۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۴۵۵۵۶۹
استاد حوزه علمیه:

جامعه بی‌بصیرت دچار دین‌داری فصلی می‌شود/ خون دادن شهدا برای فعل حرام کنسرت نبوده است

استاد حوزه علمیه گفت: وقتی بر جامعه بی‌بصیرتی حاکم شود نخستین دردی که همه دچار آن می‌شوند دین‌داری فصلی یا عاریه‌ای است، شهدا برای اجرای کنسرت و فعل حرام خون ندادند.
حجت الاسلام سيد عبدالحميد شهاب، کارشناس مذهبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید عبدالحمید شهاب، استاد حوزه شامگاه شنبه در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که در مسجد جامع نارمک برگزار شد، گفت: نخستین صفت اصحاب سیدالشهدا(ع) داشتن بصیرت بود.

وی با اشاره به اینکه بهترین نوع بصیرت؛ دینی، اخلاقی و سپس سیاسی است، عنوان کرد: آن چیزی که در زمان کوتاهی بعد از پیامبر(ص) نظام الهی مدینه را به نظام اموی تبدیل کرده، امیرمؤمنان علی(ع) و فرزندان ایشان را به سوی شهادت سوق می‌دهد، بی‌بصیرتی جامعه مسلمانان است.

استاد حوزه علمیه افزود: حاضرانی که در غدیر با جانشین پیامبر(ص) بیعت می‌کنند در اثر بی‌بصیرتی روزی در عاشورا برای کشتن فرزند رسول خدا(ص) نیت قربه الی الله می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه آثار سوء بی‌بصیرتی، اظهار داشت: آثار سوء بی‌بصیرتی همه‌گیر خزنده و خاکستری است، به‌ گونه‌ای که همه را مبتلابه خود می‌کند، اگر خواص جامعه که فهم دارند دچار بی‌بصیرتی باشند، از جهال و ناآگاهان آن انتظاری نیست چرا که آنها میدان‌دار خواص بوده و بر موجی که خواص ایجاد می‌کنند سوار می‌شوند.

حجت‌الاسلام شهاب با اشاره به نخستین اثر بی‌بصیرتی در جامعه، بیان داشت: دین‌داری و دین مجموعه‌ای از باورها و اعمال است که می‌تواند انسان را به صلاح و سعادت برساند، اما وقتی در جامعه بی‌بصیرتی حاکم شود نخستین دردی که همه دچار آن می‌شوند دین‌داری فصلی یا عاریه‌ای است.

استاد حوزه علمیه در توضیح دین‌داری فصلی، ابراز کرد: احکام دین همچون دیگر قوانین جامعه نیست که با توجه به مقتضیات زمان و مکان تاریخ‌ مصرف داشته باشد؛ هر کس دین‌داری را در مقطع خاصی قابل‌ استفاده بداند او دین‌داری فصلی را پذیرفته است، کما اینکه امروز برخی منورالفکرها می‌گویند زنان می‌توانند در خانه خدا حجاب داشته و بیرون از آن بی‌حجاب باشد.

وی افزود: احکام دین محدود به زمان و مکان نیست؛ مذهب و اجتهاد دینی شیعه به برکت وجود اهل‌بیت(ع) از پویایی و تحرک برخوردار بوده و در برابر نقشه دشمن با بصیرت می‌ایستد.

حجت‌الاسلام شهاب گفت: خداوند در قرآن کریم آیه 11 سوره حج می‌فرماید: برخی به دین نگاه حاشیه‌ای دارند وقتی دین به سود آنها باشد آن را خوب محسوب می‌کنند اما اگر به ضررشان باشد آن را بد می‌دانند، این انسان‌ها در زیان آشکار هستند.

استاد حوزه علمیه افزود: چنین انسان‌هایی بسیار خطرناک هستند، به‌ عنوان‌ مثال شخصی به نام شبث ربیع در صدر اسلام مسلمان می‌شود اما در اثر بی‌بصیرتی و عدم اعتقادات صحیح در دین کربلا اولین کسی است که بر پهلوی سیدالشهدا(ع) نیزه زد، از این‌ دست افراد زیاد بودند که در اوج کفر و نفاق هر جا بازار اسکناس و پول رونق داشت به آن سمت گرایش پیدا می‌کردند.

 وی در ادامه بیان داشت: امثال این افراد با سستی در دین، اصلاً دلشان برای دین خدا و جامعه مسلمانان نمی‌سوزد که دچار نقیصه شود، چنین کسانی در یک بی‌اهمیتی محض و در اثر عدم بینش احساس حمیت و غیرت نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام شهاب افزود: چنین افرادی برای جامعه مسلمانان بسیار خطرناک هستند چرا که به نام اصلاح امر دنیا از دین هزینه می‌کنند تا جایی که شریعت را به خاطر دنیا می‌کوبانند.

استاد حوزه علمیه در پایان با اشاره به برگزاری کنسرت در قم، خاطرنشان کرد: کدام شهید فریاد کنسرت راه انداخته و برای حرام خون داده است که امروز برخی در شهر مقدس قم به نام یادواره 8 سال دفاع مقدس کنسرت راه می‌اندازند؛ امروز روزی است که امیرمومنان علی (ع) باید فریاد خلاصی بزند./807/201/ب2

ارسال نظرات