۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۴۳۳۴۱۵

نگاهی به غرفه‌های حوزه علمیه خراسان در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد

حوزه علمیه خراسان در مجموع در یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد، 60 غرفه دارد که از جمله این غرفه ها می توان به غرفه های فرهیختگان حوزه، حجره طلبگی، گروه های جهادی تبلیغی خراسان، معرفی شهدای روحانی مدافع حرم ،غرفه تفسیر ساختاری سوره نور، مهدی یاوران کوچک، فعالیت های جهادی خواهران طلبه اشاره کرد.
حوزه علمیه

حجت الاسلام اسدالله علیزاده، دبیر اجرایی غرفه های حوزه علمیه خراسان در یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: امسال در یازهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد تفسیر ساختاری سوره  نور به صورت تجسمی و مفهومی کار شده است.

 

وی ادامه داد: همه آیه های این سوره به صورت ساختاری از عفاف وحجاب گرفته تا حریم خصوصی و در انتهای سوره به موضوع ولایت می پردازد.

 

برداشت فقهی و روایی از آیات سوره نور در غرفه «برکرانه نور»

دبیر اجرایی غرفه های حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: سعی شده است در این ده غرفه که به تفسیر سوره نور اختصاص داده شده است برداشت فقهی و روایی از این آیات در این غرفه ها ارایه شود.

 

حجت الاسلام علیزاده افزود: امسال تفسیر ساختاری سوره نور با تفسیر حجت الاسلام خامه گر چیده شده است و دو راوی در این غرفه ها حضور دارند که به علاقمندان توضیح می دهند.

 

وی با بیان این که این فعالیت کار گسترده ای در شکل نمایشگاهی دارد، ادامه داد: به همین دلیل این غرفه پس از چند روز از اولین روز آغاز به کار نمایشگاه یازدهم افتتاح شد.

 

حجت الاسلام علیزاده تصریح کرد: سال گذشته موضوع محتوایی غرفه حوزه علمیه خراسان با عنوان «هشت بهشت» ارایه شد که به موضوع غدیر و مقایسه با حج الله اکبر و بعثت های سایر پیامبران پرداخته بود.

 

وی ادامه داد: در مجموع در یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد حوزه علمیه 60 غرفه دارد که که از جمله این غرفه ها می توان به غرفه های فرهیختگان حوزه، حجره طلبگی، گروه های جهادی تبلیغی خراسان، معرفی شهدای روحانی مدافع حرم، غرفه  تفسیر سوره نور، مهدی یاوران کوچک، فعالیت های جهادی خواهران طلبه، مدرس طب، مدرس جهاد و تبلیغ، مدرس دین و رسانه، مدرس قرآنی، مدرس تبلیغ دیجیتال، پاسخگویی به سوالات و غرفه مشاوره و غیره اشاره کرد.

 

حضور حوزه علمیه خراسان خراسان به صورت پویا و با همه توان در نمایشگاه یازدهم

مسؤول فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان ادامه داد: برنامه ریزی ها برای حضوردر نمایشگاه یازدهم به گونه ای صورت گرفته است که حوزه علمیه خراسان برای همه سنین از کودکی تا بزرگسالی و سالمندی در دو بخش خواهران و برادارن  برنامه های ویژه ای را ارایه می دهد.

 

وی افزود: حوزه علمیه خراسان خراسان خوشبختانه امسال به صورت پویا و با همه توان در این نمایشگاه حضور یافته است که شاخص ترین فعالیت ما در این نمایشگاه معرفی شهدای روحانی مدافع حرم و معرفی مفاخر حوزه علمیه خراسان است.

