۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۴۴۶۹۰۹
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی خبر داد؛

تشکیل تیمهای پژوهشی برای ثبت خاطرات بانوان ایثارگر

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی گفت: برای حذف فاصله ها و آشنایی جوانان با خاطرات دوران دفاع مقدس تیمهای پژوهشی شکل گرفته و این تیمها به خانه های بانوان ایثارگر رفته و خاطرات و سخنان آنان را به شکل یادداشتهایی جمع آوری می کنند.
تاجفر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، شهلا تاجفر، مدیرامور بانوان استانداری آذربایجان غربی ظهر امروز در نخستین کمیته ثبت خاطرات بانوان دوران دفاع مقدس استان، اظهار داشت: این کمیته با هدف پژوهش در زمینه آثار و خاطرات زنان و مادران ایثارگر عرصه دفاع مقدس و ثبت آن شکل گرفته است.

وی به تربیت نیروهای متخصص برای گردآوری مدون و منظم خاطرات بانوان ایثارگر آذربایجان غربی اشاره و اضافه کرد: برای حذف فاصله ها و آشنایی جوانان با خاطرات دوران دفاع مقدس تیمهای پژوهشی شکل گرفته و این تیمها به خانه های بانوان ایثارگر رفته و خاطرات و سخنان آنان را به شکل یادداشتهایی جمع آوری می کنند.

مدیر امور بانوان استانداری آذربایجان غربی با بیان اینکه آثار جمع آوری شده با ادبیات و نگارش خوبی تدوین شده و در اداره کل حفظ و نشر ارزشهای دوران دفاع مقدس استان ثبت می شوند، گفت: شناخت جایگاه بانوان و ارزشهای دوران هشت ساله دفاع مقدس و دیگر حوزه هایی که پیش و پس از این دوران بانوان نقش آفرینی کرده اند، نیاز به معرفی و شناساندن آن به جوانان و نسلهای حاضر دارد.

وی با توجه به حضور همواره بانوان در تمامی عرصه های تاریخی کشور و اثرگذاری آنان در حوادث سرنوشت ساز مانند پیروزی انقلاب اسلامی، ابراز کرد: تاریخ از خود گذشتگی و ایثار بانوان آذربایجان غربی را ثبت کرده و امروز برای حفظ کیان انقلاب و مقابله با جنگ مداوم نرم استفاده از ظرفیت بانوان ضروری است.

تاجفر با بیان اینکه نقش بانوان در دوران دفاع مقدس برجسته و غیرقابل انکار است، ادامه داد: متاسفانه موفق نشده ایم این حضور را به تصویر کشیده و به نسلهای حاضر انتقال دهیم.

وی به حضور پر رنگ بانوان در عرصه رسانه ای آذربایجان غربی اشاره و اعلام کرد: این بانوان که صاحب قلم رساتری هستند نقش و وظیفه دارند تا همگام با ما به تبیین جایگاه بانوان در عرصه های دفاع مقدس و جنگ نرم پرداخته و حساسیت و توجه جامعه را نسبت به این موضوع بیشتر کنند.

مدیر مور بانوان استانداری آذربایجان غربی توجه صرف به مراکز استان را اشتباه محض خواند و عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس بانوان از اقشار و افراد مختلفی از تمامی سطح استان حضور داشتند و امروز لازم است که از این اقشار و افراد غافل نشویم، چرا که به دلیل تمرکز در بخشهای مرکزی و افراد شاخص و مطرح در استان، بانوان ارزشمندی در شهرها، روستاها و بین عشایر به فراموشی سپرده شده اند.

وی به لزوم حضور نماینده ای به عنوان رابط خبری در همه نهادها و دستگاه ها با کمیته ثبت خاطرات بانوان ایثارگر دوران دفاع مقدس اشاره و تاکید کرد: قصد و برنامه ما این است که همه اذهان و اقشار را درگیر موضوع کرده و با کمک همه این افراد خاطرات بانوان دوران دفاع مقدس را به ثبت رسانده و منتشر کنیم.

