۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۴۴۸۵۷۷
در گفت‌وگو با کارشناس حوزوی مطرح شد؛

تقریب مذاهب یادگار امام باقر/ تربیت نیروهای کارآمد؛ انقلاب تشکیلاتی و تبلیغی

استاد حوزه علمیه قم تدوین علوم حدیث و تقریب مذاهب اسلامی را یادگار امام محمد باقر علیه‌السلام خواند و تربیت نیروهای کارآمد را، انقلاب تشکیلاتی و تبلیغی نامید.
شهادت امام باقر

حجت الاسلام غلامرضا حاجی وند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تشریح ویژگی های دوران امام محمد باقر (ع) اظهار کرد: در این دوره گسترش مرزهای جهان اسلام، سبب شد تا رفت و آمد متفکران کشورهای گوناگون به جامعه اسلامی افزایش یابد و این مسأله تا حدی شدت یافت که جامعه در معرض تفکرات انحرافی قرار گرفت.

وی افزود: برخی از این کشورها، دارای سابقه فراوان در حوزه علم و دانش بودند و با توجه به برداشته شدن قانون منع نقل و نوشتن حدیث، فضای علمی  ویژه ای به وجود آمد تا میدان رویارویی اندیشه آنها با اندیشه اسلامی فراهم شود و در این بین امام باقر (ع) تلاش ویژه ای به خرج دادند تا تفکر صحیح اسلامی مطرح و تبلیغ شود.

استاد حوزه علمیه قم تدوین علم حدیث را در همین راستا برشمرد و ابراز کرد: در شرایطی که علمای مذاهب دیگر به دنبال نشر مبانی فقهی خود بودند، آن حضرت با بهره گیری از فرصت بوجود آمده، علم فقه و حدیث را پایه گذاری کردند و با بیان مبانی صحیح دینی برای مردم، موجب واکسینه شدن جامعه در برابر انحرافات شدند.

جامعیت علمی، ویژگی اصلی حوزه مورد نظر امام باقر است

حجت الاسلام حاجی وند تحول حوزه را در گرو توجه به روش علمی امام باقر (ع) دانست و تصریح کرد: جامعیت علمی، پاسخ گویی به نیازهای جامعه و مقابله با انحرافات فکری و فرهنگی جامعه، ویژگی های مهم مکتب علمی آن حضرت است که به وسیله آنها، ایشان توانستند حوزه علمیه شیعه را طرح ریزی کنند و ما نیز باید با برنامه ریزی در جهت تحقق این ویژگی ها، تحول مورد نظر را در حوزه های علمیه خود به وجود آوریم.

وی افزود: حضور علمای مذاهب دیگر و رفت و آمد مخالفان در مجالس علمی آن حضرت، نشان دهنده جامعیت علمی و توجه ایشان به تقریب مذاهب است که می تواند راهبردی مناسب برای حوزه های علمیه در جهت گفت و گوی بین مذاهب باشد.

تربیت نیروهای کارآمد، هدف سیاسی امام باقر بوده است

این استاد حوزه علمیه، تربیت نیروی کارآمد را به عنوان مهم ترین دغدغه آن حضرت مطرح و خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط زمانی دوران امام محمد باقر(ع)، کادرسازی انقلابی و تربیت نیروهای کارآمد؛ جزء مهم ترین فعالیت های سیاسی ایشان برای پشتوانه سازی علمی و تشکیلاتی شیعه است.

وی افزود: در حقیقت این کادرسازی نوعی انقلاب تشکیلاتی و تبلیغی محسوب می شد که به وسیله آن، اندیشه های شیعه در شهرها و کشورهای مختلف گسترش یافت.

حجت الاسلام حاجی وند در پایان تاکید کرد: روش علمی و عملی امام باقر(ع) باید در رأس برنامه ریزی حوزه های علمیه و طلاب قرار گیرد تا با بهره گیری از این روش ها، بیش از پیش شاهد شکوفایی علمی و تبلیغی حوزه های علمیه باشیم./872/ت302/ی

وحید کوچک زاده
ارسال نظرات