۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
کد خبر: ۴۵۳۸۷۸
حجت الاسلام مرادی تشریح کرد؛

نحوه تعامل والدین با فرزندان در تصمیم گیریهای مهم زندگی

حجت الاسلام مرادی با نهی والدین از تفکر و تصمیم گیری به جای فرزندان خود، گفت: ما می توانیم به فرآیند فکر کردن بچه های خود کمک کنیم اما نباید قدرت تفکر را در آنها تضعیف کنیم، والدین نباید برای فرزندان خود آرزوسازی کنند‏، حق انتخاب به بچه ها بدهیم اما مبادا آنها را رها کنیم، گاهی فرزندان می ترسند که ‏خودشان برای آینده خود فکر کنند‏.
حجت الاسلام شهاب مرادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام شهاب مرادی، کارشناس مسائل خانواده، چهارشنبه شب در هیأت عاشوراییان اصفهان، گفت: مقایسه کردن فرزندان با یکدیگر یک خطای راهبردی در رفتار والدین است که باید حتماً اصلاح شود و ضربه بزرگی به شخصیت فرزندان می زند.

وی ادامه داد: هیچ فردی بدون استعداد نیست، اگر فردی در یک کار ضعیف است حتماً در یک کار دیگر استعداد خوبی دارد، بنابراین مقایسه فرزندان با یکدیگر در انجام یک کار اساساً نه تنها در مورد فرزندان بلکه درباره همه بشریت یک کار غلط است، مقایسه عموماً سبب تحقیر شخصیت فرزند و در نتیجه ناامیدی او می شود، علاوه بر این مقایسه باعث بحث و جدل بیهوده در خانواده می شود.

استاد حوزه علمیه افزود: مبادا در مدارس به بچه ها یاد بدهیم که نمی توانند، این القای حس نتوانستن به دانش آموزان در مدارس یک آسیب بزرگ برای نوجوانان و جوانان ماست و سبب می شود تا در آینده نتوانیم از بزرگترین سرمایه یک کشور که نیروی انسانی آن است بهره لازم را ببریم.

حجت الاسلام مرادی بیان داشت: والدین نباید برای فرزندان خود آرزوسازی کنند، اجازه بدهیم تا فرزندانمان در هر رشته و تخصص و فن و حرفه ای که علاقه دارند و از استعداد لازم در آن برخوردارند فعالیت کنند، گاهی والدین آرزوهای تحقق نیافته خود را از فرزندان انتظار دارند که اشتباه است.

وی اظهار داشت: حق انتخاب به بچه ها بدهیم اما مبادا آنها را رها کنیم و مشورت و نظر ندهیم، گاهی فرزندان از والدین می ترسند که خودشان برای آینده خود فکر کنند، نباید به جای فرزندان خود فکر کنیم، بلکه به فرآیند فکر کردن بچه های خود کمک کنیم.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: اگر فرزندان در جایی اشتباه کردند نباید آنها را ناامید کنیم و به آنها القاء کنیم که نمی توانند فکر کنند، اگر این اشتباه را کردیم و قدرت تفکر بچه ها را تضعیف کردیم بار بزرگی بر دوش خود گذاشته ایم که هرگز از پس آن بر نخواهیم آمد، چرا که هیچ انسانی نمی تواند مثل خود شخص او را بشناسد، بنابراین پدر و مادر نمی توانند برای فرزندان فکر و تصمیم گیری کنند.

حجت الاسلام مرادی درباره چگونگی فرآیند انتخاب همسر، ‏گفت: در ازدواج باید والدین و فرزندان با هم به یک نتیجه معقول و تفاهم برسند و این بهترین نوع و تجربه در انتخاب همسر است و بهترین راه است که منطق بر مناسبات ما حاکم باشد و از تعصبات کوکورانه و لجبازیها دور باشیم.

وی بیان داشت: در امر ازدواج باید هم به مادیات و هم به معنویات توجه شود، اما باید مراقب باشیم ملاک در مادیات بر معنویات غلبه نکنند، در تحقیقات و خواستگاریها باید اصل بر احترام و کرامت افراد باشد و به ویژه اگر دختر خانمی مورد پسند خانواده پسر واقع نشد حتماً سریع به آنها خبر دهید و معذرت خواهی کنید، آنها را در بلاتکلیفی نگذارید و به شخصیت دختر احترام بگذارید.

کارشناس مسائل خانواده افزود: ‏گوش دادن یک مهارت است که امروز در جامعه مغفول مانده و همه دوست دارند تا مرتب حرف بزنند، باید کمی بر شهوت سخنرانی خود غلبه کنیم و به حرفهای دیگران هم گوش کنیم و روی آنها فکر کنیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

حجت الاسلام مرادی ‏اظهار داشت: روانشناسها دیدگاههای مختلفی دارند که بسیاری از آنها هم با روشهای یکدیگر مخالفند، قبل از ازدواج باید گفت و گوهای رسمی و جدی و هدفمند وجود داشته باشد، در غیر این صورت پسرهای به اصطلاح امروزی زرنگ و زبان باز می توانند واقعیتها را برعکس جلوه دهند و این نه تنها هیچ سودی ندارد، بلکه سبب خسارت هم می شود.

وی تأکید کرد: البته گفت و گوهای قبل از ازدواج می تواند برای شناخت افراد بسیار مؤثر باشد، اما باید مسیر و چارچوب این گفت و گوها مشخص باشد و به خوبی مدیریت شود تا به ویژه پسر نتواند از آن سوء استفاده کند و آنچه که درباره ویژگیهای مهم خود باید به طرف مقابل منتقل کند را به خوبی انتقال دهد./869/‏201/ب2

ارسال نظرات