۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۴۳۲۰۵۰
کارشناس مسائل مذهبی تشریح کرد؛

نکاتی تربیتی از زندگی امام علی

حجت الاسلام حدادپور گفت: حضرت علی(ع) امام، وصی، خلیفه، سردار و فرمانده بودند ولی مهم ترین مقامی که ایشان داشتند مقام همسری و پدری ایشان بود، امیر مومنان(ع) درس وفاداری به همسر را به همه ما یاد دادند.
حجت الاسلام حدادپور

حجت الاسلام محمدرضا حداد پور، کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در رابطه با تکات تربیتی آموزنده در سیره امیرمومنان(ع)، گفت: وقتی که ما ادعای شیعه بودن داریم باید به تمام معنا شیعه واقعی اهل بیت باشیم.

 

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) امام، وصی، خلیفه، سردار و فرمانده بودند ولی مهم ترین مقامی که ایشان داشتند مقام همسری و پدری ایشان بود، امیر مومنان(ع) درس وفاداری به همسر را به همه ما یاد دادند، ایشان تا زمانی که همسر اولشان زنده بودند همسر دیگری اختیار نکردند.

 

کارشناس مسائل مذهبی، افزود: متاسفانه امروز به محض این که مشکل کوچکی بین زن و شوهر پیش می آید به روابط مخفیانه روی می آورند، زمانی که 3 روز از زندگی مشترک حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) می گذشت پیامبر(ص) از ایشان سوال کردند همدیگر را چگونه یافتید؟ امیرمومنان(ع) فرمودند: بهترین فردی که در زندگی به من برای رسیدن به خدا کمک می کند، و حضرت زهرا(س) نیز همین جمله را در مورد مولای متقیان(ع) فرمودند.

 

حجت الاسلام حدادپور، اظهار داشت: توجه به احساس غرور فرزندان از دیگر رفتارهای آموزنده امیرمومنان(ع) بود، در روایت داریم که اگر غرور نوجوان را حفظ نکردید در دوران پیری از او توقع محبت نداشته باشید، رفتار حضرت علی(ع) با همه فرزندانشان کاملا عادلانه بود و هرگز بین آن ها تفاوت نمی گذاشتند.

 

وی در ادامه گفت: استفاده از نامه های تربیتی از دیگر نکات آموزنده زندگی حضرت(ع) است که یکی از روش های تربیتی موثر است، فقط یکی از نامه های حضرت در نهج البلاغه آمده است در حالی که ایشان بیش از ده نامه به فرزندان خود نوشته اند، هر چه سن فرزندان از نوجوانی بالاتر می رود نصیحت پذیری شان کم تر می شود و بهترین روش برای تربیت و تذکر به آنان نوشتن نامه است، شروع نامه باید محترمانه باشد.

 

استاد دانشگاه ابراز داشت: امام در سن 63 سالگی احساس بازنشستگی نکردند و تا صبح روز 18 رمضان قبل از ضربت خوردنشان هم برای کار به نخلستان رفتند و کار را عبادت و عمل مقدسی می دانستند، مردان تا زمانی که سالم هستند باید کار کنند و بازنشستگی برای مردان معنایی ندارد.

 

حجت الاسلام حداد پور توضیح داد: شرکت دادن فرزندان در مجالس دینی از دیگر نکات آموزنده زندگی امیرمومنان(ع) است، فرزندان را از همان سنین کودکی به مساجد و مجالس دینی ببرید تا آداب نشستن در مجالس مذهبی را بیاموزند و با معارف دینی آشنا شوند، از طرفی هم توجه کنید که در این مسئله افراط نکنید تا دل زدگی برای آن ها ایجاد نشود./869/302/ب3

ارسال نظرات