 

حجت الاسلام علیزاده درباره تألیفات و پژوهش های قرآنی حوزه علمیه خراسان در نمایشگاه یازدهم گفت: قبل از برگزاری جشنواره، فراخوانی از سوی حوزه علمیه خراسان منتشر شد تا همه پایان نامه ها، کتب و مقالاتی که درباره قرآن و عترت است و سال تألیف آنها از سال 90 تا 95 است فراخوان وجمع آوری شدند و پس از ارزیابی برترین پایان نامه و کتاب ها و مقالات در این نمایشگاه ارایه می شوند.

 

فعالیت غرفه معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در سه بخش   

وی ادامه داد: غرفه معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در سه بخش فعال است؛ بخش اول به نمایش برترین‌های جشنواره آثار پژوهش حوزه علمیه خراسان در سال ۹۴ اختصاص دارد و کسانی که آثار پژوهشی آن‌ها در قالب کتاب، پایان نامه، مقاله و نرم افزار حائز برترین رتبه‌ها شده‌اند، در معرض دید عموم قرار گرفته است.

 

مسؤول فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان افزود: همچنین در بخش دوم جدیدترین آثار بزرگان، مفاخر، اساتید و مشاهیر حوزه علمیه خراسان که به رشته تحریر درآمده است برای عموم مخاطبان درنظرگرفته شده است و برای بازدیدکنندگان تخصصی‌تر از کتب تخصصی طبی، فقهی، علوم قرآنی وکتب حوزه معارف اسلامی استفاده كرده‌ایم.

 

حجت الاسلام علیزاده افزود: سومین و مهم‌ترین بخش این غرفه، امكان بهره‌گیری از مشاوره‌های مشاوران خبره در زمینه پژوهش‌های دینی،‌ تدوین كتاب، نگارش پایان‌نامه و مقاله در حوزه معارف اسلامی و علوم دینی به دانشجویان و طلاب و علاقه‌مندان است.

 

وی تصریح کرد: حجت‌الاسلام مرتضی رخیده، استاد دانشگاه رضوی، حجت‌الاسلام امین رمضانیان، کارشناس علمی مرکز حوزه علمیه خراسان و مهدی كرامتی، استاد دانشگاه فردوسی در ایام برگزاری نمایشگاه در محل غرفه «معاونت پژوهش» حوزه علمیه خراسان آماده ارائه مشاوره به علاقه‌مندان هستند.

 

مسؤول فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان ادامه داد: در این غرفه مشاوره پژوهشی درباره پایان نامه ها و مقالات به طلاب داده می شود و ستاد تفسیر قرآن کریم هم درباره مفسران و تفسیر قرآن اگر سوالی داشتند، به صورت تلفنی سوالات از مفسران پرسیده و به آنها اعلام می شود.

 

وی با بیان این که در قسمت مشاوره خانواده، تربیت فرزندان مورد توجه است، تصریح کرد: مباحث اعتقادی، تحصیلی، ازدواج  و غیره با حضور متخصصان و مشاوران برجسته حوزه علمیه است.

 

دبیر اجرایی غرفه های حوزه علمیه خراسان ادامه داد: درباره مشاوره با موضوع حفظ قرآن کریم هم از نفر اول این دوره از مسابقات حجت الاسلام رجبی دعوت شده است که در این نمایشگاه حضور یافته و به سوالات علاقه مندان پاسخ بدهند.

 

وی افزود: از زمانی که حوزه علمیه در نمایشگاه قرآن و عترت حضور یافته است خوشبختانه هر ساله این حضور پر رنگ تر و پویاتر شده است و از لحاظ محتوایی و فضای در اختیار رشد داشته است  و تعداد این غرفه ها با توجه به این که سال های گذشته پنج غرفه بوده است امسال این تعداد هم افزایش یافته است.

 

حجت الاسلام علیزاده تصریح کرد: از لحاظ محتوایی هم سعی شده است آنچه که وظیفه حوزه علمیه  در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و معارف اهل بیت(ع) است در این غرفه ها ارایه شود  و از متخخصان و طلبه های خوش فکر هم استفاده شده است و مشاوران هم متخصص هستند.