نگارش تاریخ شفاهی بانوان ایثارگر دفاع مقدس آذربایجان غربی

زهرا کرم زاده، مدیر امور بانوان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان غربی ظهر امروز در اولین کمیته ثبت خاطرات بانوان ایثارگر دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: کمیته تحقیق، پژوهش و آموزش حفظ آثار و نشر ارزشهای دوران دفاع مقدس تصمیم به پژوهش در زمینه حوزه زنان ایثارگر دفاع مقدس گرفته و نگارش تاریخ حضور این بانوان به شکل ثبت نقل قول افراد آغاز شده است.

وی به استفاده از اساتید مجرب در آموزش نیروهای متخصصی که به شکل منظم و مدون تاریخ حضور بانوان ایثارگر را ثبت کنند اشاره و اضافه کرد: آموزشهای لازم به گردآورندگان تاریخ حضور بانوان ایثارگر به وسیله اساتید مجرب داده می شود تا اولا انسجام و وحدت رویه در این زمینه شکل گرفته و ثانیا از انجام کارهای تکراری و پراکنده  جلوگیری شود.

مدیر امور بانوان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان غربی گفت: کارهای پراکنده و بی نظمی که منتج به گردآوری آثاری مدون و قابل نشر نمی شود، سبب خستگی خانواده معظم شهدا از مراجعه مکرر اصحاب رسانه یا افرادی که مایل به ثبت خاطرات دوران دفاع مقدس هستند، می شود.

وی از ثبت تاریخ شفاهی بانوان ایثارگر آذربایجان غربی خبر داد و افزود: استفاده از ادبیات پایداری و ثبت خاطرات بانوان با هدف تدوین و نشر منسجم و تاثیرگذار این خاطرات و آثار صورت گرفته و از نهادهای رسانه ای و آموزشی در زمینه انتشار آن استفاده می شود.

کرم زاده به مزیت ثبت تاریخ شفاهی اشاره و اضافه کرد: در این شیوه مطالب و اطلاعاتی در یک جلسه استخراج شده و پس از مطالعه و بررسی سوالات و مطالبی که از قلم افتاده یا لازم به توضیح اضافه است، از خانواده های معظم شهدا و ایثارگران پرسیده می شود تا هم از تکرار مقابله کرده و هم مانع از پراکندگی اطلاعات شد.

وی افزود: با توجه به اهمیت پروژه ثبت خاطرات بانوان ایثارگر لازم است مصاحبه کنندگان با خانواده های شهدا و ایثارگران از آموزشهای خاصی برخوردار شده و به شکل تخصصی وارد این عرصه شوند.

مدیر امور بانوان کانون پرورش فکری کودکان آذربایجان غربی نیز در این مراسم به لزوم آشنا ساختن عضوهای نوجوان و جوان دختر کانون با بانوان ایثارگر استان اشاره و اعلام کرد: لازم است نسلهای جوان امروز با بانوان ایثارگر آشنا شده و با آنان از نزدیک ارتباط برقرار کنند.

وی به اجرای طرح «کوچه میعاد» در این نهاد در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این طرح از اعضای کانون خواسته شده بود تا به محلات رفته و درباره خانواده شهیدی که کوچه به نام او مزین شده است تحقیق کنند و آثاری را در این زمینه به اشکال مختلف به کانون ارائه دهند.

محمودزاده، مسؤول جامعه زنان بسیج آذربایجان غربی نیز در این مراسم به لزوم معرفی زن شهیده و ایثارگر شاخص استان در هر سال اشاره کرد و افزود: جامعه زنان آمادگی دارد در هر عرصه ای که کمیته تشخیص دهد ورود کرده و نقش موثری در اجرای طرح جمع آوری خاطرات بانوان ایثارگر دوران دفاع مقدس داشته باشد.

گفتنی است، آذربایجان غربی با دارا بودن 68 رزمنده بانوی ارومیه ای در دوران دفاع مقدس، 695 زن شهیده و 12 هزار شهید مرد و زن از همه اقشار مردم این استان نقش مهمی در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس داشته است./202/936/ب1

ارسال نظرات