۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۱
کد خبر: ۴۵۵۱۲۴
حجت الاسلام مرادی تشریح کرد؛

نحوه صحیح برخورد با زشتی و زیبایی سبکهای عزاداری

حجت الاسلام مرادی تبلیغ زیباییهای مداحی را موجب گسترش و عدم رغبت به زشتیها را سبب از بین رفتن آنها دانست و گفت: اگر سبک و الفاظ یک مداح را نمی پسندیم نباید به دستگاه امام حسین(ع) توهین کنیم.
حجت الاسلام شهاب مرادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام شهاب مرادی، کارشناس مسائل خانواده، چهارشنبه شب در هیأت عاشوراییان اصفهان، گفت: گریه بر اباعبدالله(ع) موجب سلامت روانی در جامعه می شود، امام خمینی(ره) فرمودند گریه ها باید سیاسی باشد، بهتر است فضای عزاداریها سنتی و به شکل خیمه حسینی باشد.

وی ادامه داد: اگر آلات موسیقی در عزاداریها و هیأتها نباشد بهتر است، اما اگر در جایی مراسم تعزیه هست شیپور چیز بدی نیست و گاهی لازم است تا بتوانیم صحنه کربلا را به بهترین نحو به صحنه بکشیم، نمایشهایی که به صورت نمادین درباره عاشورا برگزار می شود اگر ترکیبی از هنرهای مختلف باشد و اگر از وسایل مدرن در آنها استفاده شود، گاهی تأثیرات بیشتری هم دارد.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: مراسم نمایشی می تواند تأثیرات زیادی بر روی مخاطب داشته باشد و مفاهیمی را می توان در قالب آنها به مخاطب القاء کرد که در سخنرانیها نمی توان آنگونه تأثیر گذاشت، نباید در نمایشها انحراف باشد، از وسایل مدرن استفاده کنیم اما نباید به نام به روز بودن بدعت در عزاداریها بگذاریم.

از عیبجویی نسبت به دستگاه امام حسین(ع) بپرهیزید

حجت الاسلام مرادی با اشاره به کاربرد برخی الفاظ غیر محترمانه در مداحیها، افزود: اگر برخی از مداحیها و عزاداریها را نمی پسندیم، می توانیم به جلساتی برویم که در آنها غزل و قصیده های وزین از شاعران مختلف می خوانند و بسیاری از آرایه های ادبی مانند استعاره و ایهام و تلمیح در آنها وجود دارد، من به شخصه برای هر کسی که به هر نحوی برای عزای امام حسین(ع) شعر بخواند و مداحی کند احترام می گذارم، نباید به دستگاه امام حسین(ع) توهین کنیم، نباید عیبجویی کنیم.

وی اظهار داشت: چیزی را که نمی پسندید ترویج نکنید و برعکس، شعری را که می شنوید و دوست دارید، تحسین کنید، عربها با فریاد مداح را تشویق می کنند، گاهی سوزناکترین نوحه ها در جلسات خوانده می شود اما یک نفر هم گریه نمی کند، اگر اشک نداریم لا اقل فریاد بزنیم و حالت عزا را به خود بگیریم.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: آنهایی که در نوحه ها می گویند «من سگ حسینم»، شما تصور نکنید که دشمن امام حسین(ع) هستند و می خواهند به دستگاه امام حسین(ع) ضربه بزنند، بسیاری از افراد در ایران نامشان «کلبعلی» است، اینها از سر ارادت و عشق به اباعبدالله(ع) است، مُهر شاهان صفوی «کلب آستان علی(ع)» بوده است، چیزی را که دوست ندارید تحویل نگیرید و نشر ندهید، همین خودش باعث می شود تا این پیام به آن مداح منتقل شود.

حجت الاسلام مرادی ‏گفت: برخی فقط می خواهند ایراد بگیرند و عزاداری را بکوبند، اگر شما کوبیده مرغ دوست ندارید ایراد نگیرید و طعنه نزنید، شما می توانید فقط برنج را بخورید و کوبیده مرغ را باقی بگذارید، وقتی آشپز می بیند بسیاری از مردم آن غذا را نخورده اند، دفعه دیگر آن غذا را درست نمی کند، درباره دستگاه امام حسین(ع) هم همین طور عمل کنید، اگر مُبلِّغ خوبیها باشیم می توانیم خوبیها را در جامعه تثبیت کنیم و در مقابل زشتیها را هم از بین ببریم.

مال حرام اثر جلسات امام حسین(ع) را از بین می برد/ خادمان هیأتها دچار عجب نشوند

وی بیان داشت: خیلی از چیزها را به اهل بیت(ع) بسپارید و برای کسب آنها تلاش نکنید، اگر خودت را در معرض اشعه ایکس قرار دادی دیگر نمی توانی بگویی که من کاری می کنم تا اشعه از بدن من عبور نکند، روضه امام حسین(ع) ناخودآگاه بر روی شما اثر می گذارد، این اثر را باید نگهدارید، برخی گناهان خط قرمز هستند، مال حرام اثر روضه و نورانیت آن را از بین می برد، خیانت در خانواده از گناهانی است که اثر جلسات را در انسان پاک می کند، اگر خادم هیأت هستید مراقب باشید تا دچار عجب نشوید.

کارشناس مسائل خانواده، افزود: همواره در بین عزادان حسینی و هیأتها خودتان را کمترین بدانید، به دست اندرکاران و فعالان جلسات امام حسین(ع) که بسیاری از سخنرانیها و مداحیهای تکراری را می شنوند و مرتب در معرض فیوضات هستند توصیه می کنم اگر به چیزهایی که در روضه ها یاد می گیرید عمل می کنید، رشد می کنید.

حجت الاسلام مرادی ‏اظهار داشت: نفس انسان را وسوسه می کند که هیأت برای ما تکراری شده است و هیأتی که از روی عادت باشد دیگر ارزشی ندارد، اینها القائات شیطان است و نباید به آنها توجه کنیم، باید این نعمت را شکر کنیم و اصلاً نگران نباشیم.

وی گفت: مردم کوفه امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) را دوست داشتند اما منفعت طلب بودند و عاشق پول بودند، حتی خلیفه دوم هم که کوفه در زمان خلافت او ساخته شده است از مردم کوفه گلایه می کند که اینها همواره دنبال منافع و قبیله گرایی هستند، اما با همه اینها کوفه قبه ارادت به اهل بیت(ع) بوده است، درباره کوفه و مردم آن بحثها فروان است و شایسته است تا فرصتی برای بررسی آن اختصاص داده شود تا ابعاد آن به خوبی تبیین شود./201/869/ب1

ارسال نظرات