۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۴۴۸۰۹۰
آیت الله نوری همدانی در افتتاحیه سال تحصیلی حوزه تهران:

حوزه های علمیه شیعی تاریخی درخشان دارد/ اجازه ندهیم مدرک گرایی در حوزه رواج یابد

حضرت آیت الله نوری همدانی با تاکید به این که در حوزه‌های علمیه باید فقیه تربیت شود، اظهار داشت: این فقها هستند که در نظام اثرگذار هستند و می‌تواند قدرت اسلام را نشان دهند به همین دلیل باید تلاش شود تا در حوزه‌های علمیه فقیه تربیت شود.
آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی امروز در آیین افتتاحیه سال تحصیلی حوزه‌های علمیه تهران که در مصلای بزرگ شهر ری برگزار شد، گفت: انسان ها محتاج تعلیم و تربیت هستند.

وی افزود: خداوند متعال تنها معصومین(ع) را از ابتدا کامل خلق کرد به همین دلیل آنان محتاج تعلیم و تربیت نیستند اما انسان های عادی بدون هیچ تردیدی نیاز به تعلیم و تربیت دارند.

این مرجع تقلید با اشاره به این که حوزه های علمیه مرکز تعلیم و تربیت است، گفت: تاریخ تاسیس حوزه های علمیه به عصر پیامبر(ص) بر می‌گردد پیامبر(ص) حوزه‌ای برای آقایان و خانها داشتند و این بیانگر جایگاه رفیع حوزه های علمیه است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به تاریخ وسیع حوزه های علمیه در مجامع اسلامی، ابراز کرد: هر حوزه ای تاریخ خاص خود را دارد اما حوزه علمیه قم از قدمت تاریخی وسیعی برخوردار است وجود فارق التحصیلان این حوزه در ادوار مختلف شاهد این بیان است.

وی با توصیه هایی به موسسان و مدیران حوزه، گفت: مدیران حوزه باید به تک تک طلاب شناخت داشته باشند و ارتباطی صمیمی با آنها برقرار کرده و استعداد آنها را کشف کنند و این از وظایف مهم مدیران به شمار می‌رود.

این مرجع تقلید در ادامه گفت: دومین وظیفه مدیران و مسولان حوزه علمیه ایجاد ارتباط با طلاب است نباید تشریفات و جریانها عامل و سدی در برابر برقراری این ارتباط صمیمی و کریمانه باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تاکید به اینکه در حوزه‌های علمیه باید فقیه تربیت شود، خواستار پرهیز از مدرک گرایی در حوزه شد و اظهار داشت: این فقها هستند که در نظام اثرگذار هستند و می‌تواند قدرت اسلام را نشان دهند به همین دلیل باید تلاش شود تا در حوزه‌های علمیه فقیه تربیت شود و این افول با تلاش حوزه‌های جبران می‌شود.

وی افزود: فقه شیعه غیر از فقه دیگران است فقه ما از کسانی اخذ می‌شود که اتصال به خدا دارند و پاسخگوی همه مشکلات دنیوی انسان است امام راحل فقیه بود که توانست این تحول عظیم را که در دنیا ایجاد کند.

این مرجع تقلید ادامه داد: یک فقیه علاوه بر فقه در اثبات علم کلام، اصول و علم رجال و غیره مهارت دارد، حوزه های علمیه بر مبنی مدرک گرایی تاسیس نشده بلکه اخلاص در حوزه های علمیه مهم است پیامبر(ص) فرمودند: انسان به هر اندازه علم بیاموزد حقارت خود رادر پیشگاه خدا درک می‌کند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تاکید بر این که تعلیم اخلاق و تزکیه نفس باید در کنار تعلیم علوم حوزوی باشد، گفت: آموزش فقه همراه با زهد و اخلاق مثمر ثمر خواهد بود، اقامه نماز شب از سنت علما و مراجع بزرگ است.

وی ارتباط با مردم را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: پیروز انقلاب به واسطه حضور مردم محقق شد همچنین درب منازل علمای بزرگ همیشه به روی مردم باز است و در رفع مشکلات آنان تلاش می‌کنند.

این مرجع تقلید گفت: فقها علاوه بر اینکه همیشه دغدغه نظام را داشتند هرگز از دشمن غافل نشدند زیرا به هر اندازه اسلام پیشرفت کرد دشمنی و کینه آنان نیز به اسلام به همان اندازه افزایش یافت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: حوزه های علمیه باید طلاب را در زمینه فقه، اخلاق، ارتباط و مبارزه با طاغوت تربیت کنند./813/پ201/ج

ارسال نظرات