۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۴۳۳۰۹۲
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضرورت کسب معارف اخلاقی از محضر اساتید اخلاق

رییس بنیاد فارِس المومنین گفت: باید معارف اخلاقی را از اساتید اخلاق آموخت تا از طریق آن بیماری‌های اخلاقی را درمان کرد
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد باقر علوی تهرانی، استاد حوزه علمیه بعد از ظهر شنبه 29 خرداد در مسجد امیر(ع)، گفت: بسیار مهم است که افراد علم اخلاق را بیاموزند، باید توجه داشت که اخلاق علمی نیست که از طریق آن داستان سرایی کرد، زیرا اخلاق بر قوه عقل تاثیر می‌گذارد.


وی افزود: در بحث‌های اخلاقی به ابعاد مختلف بیماری‌های فکری بشر اشاره می‌شود، باید توجه داشت که در زمینه مداوای این بیماری ها باید به اساتید اخلاق مراجعه کرد.

حجت الاسلام علوی تهرانی، گفت: متاسفانه هنوز جامعه ما جایگاه علم اخلاق را نمی‌داند، این علمی است که باید همه یاد بگیرند، به همین دلیل است که بحث های اخلاقی کمتر در جامعه شنیده می‌شود.

وی با اشاره به صفات درونی انسان‌ها بیان داشت: سه دسته صفات در افراد است که دسته اول آنها صفات مَلکی است که بر آمده از فضایل اخلاقی است. دسته دوم صفات شیطانی است که همراه با مکر و خدعه است. سومین دسته از صفات نیز صفات حیوانی است.

وی با انتقاد از آمار مطالعه کم از کشور، گفت: متاسفانه کتاب بسیار خریده می‌شود اما کتاب‌ها خوانده نمی‌شود، به همین دلیل نیز سرانه مطالعه در کشور بسیار پایین آمده است.

استاد حوزه علمیه، بیان داشت: باید در درسهای اخلاق بسیار شرکت کنیم و از طریق اساتید اخلاق به ابعاد مختلف مسایل اخلاقی پی ببریم.

وی اضافه کرد: زمانی که انسان در مقام جهاد با نفس به مرحله اعلی رسید قطعا به خلوص در مقام نیت می‌رسد و به تبع آن نیز حضور قلب را پیدا می‌کند.

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان، گفت: بسیار مهم است که بدانیم حضور قلب با ذکر حاصل نمی‌شود و باید فرد در راه جهاد با نفس به مقامات عالیه برسد./856/202/ب3

ارسال نظرات