۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۴۵۷۰۹۸

تظاهرات در سوئد در مخالفت با مقررات سختگیرانه علیه پناهجویان

هزاران شهروند سوئدی در مخالفت با وضع مقررات سختگیرانه علیه پناهجویان در خیابان های استکهلم پایتخت و سایر شهرهای سوئد تظاهرات کردند.
پناهجویان افغانی در اروپا

به گزارش خبرگزاری رسا، عده زیادی از مردم سوئد در اعتراض به سخت گیری های دولت علیه پناهجویان تظاهرات کردند.

طبق گزارش ایندیپندنت ظاهرکنندگان با تجمع در مرکز استکهلم، علیه اقدامات جدید از جمله فشار بر کودکان پناهجو برای ارائه ادله ای در تایید سن خود تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری «TT» سوئد، همزمان، تظاهرات های دیگری در 14 شهر دیگر سوئد از جمله «اومئو» (Umeå)، «کارلشتاد» (Karlstad) و «یونکوپینگ» (Jönköping) برگزار شد.

سازمان دهی این تظاهرات را گروه موسوم به «نمی توانیم تحمل کنیم» (Vu star inte ut) بر عهده داشت که خواستار پایان دادن به اخراج های اجباری و ایجاد شرایط انسانیتر برای پناهجویان است.

اجرای قوانین جدید درباره پناهجویان که از ژوییه (تیر) گذشته آغاز شده است، تا سه سال ادامه خواهد یافت. این قوانین کاهش تعداد پناهجویان در سوئد و رساندن آن به سطح قابل کنترلتر را هدف قرار می دهد.

قوانین جدید بدین معناست که سوئد به متقاضیان پناهجویی، که تقاضای آنها مورد تایید باشد، اجازه خواهد داد به جای حق اقامت دائم، سه سال در این کشور اقامت گزینند.

این قوانین در عین حال حقوق پناهجویان به سوئد را، حتی در صورت حضور یکی از اعضای خانواده هایشان در این کشور، محدود می کند.

یکی از نکات محدود کننده از دیدگاه تظاهرکنندگان، توافق امضا شدن با دولت کابل در اوایل ماه جاری درباره اخراج پناهجویان افغان است که به دنبال پناهندگی در سوئد هستند.

کابل بر اساس این توافق، متعهد شده است از شهروندان اخراجی در مقابل آزار و پیگرد قانونی حمایت کند به شرط آن که استکهلم هزینه های بازگرداندن آنها را تقبل کرده و به وعده قبلی خود درباره کمک 70 هزار کرون (6.429 پوند) به خانواده های آسیب دیده عمل کند.

300 معلم سوئدی در نامه ای سرگشاده به دولت این کشور که در روزنامه « SVD » این طرح را تضعیف کننده وضع تحصیل کودکانی دانستند که تاکنون به شدت آسیب دیده اند.

به نوشته ایرنا، سوئد 10 میلیون نفر جمعیت دارد. 160 هزار نفر متقاضی پناهجویی پارسال به این کشور آمدند.

کشورهای اروپایی می گویند هجوم بیش از یک میلیون پناهجو و آواره به اروپا از کشورهای جنگ زده خاورمیانه، شمال آفریقا و افغانستاان در سال 2015 بحرانی را در کشورهای این قاره در مدیریت این حجم از پناهجویان به بار آورده است و موضوعاتی چون پذیرش و عدم پذیرش، بستن مرزها، تعیین سهمیه و بهترین راه حل اسکان این پناهجویان باعث بروز اختلافاتی بین کشورهای اروپایی شد./847/ب102/د

ارسال نظرات