 

وجه تمایز غرفه های حوزه علمیه خراسان با سال های گذشته در نمایشگاه یازدهم

وی درباره وجه تمایز غرفه های حوزه علمیه خراسان با سال های گذشته گفت: خوشبختانه  از ابتدای برگزاری نمایشگاه شاهد حضور علما هستیم که  این اتفاق  در هیچ سالی نبوده است و هرشب چند تن از علمای برجسته در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند.

 

حجت الاسلام علیزاده درباره دیگر غرفه ها گفت: مشاوره قرآنی برای خواهران و برادان به دو صورت جداگانه صورت  صورت می گیرد.

 

حضور چند مؤسسه شاخص از سوی حوزه علمیه خراسان

وی ادامه داد: چند مؤسسه شاخص از سوی حوزه علمیه در این نمایشگاه حوزه دارند و سعی شده است که وقتی عموم برای بازدید به این نمایشگاه می آیند با حوزه علمیه و طلاب آشنایی مختصری پیدا کنند.

 

دبیر اجرایی غرفه های حوزه علمیه خراسان اظهار كرد: مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان با هدف آگاه‌سازی افراد و ترویج زندگی به سبک دینی اقدام به ارائه مشاوره در زمينه‌های تربيت فرزند، پزشكی و تغذيه و نيز مشاوره قبل و بعد از ازدواج کرده است.

 

وی با بیان این که مشاوره در رابطه با خانواده و مهارت‌های زندگی، تربیت فرزند، تحصیل، حقوقی، روانشناسی بالینی، پزشکی و روانپزشکی با حضور مشاوران متدین و متخصص در امور خانواده انجام می‌شود افزود: این مشاوران علاوه بر تحصیلات روانشناسی غربی در دانشگاه از مهارت مشاوره دینی با رویکرد اسلامی نیز برخوردارند.

 

ارائه مشاور دینی در یازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد

وی با اشاره به ارائه مشاور دینی در یازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد درباره آگاه کردن مردم نسبت به فعالیت‌ حوزویان افزود: با ارائه مشاوره در این ۱۰ شب و معرفی مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان، مردم می‌توانند علاوه بر آگاه‌سازی ،گامی در جهت رفع مشکلات خانوادگی خود بردارند.

 

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که مشاوره یکی از بخش‌های مرکز پاسخگویی به شبهات دینی مرکز حوزه علمیه خراسان است، اظهار کرد: عمده‌ترین فعالیت ما حضور کارشناسان متخصص برای ارائه مشاوره‌های خوب است تا سؤالات و شبهات مردم پاسخ داده شود.

 

وی ابراز کرد: مرکز مشاوره معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان به دو صورت فردی و جمعی آماده خدمت‌رسانی به طلاب و خانواده‌های ایشان است که در حالت اول، طلاب می‌توانند به‌صورت حضوری و تلفنی از نظرات اساتید برجسته و کارشناسان خبره ما در موضوعات گوناگون بهره ببرند.

 

حجت الاسلام علیزاده مشاوره گروهی در موضوعات خاص، کارگاه آموزشی مشاوره‌ای و سلسله جلسات مشاوره‌ای به‌صورت سخنرانی با محوریت سبک زندگی دینی را به‌عنوان خدمات قابل‌ارائه به‌صورت جمعی در این مرکز برشمرد.

 

برگزاری مسابقات قرآنی درغرفه مسابقات حوزه علمیه خراسان

وی در ادامه از برگزاری مسابقات قرآنی در غرفه مسابقات خبر داد و گفت: غرفه مسابقات قرآنی هر شب پنج سؤال در موضوعات مختلف قرآنی که مرتبط با ماه مبارک رمضان بوده و رویکرد تفسیری دارد را برای متسابقان درنظر گرفته است.

