۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۴۴۵۷۱۱
امام جمعه بجنورد:

مسجد پایگاه تعمیر دلها و دنیا است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه مسجد پایگاه تعمیر دلها و دنیا است، گفت: باید در مساجد هم دل و هم دنیا آباد شود؛ زیرا نگاه اسلام جامع بوده و تمامی امور مادی و معنوی را در بر می‌گیرد.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، عصر امروز در دیدار فعالان مساجد که به مناسبت هفته جهانی مسجد برگزار شد، با بیان اینکه یکی از نوآوریهای اسلام مسجدسازی است، اظهار کرد: مسجد به‌عنوان یک نهاد رسمی، عبادی و سیاسی جایگاه ویژه‌ای در جامعه اسلامی داشته و در قرآن هم آیات زیادی در این باره وجود دارد.

وی با بیان اینکه اسلام برای مسجد اهمیت زیادی قائل شده است، ادامه داد: اما وقتی دشمنان پایگاه و جایگاه مسجد را درک کردند و اثرگذاری آن را دیدند، اقدام به ساختن مسجد بدلی کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: هرگاه دشمن متوجه شده که پدیده‌ای در جامعه اسلامی اثرگذار است، فوراً برای آن بدلی درست می‌کند؛ زیرا بدل‌سازی کار استکبار جهانی بوده و وقتی نتوانست مسأله‌ای را به‌صورت فیزیکی حذف کند بدلی برای آن درست می‌کند تا آن اصل کمرنگ شوند.

وی با اشاره به فلسفه مسجد قبا و مسجد ضرار به‌عنوان دو مسجد اصلی و بدلی، اظهار کرد: مسجد بدلی برای کم کردن مشتریهای مسجد اصلی ساخته می‌شود، همچنان که الآن دشمن برای جوانان ما الگوهای بدلی درست می‌کند به‌گونه‌ای که می‌بینیم گاهی یک ورزشکار خارجی به‌اندازه‌ای در ذهن فرزند ما بزرگ می‌شود که تمام اطلاعات او را می‌داند اما یک صحابه پیامبر را نمی‌شناسد.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه در مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی همواره بدل‌سازی شیوه مستکبران است، اظهار کرد: اینکه قرآن کریم دو مسجد قبا و ضرار را به‌عنوان دو مسجد وفاق و نفاق و پیوند‌دهنده و جداکننده کنار هم گذاشته نشان می‌دهد که بدل‌سازی همواره وجود داشته و از این پس هم تداوم خواهد داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه ترسیم تقابل در قرآن نشان می‌دهد که باید در تبلیغات دینی از مثل و تقابل دو جریان کمک بگیریم تا اندیشه دینی ریشه‌دارتر و ماندگارتر شود، افزود: وقتی می‌خواهیم ارزشهای دینی را تبلیغ کنیم در مقایسه متقابل می‌توانیم پیامها را شفاف‌تر به مردم برسانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاطرنشان کرد: مسجدی که نفعی به حال جامعه نداشته و فلسفه آن ضرر زدن به جامعه اسلامی باشد، همانند مسجد ضرار خواهد بود اما مسجدی که بر اساس تقوا ساخته شده باشد، فضیلت‌ساز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه خروجی مسجدی که بر اساس تقوا ساخته شده باشد انسانهای مؤمن، حافظ شعائر اسلامی، آمر به معروف و ناهی از منکر است، اضافه کرد: در این مسجد امام جماعت مدیر و محور است؛ ازاین‌رو نباید امام جماعت نماز را شغل حساب کند.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان اینکه مسجد تعمیر دلها و دنیا است، افزود: مراقب باشید باید در مساجد هم دل و هم دنیا آباد شود چراکه نگاه اسلام نگاه جامع است.

گفتنی است، در استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور با جمعیت 935 هزارنفری، 156 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده و هزار و 176 مسجد و حسینیه وجود دارد.

بیست و یکم اوت برابر با سی و یکم مردادماه، سالروز به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط صهیونیستها، بنا به درخواست جمهوری اسلامی ایران، از سوی سازمان کنفرانس ‌اسلامی به‌عنوان روز جهانی مسجد نام‌گذاری شده و همه‌ساله در این ایام برنامه‌هایی برای تکریم، تجلیل، اعزاز و اکرام مساجد در کشور اجرا می‌شود.

در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران از سی‌ام مرداد تا پنجم شهریورماه به‌عنوان هفته تکریم و تجلیل مساجد نام‌گذاری شده است./202/9314/ب1

ارسال نظرات