۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۴۳۰۹۹۹
دبيرجامعه روحانيت كاشان:

بخش عمده اي از فضيلت و برتري انسان ها به دلیل اعمال آنها است

دبيرجامعه روحانيت كاشان گفت: بخش عمده اي از فضيلت و برتري هاي انسان ها در اختيار هيچ كس نيست و تنها در اختيار خدا است، اما برخي انسان ها به دليل اعمالي كه دارند برتري هايي را نسبت به ديگران دارند.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، دوشنبه شب در جلسه تفسير و ترجمه قرآن در مسجد امام حسن(ع) با اشاره به فلسفه برتري هاي در عالم خلقت در تفسير آيه 55 سوره مباركه اسرا گفت: خداوند به آنچه در آسمان و زمين است آگاه است و بر اساس همين آگاهي است كه  برخي از پيامبران را به برخي ديگر برتري داده است.

 

وي با اشاره به يكي از نمونه هاي برتري برخي از انبياء الهي به برخي ديگر، گفت: خداوند مي فرمايد، ما به حضرت داود زبور را داديم كه به ديگران نداديم.

 

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند مي فرمايد، در نظام خلقت تفاوت زياد است و در هر زمينه اي كه وارد شويد اين تفاوت وجود دارد از جمله، قيوميت مرد بر زن است كه  دليل آن نيز برخي از برتري هاي مرد نسبت به زن است.  

 

دبير جامعه روحانيت كاشان يادآور شد: خداوند در آيه 253 سوره بقره مي فرمايد، ما ضمن اينكه پيامبران را نسبت به بقيه مردم برتري داديم و پيامبرشدند از سوي ديگر پيامبران را نيز نسبت به يكديگر برتري داديم.

 

وي افزود: پيامبر اكرم(ص) اشرف مخلوقان و اعظم پيامبران الهي است، خداوند حضرت عيسي را بر حضرت ذكريا برتري داد و حضرت ابراهيم را بر لوت برتري داد، بنابراين پيامبران با يكديگر تفاوت دارند كه اين تفاوت را خدا قرار داده است.

 

حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: خداوند حتي در رابطه با زمين نيز مي فرمايد، برخي از زمين ها را به برخي ديگر برتري داديم، از اين رو اگر امروز دعوا براي تصاحب فلسطين است، براي اين است كه سرزمين حاصلخيزي است و كسي براي كوير بي آب و خشك دعوا ندارد.

 

به گفته وي، همه ميوه از يك نوع آب و يك خورشيد استفاده مي كنند اما مزه آنها يكسان نيست، برخي از ميوه نسبت به برخي ديگر شيرين تر و خوشمزه تر هستند و مشتري بيشتري دارند.

 

مسؤول دفتر نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: اگر دقت كرده باشيد، برخي انسان نسبت به ديگران خوش روزي تر هستند.  

 

حجت الاسلام شاه فضل افزود: همان گونه كه برخي از انسان ها ممكن است بگويند چرا برخي نسبت به من برتري دارند، اختمال دارد برخي از حيوانات نيز همين سؤال را داشته باشند كه چرا انسان نشدند، ازاين رو، خداوند در سوره مباركه اسراء می فرمايد، اين نيز كار ما بود و ما بوديم كه يكي را آدم و يكي حيوان آفريديم و ما فرزندان آدم را كرامت داديم اما به حيوانات كرامت نداديم.

 

وي افزود: خداوند مي فرمايد، ما انسان را بر تمامي مخلوقات خود برتري داديم از اين رو هيچ انساني نبايد تصور كند خدا به او ظلم كرده است.

 

حجت الاسلام شاه فضل در ادامه با اشاره به اينكه خداوند در سوره مباركه انعام مي فرمايد، ما به هركس بخواهيم درجات و برتري مي دهيم يادآور شد: در برتري پيامبران به يكديگر دو يا سه بار نام حضرت داود آمده است كه به داود فضل فراواني داده شده است.

 

وي افزود: در سوره مباركه نساء نيز  مي فرمايد، وقتي جنگ مي شود، برخي در خانه مي مانند و دعا مي كنند و يا پشت جبهه كمك مي كنند اما برخي ديگر وارد ميدان مبارزه با دشمن مي شوند، از اين رو خداوند مي فرمايد، اين هايي كه درخانه مي مانند با كساني كه وارد ميدان جهاد مي شوند يكسان و مساوي نيستند و خداوند افرادي را كه وارد ميدان جهاد مي شوند نسبت به  افرادي كه به ميدان مبارزه نيامدند اجر زيادتري مي دهد.

 

دبيرجامعه روحانيت كاشان ادامه داد: برتري هاي انسان به يكديگر،  برتری هاي خدادادي است و ملاك  برتري انساني بر انسان ديگر در قيامت وضعيت موجود آنها در دنيا نيست و نمي توان گفت افرادي كه نماز شب خوان هستند بر افرادي كه اهل نماز شب نيستند برتري دارند.

 

به گفته وي، ممكن است جايگاه  انسان معمولي در قيامت حتي از پيامبران الهي نيز  بالاتر باشد چرا چون ممكن است پيامبران در جايگاه پيامبري خود ضعف هايي داشته باشند.

 

حجت الاسلام شاه فضل گفت: انسان هاي قوتي نبايد كوچك ترين غرور و برتري به انسان هاي ضعيف داشته باشند، چرا كه فضليت انسان ها ازخدا است تا عكس العمل افراد با فضليت را نسبت افراد بي فضليت ببيند چيست.

 

وي افزود: خداوند همچنين در سوره انبيا مي فرمايد، اگر گاهي خير و بركت و گاهي نيز سختي و مشقت می دهيم، براي اين است كه عكس‌العمل ها را ببينيم، چرا كه در زمان خير و بركت نبايد مغرور شد و در زمان سختي و مشقت  نيز نبايد احساس شكست كنيد، به اين دليل كه در هر مورد، در آزمون و امتحان الهي قرار داريد./1307/202/ب2

ارسال نظرات