 

حجت‌الاسلام علیزاده موضوعات روزه، شب‌‌‌قدر، قرائت قرآن و قرآن را به عنوان برخی از مواد مسابقه این غرفه در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت برشمرد و افزود: دو مرحله مسابقه برای متسابقان برگزار می‌شود که یک مرحله بعد از نماز مغرب‌ و‌ عشاء و مرحله بعد در ساعات انتهایی و نیم ساعت قبل از پایان نمایشگاه اجرا می‌شود.

 

وی با اشاره به اهدای جوایز به هفت نفر در پایان هر شب، گفت: مخاطبانی که به این غرفه مراجعه می‌کنند،از ۱۳ سال به بالا هستند، تصریح کرد: با توجه به این که سوؤالات از متن قرآن است نیازی به مراجعه به تفاسیر تخصصی ندارد، سعی براین شده است که آشنایی بیشتری با قرآن و ترجمه آن برای علاقه‌مندان ایجاد کنیم.

 

دعوت از حافظان و قاریان ممتاز حوزه علمیه خراسان

وی تصریح کرد: اگر مراجعه‌کنندگان سؤال و شبهه‌ای داشتند، به غرفه‌های مشاوره و تخصصی حوزه علمیه مستقر در نمایشگاه ارجاع داده می‌شوند تا پاسخشان را به طور کامل دریافت کنند.

 

گفتنی است، مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با دعوت از حافظان و قاریان ممتاز حوزه علمیه خراسان به منظور آشنایی مردم با روش‌های گوناگون حفظ، تفسیر، تجوید و روان‌خوانی قرآن کریم و استفاده از توانمندی‌های طلاب در زمینه‌های مختلف هنری در رشته‌های معرّق، منبّت، نقاشی، خطاطی و کاشی‌کاری با موضوعات قرآنی توانسته حضور متنوع و خوبی در این دوره از نمایشگاه داشته باشد.

 

حوزه علمیه خراسان در ۶۰ غرفه، در فضایی بالغ بر ۸۰۰ متر مربع و با ارائه خدمات مختلف مشاوره‌ای، نرم‌افزاری، آموزشی و پژوهشی، برگزاری مسابقات قرآنی، بخش‌های ویژه تفسیری، برگزاری نشست‌هایی با موضوعات روز اجتماعی و ارائه برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان، حضوری فعال در سالن فردوسی نمایشگاه قرآن و عترت مشهد دارد.

 

غرفه تفسیر ساختاری سوره نور تحت عنوان «بر کرانه نور» به صورت تجسمی، مفهومی، در فضایی بالغ بر ۳۰۰ متر مربع، برنامه ویژه این مرکز است که در این زمینه مسابقاتی برای بازدیدکنندگان نیز تدارک دیده است.

 

ترویج فرهنگ قرآنی در میان کودکان و نوجوانان از طریق پرده‌خوانی زندگانی اهل بیت(ع) و اجرای برنامه عروسکی و برپایی غرفه مهد قرآنی و مسابقات قرآنی، نقاشی قرآنی، قصه‌های قرآنی، آشنایی با احکام و عقاید و ارائه خدمات متنوع  از برنامه‌های غرفه مهد قرآنی به شمار می‌رود.

 

معرفی فعالیت‌های نهادها و مؤسسات حوزوی، فعالیت‌های جهادی طلاب، شهدای روحانی مدافع حرم و برگزاری سلسله نشست‌های «خانواده قرآنی، الگوی جامعه اسلامی» از دیگر برنامه‌های حوزه علمیه خراسان در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد است که برای علاقه‌مندان ارائه شده است.

 

همچنین برپایی غرفه «مروارید عفاف» ویژه موضوع عفاف و حجاب و ارائه پایان‌نامه‌ها، مقالات، کتب، نرم‌افزارها و پژوهش‌های قرآنی و معرفی خادمان و مفسران قرآنی به همراه آثار و تألیفات آنان از دیگر برنامه‌هایی است که در این نمایشگاه عرضه می‌شود./201/934/ب1

ارسال نظرات