۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۴۳۴۰۹۴
امام جمعه تبریز تأکید کرد؛

اصلاح الگوی مصرف آب در حوزه صنعتی و کشاورزی

آیت الله شبستری بابیان اینکه باصرفه جویی در مصرف آب یک بخش از اقتصاد مقاومتی در حوزه آب، کشاورزی و صنعتی انجام خواهد شد، گفت: صرفه جویی نیازمند فرهنگ سازی و اصلاح الگوی مصرف است.
آیت الله مجتهد شبستری، امام جمعه تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، پیش از ظهر امروز د در دیدار کارکنان شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب، اظهار داشت: قرآن مجید آب را مایه برکت و رحمت می‌داند و چنانکه نباشد حیات همه جانداران به خطر خواهد افتاد.

 

وی بابیان اینکه که آب به‌عنوان برکت خداوندی است که حیات می‌بخشد، حیات را حفظ می‌کند و بشر و زمین را پاکیزه می‌گرداند، ادامه داد: آب در قرآن اهمیتی عمیق دارد، خداوند درآیات متعددی از قرآن کریم،  انسان را به تفکر در آب و شکرگزاری این نعمت بزرگ دستور داده است، صرفه‌جویی در مصرف آب شکر گذاری عملی به نعمت خداوند است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن بیان این مطلب که اسراف در مصرف آب، سبب ناشکری و ضایع کردن این نعمت مهم است، ابراز داشت: در مصرف آب باید صرفه‌جویی و قناعت کرد، چراکه در غیر این صورت مجبور به جیره‌بندی این مایه حیاتی خواهیم بود، صرفه‌جویی در حقیقت مصرف صحیح آب و نعمات الهی است.

 

وی بابیان این مطلب که مسأله آب‌رسانی و فاضلاب مناطق محروم موردتوجه جدی مسؤولان امر قرار گیرد،  افزود: به برکت جمهوری اسلامی ایران، تمامی شهرها و روستاهای کشور از آب آشامیدنی بهره‌مند هستند و امیدواریم خدمات آب‌رسانی توسعه یابد و مشکلات موجود در این حوزه نیز به تمامِ از میان برداشته شود.

 

امام‌جمعه تبریز با تأکید بر استفاده از روش‌های علمی در آبیاری مزارع کشاورزی، ابراز داشت: آبیاری قطره‌ای به جهت این‌که در مصرف آب صرفه‌جویی شده و به هدر نمی‌رود بهتر بوده و خوب است  جایگزین آبیاری دستی شود، قرآن کریم درآیات متعددی، انسان را به تفکر در آب و شکرگزاری این نعمت بزرگ دستور داده است، آبیاری صحیح نیز صرفه‌جویی و شکرگزاری نعمت الهی است.

 

وی بابیان اینکه باصرفه جویی در مصرف آب یک بخش از اقتصاد مقاومتی در حوزه آب، کشاورزی و صنعتی انجام خواهد شد، تصریح کرد: یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی اصلاح الگوی مصرف، صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف است، ازاین‌رو صرفه‌جویی و جلوگیری از اسراف در حوزه آب نیز می‌تواند هزینه‌های اضافی را در کشور از میان بردارد.

 

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با اشاره به برخی استفاده‌های نادرست از آب شرب بهداشتی، یادآور شد: فرهنگ‌سازی در نحوه مصرف درست آب باید موردتوجه همگان قرار بگیرد تا در کارهای روزمره که از آب استفاده می‌شود، اسراف و هدرروی آن کاهش یابد و مصرف آب به‌صورت صحیح صورت گیرد.

 

وی گفت: اجرای طرح فاضلاب یک مقوله بسیار مهم و واجب است که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در تعدادی از شهرهای استان اجرایی و پساب تصفیه‌شده آن‌ها برای احیای دریاچه ارومیه به این محل هدایت می‌شود که امیدوارم به‌زودی و با اقداماتی که انجام می‌شود، دریاچه زندگی دوباره پیدا کند./854/202/ب3

ارسال نظرات