۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۴۴۳۸۴۷
استاد دانشگاه:

تعزیه از جمله هنرهای کم نظیر نمایش ایرانی است

استاد دانشگاه گفت: تعزیه از جمله هنرهای کم‌نظیر نمایش ایرانی است اما هنر ایرانی از عدم ثبت قراردادهای نمایشی خود رنج می‌برد.
فتحعلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، داوود فتحعلی‌بیگی، بازیگر سینما و تلوزیون و استاد دانشگاه عصر امروز در پنجمین نشست پژوهشی «هنر و ادبیات دینی» تحت عنوان «تعزیه و تأثیر آن بر هنر معاصر» که به همت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، در همین مرکز برگزار شد، گفت: تعزیه از جمله هنرهای کم‌نظیر نمایش ایرانی است.

وی با اشاره به اینکه تعزیه در قله هنرهای نمایشی ایران قرار دارد، عنوان کرد: هنر تعزیه در مقاطعی به کوشش شبیه‌خوانان به شکوفایی رسیده است اما متأسفانه هنوز توجه مؤثری به آن نشده است.

این استاد دانشگاه افزود: با وجود اینکه تعزیه به عنوان نمایش آئینی و میراث معنوی ایرانیان در سازمان یونسکو ثبت شده است اما تا امروز هیچ نهاد، تشکل یا مؤسسه دولتی به این هنر که در معرض آسیب جدی قرار دارد نگاه و رویکرد مثبت نداشته است.

فتحعلی‌بیگی درباره سیر تحولی و تکاملی هنر تعزیه در تاریخ، اظهار داشت: تعزیه در طول تاریخ دگرگونی و تحولاتی داشته است، از همان ابتدا اجرای آن به سبک و سیاق امروز نبوده است.

وی با اشاره به تفاوت تعزیه و تئاتر غربی، بیان داشت: در تئاتر هر شخص بر اساس جهان‌بینی خود می‌تواند شیوه اجرایی متفاوتی را تجربه کند اما در تعزیه باید استاندارهای ساختاری و محتوایی برای مخاطبان به طور کامل رعایت شود تا مخاطب عام دچار کج‌فهمی نشود.

این بازیگر سینما و تلوزیون افزود: امروز بسیاری از محققان و پژوهشگران جهانی به تعزیه و اثر آن بر روی هنر مدرن و معاصر نمایشی توجه کردند اما واقعیت تلخ این است که فعالیت‌های پژوهشی در داخل کشورمان نسبت به این امر بسیار کم است.

فتحعلی با اشاره به اینکه در هیچ یک از برهه‌های تاریخی معاصر از سوی دولتها توجه جدی به اهمیت جایگاه و نقش تعزیه در تعالی اجتماعی و ارتقای سطح فرهنگی جامعه ایرانی نشده است؛ گفت: در دوره پهلوی به این علت که تعزیه مظهر مبارزه علیه ظلم و جور بوده جلوی آن را می‌گرفتند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز چندان تغییری را در نوع نگاه به جایگاه تعزیه و هنر شبیه‌خوانی مشاهده نکردیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ادبیات تعزیه سرشار از فلسفه و عرفان است، ابراز کرد: متأسفانه به علت عدم اشراف متولیان فرهنگی به مقوله تعزیه و هنر شبیه‌خوانی که دارای فخر زبانی و مورد اقبال مخاطبان در عزاداری‌ها است شاهد اقامه عزا برای سیدالشهدا(ع) با ادبیات کوچه و بازاری از سوی برخی مداحان هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: واقعیت تلخ آن است که تعزیه از عدم ثبت قراردادهای نمایشی خود رنج می‌برد، این در حالی است که کشورهای دیگر در ثبت و ضبط این نمایش فاخر ایرانی بیشتر از خود ما اقدام کردند./807/202/ب2

ارسال نظرات