۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۴۳۴۹۸۱
معاون حوزه علمیه مازندران:

تدبر و تفکر در کلام الهی باید توأم با ولایت پذیری باشد

معاون حوزه علمیه مازندران بر عمل به قرآن تأکید کرد و گفت: خواندن، تدبر و تفکر در قرآن زمانی ارزشمند است که توأم با ولایت محمد و آل‌محمد(ص) باشد.
قرآن کریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون حوزه علمیه مازندران امروز در سلسله نشست های اخلاقی در ماه مبارک رمضان که در مسجد محمد رسول الله ساری برگزار شد با اشاره به این که امشب آخرین شب از شب های قدر است، گفت: شب‌ قدر فرصتی ارزشمند برای فهم عمیق کلام الهی است و بهترین فرصت برای استجابت دعاها است.

 

معاون حوزه علمیه مازندران افزود: درک معارف الهي در ماه مبارک رمضان و به ويژه شب هاي قدر مي تواند آينده زندگي ما را به بهترين شکل رقم بزند و در واقع نوعي ساماندهي رابطه انسان و خدا محسوب مي شود چرا که در اين شب ها خداوند همه اسباب و لوازم تقرب و توبه را براي بشر فراهم ساخته است تا از آن به نحو مطلوب بهره برداري کند.

 

حجت الاسلام زارع بيان کرد: لطف و رحمت خداوند متعال در شب هاي قدر شامل همه بندگان مي شود اما کساني هستند که خود را از رحمت الهي محروم کرده اند و در واقع از دريافت فيوضات الهي امتناع مي کنند، اما مؤمنان اين شبها را بهترين فرصت براي جلب رضاي الهي مي دانند و بدان عمل مي کنند.

 

وی با تأکيد بر تدبر در قرآن کريم در ماه مبارک رمضان، تصريح کرد: علت اينکه بر قرائت و تدبر قرآن در ماه مبارک رمضان تأکيد شده است به واسطه فيضي است که در اين ماه از جانب خداوند نازل شده و در واقع خداوند يک ميان بر و يک امتياز ويژه در مسير درک معارف قرآن و اهل بيت(ع) براي بشر در اين ماه قرار داده است.

 

معاون حوزه علمیه مازندران اظهار داشت: شب‌های قدر فرصتی برای ایجاد ارتباط بیشتر با خداوند و فاصله گرفتن از وسوسه‌های شیطانی است و زدودن درون از ناپاکی ها و رذایل اخلاقی است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید بر تدبر قرآن در شب های لیالی قدر، افزود: فهم، تعقل و تدبر در آیات قرآن به عنوان بالاترین عبادت در این شب‌های عزیز سفارش شده است.

 

حجت الاسلام زارع با بیان این‌که شب‌های قدر بهترین فرصت برای دعا و استجابت است، تصریح کرد: قرآن از شب قدر با عنوان سلامت تعبیر کرده و فضیلت آن را بالاتر از هزار ماه ذکر می‌کند، که این خود اهمیت تلاش برای درک فضائل این ماه را می‌رساند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران شب های قدر را بهترین فرصت برای آمرزش گناهان دانست و تأکید کرد: شب های قدر شب های نزول قرآن کریم است و از بی نظیرترین شب ها است و باید از این شب رحمت و مغفرت بیشترین بهره را ببریم.

 

معاون حوزه علمیه مازندران ادامه داد: عمل به دستورات الهی، مقدمه‌ای برای رسیدن به عبودیت و خضوع در برابر حق تعالی است، به همین دلیل ترک یک وظیفه شرعی آن‌ هم با علم و آگاهی انسان را از مسیر عبودیت خارج می‌کند.

 

حجت الاسلام زارع شب قدر را رقم زننده سرنوشت انسان دانست و تاکید کرد: سرنوشت همه انسان ها از سوی خود او رقم خواهد خورد و هر چقدر در راستای تقویت ایمان و تقوا تلاش کنیم زمینه سعادت و تحول را در زندگی خود فراهم خواهیم کرد.

 

وی با بیان این‌که همه مؤمنان باید با انس با کلام الهی دل‌های خود را به سوی حضرت حق رهنمون سازند تا بیشتر از فیوضات و برکات این شب‌ها بهره‌مند شوند، افزود: شب قدر آن شبی است که مقدرات یک سال آینده مؤمنان رقم می‌خورد این می‌تواند بهترین فرصت برای ساختن سرنوشت باشد.

 

استاد حوزه علمیه مازندران ضمن اشاره به فلسفه قرآن به سر گرفتن در شب های لیالی قدر خاطر نشان کرد: قرآن سرگرفتن در این شب به معنای احترام لفظی و ظاهری به آن نیست بلکه به واسطه این هدیه بزرگ و ارتباط با خداوند، انسان تلاش می‌کند به جایگاه اصلی خود که بالاترین مقام در بین موجودات است، برسد و عمل به قرآن را سرلوحه برنامه‌ها در زندگی قرار دهد.
 

حجت الاسلام زارع با بیان این که دعا وسيله قرب و نزديكي بنده به پروردگار منان، تسلي بخش دل هاي خسته و روشني بخش جان انسان در برابر مشكلات و سختي هاي زندگي است، گفت: از اين رو، خداوند متعال در سوره بقره آيه 186 همواره بندگان را به دعا كردن در پيشگاه خود دعوت مي کند و وعده اجابت آن را مي دهد.

 

معاون حوزه علمیه مازندران با اشاره به این‌که با شب زنده‌داری  قلب احیاء می‌شود،گفت: تبعیت از هوای نفس، حب دنیا، گناه، غفلت و حرف‌های بیهوده قلب را می‌میراند.

 

حجت الاسلام زارع راه‌های جلای قلب را تلاوت قرآن، یاد مرگ و موعظه برشمرد و یادآور شد: خانه‌ها باید به نور قرآن مزین شود چون قرآن کتاب زندگی است و انسان باید همواره از آن درس بیاموزد و حرمت آن را در همه مواقع رعایت کند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود بر عمل به قرآن تاکید و خاطر نشان کرد: خواندن، تدبر و تفکر در قرآن زمانی ارزشمند است که توأم با ولایت محمد و آل‌محمد(ص) باشد.

 

حجت الاسلام زارع با اشاره به این‌که  قرآن برای اهل ایمان و مؤمنان شفا است، تاکید کرد: بهترین زاد و توشه برای سفر آخرت تقوا است که هرچقدر انسان علمش بیشتر شود باید تقوایش نیز بیشتر باشد.

 

معاون حوزه علمیه مازندران با بيان اين که آيات قرآن همچون سوره مبارکه قدر و روايات هاي زيادي از معصومين(ع)، شب هاي قدر را از بالاترين فضيلت بين ساير شب ها و روزهاي ماه مبارک رمضان معرفي مي کند، افزود: قرآن از شب قدر با عنوان سلامت تعبير کرده و فضيلت آن را بالاتر از هزار ماه ذکر مي کند که اين خود اهميت تلاش براي درک فضائل اين ماه را مي رساند.

 

وي با اشاره به اين که در شب هاي قدر به عنوان يکي از سنت هاي مهم الهي مقدرات خلق پايه ريزي شده و به همين دليل مسلمانان با عبادت و شب زنده داري براي طول سال طلب خير و شفا مي کنند، اظهار داشت: همه مؤمنين بايد با انس با کلام الهي دل‌هاي خود را به سوي حضرت حق رهنمون سازند تا بيشتر از فيوضات اين شب ها بهره مند شوند./950/202/ب2

ارسال نظرات