۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۴۲۸۵۶۰
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان:

تعزیه، جدای از مراسم مذهبی یک هنر آئینی است

ملانوری گفت:  تعزیه جدای از مراسم مذهبی یک هنر آئینی است از این رو حفظ و پالایش و مصون ماندن آن از ابزارهای جدید فنی و تکنولوژی لازم است و راه آن برگزاری سوگواره ها است که خارج از ایام سوگواری از جهت تخصصی و هنری مورد ارزیابی قرار گیرد و از تحریفات مصون بماند.
تصویر نشست خبری سوگواره ده زیار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، مهدی ملانوری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کرمان، امروز در نشست خبری چهارمین سوگواره استانی تعزیه روستای ده زیار، در مجتمع فرهنگی هنری انتظار اظهار داشت: تعزیه یک مراسم آئینی در مباحث مذهبی است که سابقه چند صد ساله دارد چنانچه مردم در طول تاریخ تعزیه؛ به جهت ارادت به اهل بیت(ع)؛ بسیار به آن علاقه مند بودند.

 

وی بیان داشت: تعزیه خوان ها در دوره ای که ابزارهای سمعی و بصری کمتری در اختیار مردم بوده در تمام ایام سال به ویژه ایام ولادت و شهادت برنامه اجرا می کردند به گونه ای که از تعزیه به عنوان یک میراث معنوی و فرهنگی می شود یاد کرد از این رو باید در حفظ آن کوشا باشیم.

 

ملانوری ادامه داد: تعزیه جدای از مراسم مذهبی یک هنر آئینی است از این رو حفظ و پالایش و مصون ماندن آن از ابزارهای جدید فنی و تکنولوژی لازم است و راه آن برگزاری سوگواره ها است که خارج از ایام سوگواری از جهت تخصصی و هنری مورد ارزیابی قرار گیرند و از تحریفات مصون بمانند.

 

وی تاکید کرد: باید دولت و مسؤولان دولتی در رابطه با برنامه های فرهنگی به دو نکته اساسی  توجه داشته باشند، در نخستین مرحله باید برنامه ها را در همه مناطق جغرافیایی ببینیم چنانچه حتی برنامه های خلاقانه و جدید نقاط دور افتاده نیز مد نظر قرار گیرد و حمایت شود.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کرمان افزود: نکته دوم که حائز اهمیت است تصدی گری خود مردم در این امور است تا با حمایت و نظارت مسوولان دولتی این کارها تداوم یابد، به همین جهت لازم است سایر نهادهای تخصصی مرتبط با فرهنگ و هنر مانند حوزه هنری وارد این عرصه ها شوند و با حمایت های خود موجب پیشرفت امور شوند تا این هنر آئینی از مسیر خود خارج نشود و اصل و ریشه های خود را حفظ کند.

 

وی عنوان داشت: راه حفظ اصالت تعزیه؛ نگاه تخصصی به آن است از این رو لازم است از جهات مختلف ارزیابی و داوری شود و نقاط قوت و ضعف آن بررسی و تصحیح شود تا این هنر فاخر پیشرفت کند.

 

در ادامه این نشست، حمید قنبری مسؤول انجمن تعزیه استان کرمان و دبیر تخصصی سوگواره ده زیار گفت: این سوگواره فراتر از سوگواره هایی است که در شهرستان های استان صورت گرفته چراکه افزون بر نشر فراخوان و اطلاع رسانی مطلوب، به دلیل محدودیت زمانی ساماندهی مناسبی از جهت اجرای تعزیه ها صورت گرفته است همچنین برای مدیریت بهتر این سوگواره در سال گذشته و امسال تعزیه واحد در نظر گرفته شده است تا ارزیابی بهتری در این زمینه صورت گیرد.

 

وی خاطر نشان کرد: در پایان کار؛ نشست تخصصی برای گروه های اجرا کننده تعزیه گذاشته می شود و با تعزیه خوان های مشهوری چون آقای مظفر قربان نژاد آشنا می شوند و به نقاط قوت و ضعف خودپی می برند.

