۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۴۳۳۳۷۸
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

اهمیت تفکر در دین اسلام

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی به تفکر در خلوت و سکوت تأکید کرد و گفت: اگر انسان برای خودش خلوتی تعیین نکند همواره به سؤالات بنیادین خویش پاسخ‌های غلط می‌دهد.
فیض آبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام‌ رضا جهانگیر فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه در جلسه شرح کتاب صراط استاد مرحوم علی صفایی حائری در پاسخ به این سؤال که چگونه ما به مقام عبودیت حق می‌رسیم؟، گفت: در بیشتر موارد ما به دنبال انگیزه‌ها و محرک‌های بیرونی هستیم و احساس می‌کنیم حتماً از بیرون باید به ما انگیزه‌ای القا کنند.

 

وی در ادامه افزود: درحالی‌که ما باید به خودمان مراجعه کنیم. خداوند در وجود ما عشق‌ها و حرکت‌هایی قرار داده است زیرا انسان را برای حرکت به سوی کمال آفریده است.

 

انسان ذاتاً عاشق است

استاد حوزه و دانشگاه به جلوه طلب در انسان تأکید کرد و افزود: انسان ذاتاً طالب و عاشق است، اما مدیریت انسان‌ها بر آن متفاوت است. توجه کرده‌اید که چگونه عده‌ای به مال دنیا و ثروت عشق می‌ورزند. چنین فردی عشق و طلب درونی خوش را در این مصداق خارجی دیده است.

 

وی  اضافه کرد: اما وقتی به این معشوق رسید که با تمام وجود به آن دل بسته است، متوجه می‌شود که این معشوقش ماندنی نیست و بسیار بی‌ثبات است. این انسان به دنبال معشوق دیگری می‌گردد و در همین نقطه است که تنوع‌طلبی انسان شکل می‌گیرد.

 

تفکر همراه با سکوت راهگشا است

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی به اولین گامی که فرد باید در راه خدا بردارد اشاره کرد و گفت: نخستین گامی که استاد مرحوم صفایی بر اساس روایات مطرح می‌کنند، گام تفکر و اندیشه است. تفکر زمانی می‌تواند برای ما راهگشا و مفید باشد که همراه با سکوت و خلوت باشد.

 

وی در ادامه تأکید کرد: اگر انسان برای خودش خلوتی تعیین نکند همواره به سؤالات بنیادین خویش  پاسخ‌های غلط می‌دهد.

 

هدف پیامبران نجات انسان از حاکمیت طبیعت و غریزه است

استاد حوزه و دانشگاه به جمله‌ای از امام خمینی(ره) در کتاب چهل حدیث ایشان اشاره کرد و افزود: پیامبران الهی آمدند تا ما را از حاکمیت طبیعت و غریزه نجات بدهند و ما را به حاکمیت خدا فرا بخوانند.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پیامبران نیامدند شهوت را در وجود ما از بین ببرند، نیامدند توجه به دنیا را در وجود ما نابود کنند بلکه آمدند ما را از حاکمیت دنیا، غضب و شهوت نجات دهند.

 

حجت الاسلام فیض آبادی همچنین افزود: وقتی خدا در وجود انسان حاکم نباشد همه چیز در او ریشه می‌دواند و بزرگ می‌شود. به همین دلیل آیه قرآن می‌فرماید؛ خیلی افراد به خدا ایمان دارند در حالی که مشرک هستند.

 

لازم به ذکر است جلسات شرح کتاب صراط هر هفته روزهای یک‌شنبه به همت هیأت رایة الشهدا(طلاب و دانشجویان) در مسجد النبی(ص) مشهد برگزار می‌شود./202/862/ب1

ارسال نظرات