۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۴۵۷۱۵۵
رییس تبلیغات اسلامی بجنورد:

رفع ریشه‌ای آسیبهای عزاداری نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت و اصولی است

رییس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد گفت: رفع آسیبهای عزاداری در مراسم محرم نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت و اقدام اصولی بوده و نمی‌توان با کارهای مقطعی به نتیجه مطلوب در این زمینه رسید.
حجت الاسلام هدایتی- رییس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام ناصر هدایتی، رییس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد، امروز در جلسه آسیب‌شناسی مراسم دهه نخست ماه محرم، هدف از برگزاری این جلسه را رصد و مقابله با آسیب‌های اجتماعی که در برنامه‌های عزاداری ماه محرم وجود داشت، عنوان کرد و افزود: جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت و اصولی است و نمی‌توان در کوتاه‌مدت تأثیرات آن را مشاهده کرد.

وی ادامه داد: از این رو در این مورد همکاری تمام دستگاه‌های مرتبط با فرهنگ جامعه لازم است؛ چرا که اگر بخواهیم شاهد کمتر شدن آسیب‌ها در جامعه و به‌ ویژه عزاداری‌ها باشیم نیازمند حرکت منسجم و همکاری ویژه نهادهای فرهنگی هستیم.

حجت‌الاسلام هدایتی از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مذهبی و مردمی خواست تا با هم‌اندیشی و شرکت در نشستهای آسیب‌شناسی زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی را فراهم کنند.

وی تبیین فلسفه عاشورا را از جمله اهداف برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم دانست و تصریح کرد: بصیرت افزایی در حوزه بیان مصائب عاشورا و همچنین بدعت‌زدایی از جمله مواردی است که روحانیان هیأتها و مساجد در دهه اول محرم در مرکز خراسان شمالی به آن توجه داشته و از بروز آنها جلوگیری کردند اما با وجود این، شاهد بروز آسیب‌های اندکی در خلال اجرای مراسم عزاداری بودیم که باید با آنها هم مقابله شود.

حجت‌الاسلام هدایتی بر لزوم توجه مداحان به ارائه اشعار درست در عزاداری‌ها تأکید و خاطرنشان کرد: در حوزه مداحی شاهد این بودیم که اشعار انتخابی از سوی مداحان دچار آسیب بوده و از غنای خوبی برخوردار نبودند که این امر نشان می‌دهد در حوزه مداحی و ذاکری نیازمند تدوین سازوکاری مناسب و به دور از بدعت و آسیب هستیم.

رییس تبلیغات اسلامی بجنورد بر لزوم صدور مجوز برای برپایی خیمه‌های عزاداری در سطح شهر تأکید و اضافه کرد: در دهه نخست ماه محرم امسال برپایی خیمه‌های عزاداری متعدد در سطح شهر سبب بروز اشکالاتی در تردد شهروندان شد، اما امید می‌رود در آینده با تدبیر مناسب شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.

وی حضور پرشور جوانان و نوجوانان در هیأتهای عزاداری را از جمله نقاط قوت برگزاری مراسم دهه اول محرم در بجنورد دانست و اظهار کرد: خودجوش بودن هیأتهای مذهبی در فضاسازی‌های ویژه ایام محرم، برپایی ایستگاه های صلواتی متعدد، توزیع غذا میان عزاداران و برگزاری نماز جماعت ظهر روزهای تاسوعا و عاشورا از دیگر نقاط قوت مراسم دهه اول محرم در بجنورد بودند.

هادی مهرآبادی، رییس شورای هیئات مذهبی استان خراسان شمالی هم در این نشست با بیان اینکه اقشار مختلف جامعه در برنامه‌های دهه نخست محرم در استان حضور پرشوری داشتند، افزود: امسال شاهد حرکت منسجم هیأتهای مذهبی در تجمع بزرگ روز تاسوعا و عاشورا بودیم.

وی ادامه داد: در عزاداری‌های دهه اول محرم هم شاهد این بودیم که اقشار مختلف جامعه اعم از محصل، کسبه، فرهنگی، نظامی و دیگر اقشار در جمع عزاداران حضور داشتند که این نکته را می‌توان از نقاط قوت عزاداری‌های محرم ۹۵ در بجنورد عنوان کرد.

مهرآبادی به وجود آسیب در عزاداری‌ها اشاره و تصریح کرد: مراسم عزاداری دهه اول محرم در بجنورد با انسجام و وحدت نظر دستگاه‌های فرهنگی به‌ خوبی برگزار شد، اما آسیب‌هایی وجود داشت که نیازمند توجه بیشتر به آنها است.

وی حضور جوانان و نوجوانان در هیأتها را از جمله نقاط قوت عزاداری‌های ماه محرم عنوان کرد و ادامه داد: جوانان و نوجوانان ما با حرکت خودجوش خود در برگزاری مراسم‌های عزاداری و فضاسازی‌های ویژه دهه اول محرم ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نشان دادند.

به گفته رییس شورای هیئات مذهبی استان خراسان شمالی، جوانان و نوجوانان با شرکت در این مراسم‌ها و الگو قرار دادن آن بزرگواران در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی، در راستای رشد و کمال معنوی گام برمی‌دارند./9314/202/ب2

ارسال نظرات