۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۴۳۶۰۱۲
در آستانه حلول ماه شوال و فرارسیدن عید سعید فطر؛

مبلغ زکات فطریه و کفاره در خراسان شمالی اعلام شد

قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی در آستانه حلول ماه شوال و فرارسیدن عید سعید فطر میزان ریالی زکات فطریه و کفاره روزه عمد و غیر عمد بر هر نفر در این استان را اعلام کرد.
حجت الاسلام یعقوبی

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به در پیش بودن عید سعید فطر و لزوم پرداخت زکات فطریه از سوی هر فرد مسلمان بالغ، عاقل و غنی، اظهار کرد: امسال میزان زکات فطریه هر نفر در خراسان شمالی چهار هزار و 500 تومان معادل قیمت سه کیلوگرم گندم تعیین شده است.

 

به گفته وی، این مبلغ برای فطریه هر فرد مسلمان بالغ، عاقل و غنی بر اساس مبلغ امسال سه کیلوگرم گندم که قوت غالب مردم خراسان شمالی است، تعیین شده و بایستی بعد از فرارسیدن عید فطر در اولین فرصت پرداخت شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: البته این میزان زکات فطریه بر اساس قوت غالب خانواده‌های خراسان شمالی تعیین شده و آن دسته از افراد و خانواده‌هایی که وضعیت مالی مناسب‌تری داشته و مصرف غالب آن‌ها برنج است، می‌بایست مبلغ فطریه خود را بر اساس قیمت سه کیلوگرم برنج محاسبه کنند که طبیعتاً بیش از مبلغ فوق‌الذکر خواهد بود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اظهار کرد: مبلغ زکات فطریه بایستی از سوی سرپرست خانوار به ازای خود و تمامی افراد تحت تکفل وی محاسبه و پرداخت شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: پرداخت زکات فطریه در پایان ماه مبارک رمضان بر همه افرادی که پیش از غروب عید سعید فطر بالغ، عاقل و غنی هستند واجب بوده و باید از سوی سرپرست خانوار پرداخت شود.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی در ادامه با اشاره به میزان کفاره روزه عمد و غیرعمد در استان نیز خاطرنشان کرد: کفاره هر روز برای روزه‌داری که سهواً روزه ماه رمضان را نگرفته است، مبلغ هزار و 500 تومان تعیین شده که بایستی به صورت نان تهیه و توزیع شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه کفاره یک روز قضای روزه عمد نیز 120 هزار تومان معادل اطعام ۶۰ فقیر تعیین شده است، افزود: کفاره و فطریه ماه رمضان باید فوراً بعد از پایان ماه رمضان و حلول عید فطر پرداخت شده و حتماً نیز در نخستین فرصت به دست نیازمندان و محرومان برسد.

 

رییس شورای زکات استان خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: امسال زکات فطریه مردم مؤمن استان صرفاً از طریق پایگاه‌ها و صندوق‌های ویژه شورای زکات استان که متشکل از دستگاه‌های کمیته امداد و بهزیستی خراسان شمالی و دفتر امام جمعه بجنورد هستند، جمع‌آوری شده و وجوه نیز در اولین فرصت به دست نیازمندان واقعی که پیش از این شناسایی شده‌اند می‌‌رسد.

 

گفتنی است، بر اساس اعلام عضو ارشد ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری به احتمال بسیار زیاد مطابق تقویم، سه‌شنبه آخرین روز ماه رمضان و چهارشنبه «عید فطر» است و اگر غیر از این باشد، از طریق ستاد استهلال اطلاع‌رسانی خواهد شد./9314/302/ب2

ارسال نظرات