۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۴۴۹۰۷۷
آیت الله مصباح یزدی:

باید قدر نعمت انقلاب را بدانیم

آیت الله مصباح با بیان این که در گذشته به قواعد ضد اسلام عمل می شد، گفت: به شکر خدا امروز به جایی رسیده ایم که قوانین اسلام را عمل می کنیم و می خواهیم به جای خدمت شیطان، نوکر امام زمان(عج) باشیم؛ این نعمت ها با چه چیزی قابل مقایسه است؛ قبول داریم کمبود هایی همیشه هست ولی نباید از نعمت های بزرگ خدا غافل باشیم.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عصر امروز در دیدار جمعی از فرماندهان کلانتری ها و مسؤولان بخش های انتظامی سراسر کشور با بیان این که در بهترین ایام سال قرار داریم، اظهارداشت: نشان بر این مدعا این است که در این ایام مناسک حج واقع شده است و امشب باید همه حجاج در عرفات باشند؛ این ایام ده روزی است که بر میقات حضرت موسی(ع) افزوده شد و آیه ای که شب ها در نماز این دهه می خوانیم به همین مسأله اشاره دارد که حضرت موسی شب های ماه ذیقعده در کوه طور حاضر شد و بعد از گذشتن یک ماه امر شد که ده شب نخست این ماه که به عید قربان ختم می شود را نیز در میقات بماند و الواح مقدس را دریافت کند.

رییس مؤسسه  آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: در طول سال روز عرفه امتیاز خاصی دارد و بهترین عمل در این روز زیارت سیدالشهدا است که خداوند اول فیض خود را به زائرین سیدالشهدا نازل می کند و بعد به زائران خود در صحرای عرفات توجه می کند؛ این ها نعمت های بزرگی است که باید قدر آن را بدانیم ولی اگر از دست بدهیم خسران دیده می شویم؛ همانند این که از سوی رهبر معظم انقلاب برای ما دعوت نامه ای صادر شود ولی ما اصلا متوجه نباشیم کجا آمده ایم و فقط مشغول غدا خوردن باشیم.

وی با بیان این که باید به نعمت های الهی معرفت پیدا کنیم، تأکید کرد: برخی از نعمت ها آن قدر ارزش دارد که نمی توانیم در مورد آن صحبت کنیم که نمونه آن روزهای مخصوص خدا است که میزبان با روی خوش با ما برخورد می کند؛ معرفت یعنی افرادی که آرزو دارند تنها یک بار در عمرشان چهره رهبر معظم انقلاب را ببینند که نمونه آن جانبازی است که وقتی حضرت آقا را دیده بود، از او سؤال کردند چه خواسته ای از رهبر معظم دارید؟ گفت هیچ آرزوی دیگری ندارم چون تنها آرزوی من در دنیا همین بود و به آن رسیدم.

آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر ضرورت کسب معرفت در زندگی عنوان کرد: کسانی هستند که عبادت خدا، استفاده از ایام خاص همانند عرفه و تشرف به مشاهد مشرفه را برای این می خواهند که به وسیله آنها حاجت خود را بگیرند، دوست دارند به کربلا بروند و دعای مستجاب داشته باشند هرچند امام حسین(ع) را هم دوست دارد ولی ته دلشان رسیدن به حاجتی است که مربوط به زندگی دنیا است، ولی زیارت با معرفت هم داریم همانند همان جانباز که فقط یک لحظه دوست دارد نائب امام زمان(عج) را ببیند.

ترقی معرفت با تفکر در نعمت های الهی

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم معرفتمان در این مسیر ترقی کند باید بیشتر در مورد نعمت هایی که خدا به ما داده است فکر کنیم؛ یکی از نعمت های مهم امنیت است وقتی آن را درک می کنیم که آن را با کشورهای همسایه بسنجیم؛ خیلی از این کشورها شیعه هستند، به عنوان نمونه همین امروز در بغداد 35 نفر در دو انفجار کشته شدند، اگر این نعمت را درک کنیم شاکر می شویم و خدا هم ضمانت کرده که هرکس شکر نعمت ها را بجا بیاورد نعمات بیشتری به او عرضه می دارد.

رییس مؤسسه  آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: گاهی فکر کنیم امینت یک کشور چقدر می ارزد؟ چه میزان نیاز به هزینه دارد تا صلاح و آرامش ایجاد شود؟ چه میزان نیرو و تلاش و فکر لازم است که اهل این کشور وقتی از خانه بیرون می روند مطمئن باشند زنده بر می گردند؛ آیا اصلا از این نعمت بالاتر داریم اگر معرفت همان جانباز را پیدا کنیم هرلحظه از زندگی ما ارزش یک عالم دارد و این مسأله زمانی ممکن می شود که خدا به ما بگوید، بنده من، من از تو راضی هستم.

