۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۴۵۲۴۵۶
استاد حوزه و دانشگاه:

خوف و رجاء دو بال انسان مؤمن است

حجت‌الاسلام واعظ شهیدی گفت: اگر شخص از خداوند بترسد سبب وحشت و گریز او خواهد شد و اگر امید بیش از حد به بخشش خدا داشته باشد باعث فرو رفتن او در گناه می‌شود.
حجت الاسلام واعظ شهیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عبدالحمید واعظ شهیدی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در حرم مطهر رضوی به تفسیر سوره انسان پرداخت و گفت: خداوند در سوره انسان، انسان‌ها را به دو گروه تقسیم کرده است، گروه اول،‌ انسان‌های کافر هستند و نعمت‌های خداوند را نادیده می‌گیرند. افراد کافر از دیدگاه پروردگار متعال مستغرق در عذاب خواهند بود.

وی افزود: در مقابل افراد کافر،‌ گروه دوم هستند. این افراد به ابزار هدایت و سعادت پاسخ مثبت دادند و در مسیر الهی قرار گرفته‌اند. این نکته درباره دو گروه قابل توجه است که اکثریت با اهل کفر است و تعداد آن‌هایی که شاکر نعمت‌های خداوند هستند و او را به خوبی عبادت می‌کنند کم است.

حجت‌الاسلام واعظ شهیدی با اشاره به این‌که وهابیت و اهل سنت دلیل برتری خود را تعداد بالایشان می‌دانند، یادآور شد: خداوند اکثریت را ملاک برتری نمی‌داند و در قرآن کریم می‌فرماید: افرادی که شاکر و قدردان نعمت الهی هستند،‌ اندک می‌باشند.

وی در ادامه افزود: خداوند در ابتدای سوره انسان تکلیف کفار را کامل مشخص کرده است و در ادامه ویژگی‌های بهشتیان را اینچنین بیان می‌کند که آن‌ها به عهد و پیمان خود وفادار هستند و دوم این‌که در آن‌ها خوف و خشیت به خدا وجود دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیث امام صادق (ع) در ارتباط با خوف از خداوند،‌ تصریح کرد: مؤمن اگر بخواهد به درجه ایمان برسد باید دو بال داشته باشد؛ یک بال خوف از خداوند است و بال دیگر رجاء و امید به الطاف خداوند.

وی افزود: اگر شخص فقط از خداوند بترسد سبب وحشت و گریز از او خواهد شد و اگر امید بیش از حد به بخشش خدا داشته باشد باعث فرو رفتن او در گناه می‌شود و غرور او را فرا خواهد گرفت. بنابراین انسان در هر لحظه باید در خوف و رجاء باشد.

لازم به ذکر است تفسیر و توضیح سوره شریف انسان تا جمعه ۹ مهر ۹۵ از سوی حجت‌الاسلام واعظ شهیدی ادامه خواهد داشت./202/862/ب1

ارسال نظرات