۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۴۵۱۶۵۸
در آستانه ماه محرم؛

همایش مسؤولان هیئات مذهبی در بجنورد برگزار می‌شود

رییس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد گفت: در آستانه فرا رسیدن ماه محرم همایش مسؤولان هیئات مذهبی و کارگاه آموزشی ویژه مداحان در بجنورد برگزار می‌شود.
حجت الاسلام هدایتی- رییس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام ناصر هدایتی، رییس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد، امروز در نشست هماهنگی برنامه‌های ماه محرم، با اشاره به برگزاری همایش مسؤولان هیئات مذهبی در آستانه فرارسیدن ماه محرم، اظهار کرد: این همایش پنجم مهرماه با حضور بیش از 300 مسؤول هیئات مذهبی بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد امام رضا(ع) مرکز استان خراسان شمالی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هیئات مذهبی نقش مؤثری در اعتلای فرهنگ اسلامی در جامعه داشته و در برنامه‌های فرهنگی که در مساجد و مراکز دینی برگزار می‌شود حضور پررنگی دارند، افزود: در آستانه ماه محرم و با توجه به لزوم برنامه‌ریزی برای عزاداری و اجرای برنامه‌های ویژه ماه محرم، همایش مسؤولان هیئات مذهبی با عنوان «نقش تشکلهای دینی در کاهش آسیبهای اجتماعی» در راستای مطالبات مقام معظم رهبری از تشکل‌های دینی در برنامه‌ریزی شده است.

حجت‌الاسلام هدایتی هدف از برگزاری این همایش را آمادگی هیئات مذهبی برای برگزاری مراسم عزاداری، یادآوری مسائل مهم در آیین های عزاداری، توجه کامل هیئات مذهبی به مداحان برای استفاده از شعرها و مداحی های مناسب، جلوگیری از رواج آسیبها و خرافات ازجمله نفوذ نحله‌های انحرافی در بین هیئات و استفاده از سخنرانان برگزیده برای حضور در مراسمهای ماه محرم اعلام کرد.

وی با اشاره به فعالیتهای مناسب هیئات مذهبی در ماه محرم، تصریح کرد: در آستانه ماه محرم برای بهتر برگزار شدن برنامه‌های محرم باید روحانیان و مسؤولان هیئات مذهبی کتاب‌های مربوط به آسیب‌های عزاداری را به‌درستی مطالعه و مردم را در این زمینه توجیه کنند.

حجت‌الاسلام هدایتی افزود: هیأت‌های مذهبی و دسته‌های عزاداری باید تمام مسائل فرهنگی و شأن و منزلت سرور و سالار شهیدان را رعایت کنند تا مراسمات عزاداری با همکاری همه عزاداران حسینی و مسؤولان هیأتها بدون هیچ‌گونه حاشیه‌ای برگزار شود.

رییس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد در ادامه از برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مداحی در بجنورد خبر داد و افزود: در آستانه فرا رسیدن ماه محرم این کارگاه آموزشی با موضوع مقتل شناسی و مقتل خوانی با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمين‌ ابوالقاسم‌ وافي‌، توليت‌ سابق مسجد مقدس‌ جمكران‌ در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نزدیک شدن ایام محرم و لزوم برنامه‌ریزی برای اجرای صحیح و بدون آسیب عزاداری اهل بیت(ع)، هدف از برگزاری این دوره آموزشی را شناسایی و سازمان‌دهی اقشار مؤثر در حوزه فرهنگ دین، ارتقای سطح علمی و معرفتی مبلغات سنتی، مداحان و ذاکران اهل بیت(ع)، بهبود روشهای خطابه و ارائه روشهای نوین مداحی با حضور اساتید کشوری در بجنورد ذکر کرد.

حجت‌الاسلام هدایتی ضرورت ارتقای فن مرثیه‌خوانی در میان مبلغان، جلوگیری از انحرافات و خرافات موجود در مسیر ستایشگری و مداحی اهل بیت(ع) و ارائه منشور صحیح و جامع پیرامون ستایشگری و مداحی اهل بیت(ع) را از دیگر اهداف برگزاری این دوره آموزشی ویژه مداحان و ذاکران اعلام کرد.

به گفته وی، این دوره آموزشی ویژه مداحان و ذاکران با همکاری کانون مداحان و با شرکت افزون بر 120 نفر از ذاکران و مداحان شهرستان بجنورد برگزار می‌شود.

وی برنامه‌ریزی اجتماعات محرم، تشکیل کمیته ارزیابی عزاداری هیئات مذهبی، گردهمایی هیئات قبل از محرم، تبیین برنامه کیفی شناسه‌های کمی فعالیتهای تشکلهای دینی در همایش قبل از محرم، اقدام نسبت به تشکیل کمیته ارزیابی از سوی مسؤولان هیئات مذهبی و کانون مداحان، تعیین مجری و مداح اجتماعات محرم از سوی کانون مداحان و برنامه‌ریزی برای برگزاری مناسب نماز ظهر عاشورا را برخی از اقدامات نهاد تبلیغات اسلامی در آستانه فرارسیدن ماه محرم ذکر کرد./9314/202/ب2

ارسال نظرات