عقل در وجود انسان مانند چراغی است که در خانه روشن است، اگر کسی در سایه روشنایی عقل حرکت کند هرگز شناور نخواهد شد، همه انسانها هم ادعا دارند که عقل خوبی دارند.

وی افزود: بیشتر مردم در میان همه نعمتها شاکی هستند و از خداوند می خواهند تا بیشتر به آنها بدهد، اما تنها نعمتی که تقریباً هیچ کس از کمی آن شکایت ندارد نعمت عقل است، نخستین نقطه جهالت یک عالم اینست که ادعای علم بکند، ابن سینا می گوید «تا بدانجا رسید دانش من که بدانم همی که نادانم»، علم حقیقی آنست که جهالت آدمی را بر او آشکار کند.

حجت الاسلام شهباز اظهار داشت: در روایت است که انسان می تواند به وسیله علم و دانش عقل خود را رشد دهد، واقعاً باید افسوس بخوریم که سرانه مطالعه در ایران بسیار پایین است، مطالعه قرآن و تدبر در معانی آن موضوعی است که بسیار می تواند سبب رشد عقل و دانش انسان شود و متأسفانه قرآن در بسیاری از خانه های ما مهجور است، قرآن بحرالمعارف است، می توانیم بخشی از ساعات بیهوده خود که در شبکه های اجتماعی به بطالت می گذرانیم را به خواندن قرآن اختصاص دهیم.

کارشناس مسائل خانواده ابراز داشت: خداشناسی در جامعه ما در سطح پایینی قرار دارد و به هیچ وجه آنگونه که از یک شیعه انتظار می رود، نیست، عمدتاً شناختها از خداوند اشتباه است، باید بر روی اصول عقاید خود کار کنیم و در این زمینه ها مطالعه کنیم و به افراد متخصص مراجعه داشته باشیم، کسی که در خداشناسی مشکل دارد در بیشتر اوقات زندگی خود به راه خطا می رود.

وی اظهار داشت: باید کتابهای حدیثی را در خانه ها داشته باشیم و حداقل یک دوره منتخب «میزان الحکمه» از ضروریات یک خانواده دینی است، باید رساله توضیح المسائل حتماً در دسترس یک جوان باشد تا احکام مورد نیاز خود را بخواند، گاهی در برخی مصاحبه ها و گزینشها می بینیم که جوانان ما از برخی احکام اولیه دین خود آگاه نیستند، لازم است تا اطلاعات جوانان ما نسبت به عقاید و احکام دینی افزایش پیدا کند./202/869/ب1

ارسال نظرات