۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۴۵۵۳۹۲
همزمان با چهارمین سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب؛

کنگره ملی سه هزار شهید خراسان شمالی در بجنورد آغاز شد

همزمان با چهارمین سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی، کنگره ملی 3 هزار شهید این استان در بجنورد آغاز به کار کرد و تا بیست و هفتم مهر ادامه خواهد داشت.
افتتاحیه کنگره سه هزار شهید خراسان شمالی کنگره سه هزار شهید خراسان شمالی کنگره سه هزار شهید خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، صبح امروز، بیست و چهارم مهرماه همزمان با چهارمین سالگرد ایام سفر رهبر معظم انقلاب به این استان، کنگره ملی 3 هزار شهید خراسان شمالی با حضور سردار محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین، سردار سیدحسن مرتضوی فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه (ع) استان و دبیرکل کنگره 3 هزار شهید خراسان شمالی، مدیران دستگاه‌های اجرایی و شمار زیادی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس در محل دهکده مقاومت بسیج در بجنورد آغاز شد.

این کنگره تا بیست و هفتم مهرماه به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت و در مدت‌زمان برگزاری آن، چهار اجلاسیه شهدا شامل اجلاسیه ویژه بانوان، اجلاسيه ویژه دانش آموزان و فرهنگيان، اجلاسيه ویژه دانشجویان، اساتيد و طلاب و اجلاسيه ایثارگران، جانبازان، خانواده شهدا و عموم مردم برگزار می‌شود.

امروز و در نخستین روز کنگره 3 هزار شهید خراسان شمالی اجلاسیه ویژه بانوان با سخنرانی سردار محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین برگزار می‌شود که تجلیل از زنان ایثارگر یکی از برنامه‌های این اجلاسیه است.

سخنرانی سردار نقدی و سردار مرتضوی، سخنرانی ام‌البنین منصورخانی از بانوان فعال عرصه انقلاب و دفاع مقدس، اجرای نمایش شهدای منا، مداحی کشوری، سرود، نقاره خوانی و غیره برخی از برنامه‌های نخستین روز کنگره سه هزار شهید استان محسوب می‌شوند.

فردا، یکشنبه و در روز دوم کنگره، اجلاسیه بزرگداشت طلاب، اساتید و دانشجویان و یادواره 72 شهید طلبه و روحانی استان خراسان شمالی با حضور نماینده ولی فقیه در سپاه کشور، مسؤولان نمایندگی ولی فقیه در استانهای مجاور، مسؤولان سازمان بسیج طلاب و طلاب و روحانیان استان و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

دوشنبه، بیست و ششم مهرماه و در سومین روز کنگره 3 هزار شهید خراسان شمالی اجلاسیه شهدای فرهنگی و دانش آموزان شهید استان برگزار خواهد شد.

مراسم اختتامیه این کنگره هم بیست و هفتم مهرماه جاری با حضور مسؤولان کشوری و استانی در بجنورد برگزار شده و در این روز همچنین پیکر مطهر دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس هم در دهکده مقاومت بسیج بجنورد، محل برگزاری کنگره تدفین می‌شود.

تهیه شناسنامه شهدا، تألیف کتاب، ساخت فیلم از زندگی‌نامه شهدای استان، برپایی نمایشگاه رزمی فرهنگی «یاد یاران» با 100 غرفه شامل اسناد، مقاومت، مبارزه، پیروزی، ایثار و شهادت مردم خراسان شمالی در نیم‌قرن اخیر و معرفی مشاهیر دیار گنجینه فرهنگها و معرفتها برخی از اقدامات در راستای برگزاری کنگره 3 هزار شهید خراسان شمالی هستند.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کنگره 3 هزار شهید استان برگزاری یادواره 72 شهید طلبه و روحانی خراسان شمالی است که صبح فردا با شرکت مسؤولان استانی و کشور و اقشار مختلف مردم به‌ویژه جامعه طلاب و روحانیان برگزار می‌شود.

گفتنی است، استان خراسان شمالی دارای حدود 3 هزار شهید، 6 هزار و 613 جانباز و 33 هزار رزمنده است که در سالهای دفاع مقدس برای حراست از کشور و نظام جان‌فشانی کردند.

72 تن از شهدای استان خراسان شمالی در زمان شهادت طلبه و روحانی بودند که به نسبت جمعیت این قشر در زمان جنگ تحمیلی در استان، جامعه روحانیان و طلاب خراسان شمالی در طول هشت سال دفاع مقدس پیشگام جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بوده و بیشترین شهدا را تقدیم نظام و انقلاب کرده‌اند.

حوزه‌های علمیه فاروج و بجنورد بیشترین شمار شهدای طلبه و روحانی را تقدیم اسلام و انقلاب کرده‌اند به‌ گونه‌ای که از مجموع 72 شهید طلبه و روحانی خراسان شمالی، بیش از 40 شهید مربوط به حوزه‌های علمیه این دو شهر است.

لازم به یادآوری است، دی‌ماه سال 91 نخستین یادواره 72 شهید طلبه و روحانی خراسان شمالی به‌صورت متمرکز و استانی در راستای گرامیداشت یاد این شهدای گران‌قدر با حضور آیت‌الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در مصلای امام خمینی(ره) بجنورد برگزار شد.

از آن زمان تاکنون اگرچه یادواره‌های شهدای طلبه و روحانی خراسان شمالی به‌ صورت شهرستانی در پایگاه‌های بسیج طلاب و روحانیان و حوزه‌های علمیه شهرهای مختلف استان برگزار شده اما یادواره 72 شهید طلبه و روحانی خراسان شمالی به‌صورت متمرکز و استانی برگزار نشده است.

تعداد کل شهدای طلبه و روحانی در کشور 3 هزار و 658 شهید است که غالب آنها در سال 65 و در جریان عملیات کربلای چهار و پنج به فیض شهادت نائل آمده‌اند./9314/202/ب2

ارسال نظرات