وی با اشاره به افرادی که محبوب خدا واقع شده اند، خاطرنشان کرد: برخی از افراد در دنیا این گونه هستند که نمونه آن در قرآن بیان شده است آنجا که می فرماید «ای پیامبر ما ایوب را صابر یافتیم که بهرین بنده بود»؛ اگر نوشته ای از مقام ما فوق برسد که تو کارمند خوبی هستی چقدر خوشحال می شویم، حال خدا کجا و بنده خدا کجا! خدابه برخی از بنده هایش علاقه زیادی دارد که توابین و صابران از جمله آن ها هستند.

آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر این که پیامبر اکرم هر روز هفتاد بار استغفار می کرد، تأکید کرد: کسانی که زیاد استغفار می کنند خدا به آنها علاقه دارد، این ها کسانی هستند که اگر روزی هفتاد بار هم گناه کنند باز در خانه خود برمی گردند؛ تواب کسی است که بسیار توبه می کند خدا این افراد را دوست دارد، چرا که این افراد دست از دامن خدا برنمی دارند و به بخشش خدا امیدوارند.

وی عنوان کرد: نعمت این که خدا انسان را دوست داشته باشد با نعمت هایی دیگری حتی غذاهای و نعمت های بهشتی قابل مقایسه نیست؛ ایام عرفه و لیالی قدر زمان هایی است که خداوند از انسان دعوت خاص کرده است و کسی طعم این دعوت را می چشد که به معرفت دست پیدا کرده باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از نعمت های همین دنیا را به راحتی فراموش می کنیم که قاعده این است که با انسان بی معرفت برخورد خوبی نداشته باشند، همانند این که شما از میهمانی چند روز پذیرایی کنی ولی تشکر خالی هم نکند و برود، چقدر ناراحت می شوی؟ بنابراین اگر در برابر نعمت های بی شمار خدا یک شکر زبانی هم نکنیم اوج بی معرفتی است، در حالی که خدا به همه انسان ها نعمت هایی داده است که به افراد دیگران نداده است، به واقع آیا هیچگاه خدا را شکر می کنیم؟

رییس مؤسسه  آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: خانه ما در قدیم وسیع بود و حیاط های بسیار بزرگی داشت و یک طرف خانه زیرزمین قرار داشت که برای تابستان استفاده می شد؛ ما در زمان پهلوی در همین خانه روضه خوانی داشتیم در زیرزمین دور از در حیاط و کوچه روحانی با کت و شلوار با دوچرخه می آمد، در دالان خانه لباس روحانیت خود را می پوشید و با صدای آرام روضه می خواند، تا پلیس صدای او را در کوچه نشوند؛ پلیس در آن دوران سلب امنیت می کرد، می خواست حجاب نباشد، می گفت نباید صدای روضه بلند شود، اما نعمت خدا را ببینید که امروز همان پلیس حافظ حقوق مؤمنین، مجری احکام خدا و ضابط قوه قضاییه است و پلیس ها کسانی هستند که به عقیده من اولیاء خدا برای آنها دعا می کنند.

وی با بیان این که در گذشته دستورات شیطان بود و قواعد ضد اسلام عمل می شد، تصریح کرد: به شکر خدا امروز به جایی رسیده ایم که قوانین اسلام را عمل می کنیم و می خواهیم به جای خدمت شیطان، نوکر امام زمان(عج) باشیم؛ این نعمت ها با چه چیزی قابل مقایسه است؛ بله قبول داریم کمبود هایی همیشه هست ولی نباید از نعمت های بزرگ خدا غافل باشیم.

آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر این که باید نگاه خود را نسبت به نعمت های خدا اصلاح کنیم، ابراز داشت: نباید نگاه طلبکارانه به خدا داشته باشیم بلکه باید هرچه به بندگان خدا خدمت می کنیم لذت بیشتری از زندگی ببریم تا به این وسیله معرفت وجودی ما افزایش پیدا کند، اما نگاه دیگری این است که مرتب گلایه کنیم که آقا حقوق ها را دیر دادند، عیدی ندادند، کار ما این طور است و زندگی سخت است که این افراد همیشه ناراحت هستند؛ این گونه اشخاص نه خدا از آنها راضی است نه خلق خدا، دنیا و آخرت را نیز از دست داده است چرا که نگاه درستی به زندگی ندارد.

مشکلات در زندگی برای ترفیع درجه انسانیت است

وی عنوان کرد: خدا فقط خیر بندگان را می خواهد و مشکلات در زندگی برای ترفیع درجه انسانیت است و کل زندگی برای این است که لیاقت هم نشینی با پیامبر و اولیاء خدا را پیدا کنیم؛ برای این که بتوانیم شاکر باشیم باید نگاه خودمان را نسبت به نعمت های خدا اصلاح کنیم تا زندگی ما شیرین شود، آن وقت شاکر می شویم و نعمت های خدا بیش از پیش بر ما نازل شده و به سعادت ابدی می رسیم.

رییس مؤسسه  آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: پلیس از ذلت نوکری رضا خان به خدمت دستگاه امام زمان(عج) رسید که افتخار بزرگی است؛ بنده هم مثلا اگر می خواستم روضه ای بخوانم نمی توانستم اما امروز وسائل برای ترویج دین خدا برای من بیشتر فراهم شده است./1330/پ201/ج1

ارسال نظرات