 

قنبری افزود: هر سال شاهد استقبال بیشتر مردم در این سوگواره هستیم و این نشان از عشق مردم نسبت به مراسمات مذهبی به ویژه تعزیه سید الشهدا (ع) دارد از این رو هر ساله یک اجرای کشوری داریم که پیشکسوتان تعزیه همچون آقای شکر الله جعفری و آقای محمد رضایی نیز در آن حضور دارند.

 

وی اضافه کرد: در واقع این اجرای کشوری، سفیر و تریبون سوگواره ده زیار در سطح کشور است و موجب شناساندن بهتر و وسیع تر این برنامه در کل کشور می شود که البته هنوز جای کار بیشتری دارد چراکه تعزیه کرمان با توجه به ظرفیت و پتانسیلی که دارد در کشور شناسانده نشده است.

 

مسوول انجمن تعزیه استان کرمان تصریح کرد: برگزاری این سوگواره موجب رشد تخصصی تعزیه در کرمان شده و این یکی از نکات مثبت برگزاری این سوگواره است که دوستان سعی در بهتر شدن آثارشان دارند تا اصالت و ریشه تعزیه به نحو احسن حفظ شود.

 

وی بیان داشت: داوری امسال این سوگواره در سه بخش تئاتر، تعزیه و موسیقی صورت خواهد گرفت که بخش موسیقی  به جهت تاثیرگذاری زیاد این مساله در مسیر اجرای تعزیه از امسال اضافه شده است.

 

دبیر تخصصی سوگواره ده زیار ادامه داد: متون تعزیه جنوب کشور قوی تر از شمال کشور است و سعی شده از متون وهن آمیز و ضعیف استفاده نشود چرا که داوران مربوط به بخش متون تعزیه در پایان سوگواره نشست بررسی و انتقال متون صحیح را پیگیری می کنند چنانچه در این مسیر از مقاتل مشهور و کتاب شهید مطهری  استفاده خواهد شد.

 

در پایان این نشست ثارالله انکوتی دبیر اجرایی سوگواره ده زیار افزود: فراخوان سوگواره از 4 اردیبهشت همزمان با وفات حضرت زینب (س) منتشر شده و تا 20 اردیبهشت مهلت ارسال آثار بوده که شرکت کنندگان فیلم آثار خود را ارسال کردند و در حال حاضر 13 گروه اجرای شهادت حضرت عباس علیه السلام را دارند که در ماه جاری با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

 

وی یادآور شد: افزون بر پیگیری برنامه های اصلی این سوگواره؛ از اساتید تعزیه همچون حجت الاسلام مجید سجادی، مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر استان دعوت شده تا با موضوع  اخلاق تعزیه، اخلاص در تعزیه و آثار فرهنگی مذهبی آن سخنرانی کنند و موجب آشنایی بیشتر مردم با فضای سوگواره شوند ضمن اینکه یک شب از این سوگواره؛ اختصاص به تجلیل از کودکان و نوجوانان  تعزیه خوان دارد تا انگیزه ای برای آنان جهت حضور همه ساله باشد.

 

دبیر اجرایی سوگواره ده زیار گفت: علت برگزاری این سوگواره در روستای ده زیار؛ عشق و علاقه مردمی و همکاری و مشارکت خود مردم در تمام امور برگزاری سوگواره است البته تاکنون در مرکز استان میدانی برای این کار داده نشده است.

 

وی خاطرنشان کرد: تعزیه، زمینه را برای ماندن علاقمندان در دستگاه امام حسین (ع) فراهم می کند از این رو جنبه رقابتی که به سوگواره داده شده تنها برای افزایش سطح کیفی این هنر است که بزرگ ترین خدمت به امام حسین (ع) است چرا که در غیر این صورت دلیلی وجود ندارد که مردم وقت خود را برای دیدن کار بی کیفیت صرف کنند./201/9703/ب1

ارسال نظرات