۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۳۲۵۷۷۷
استاد حوزه و دانشگاه:

اعتکاف فرصتی برای بازگشت به سوی پروردگار است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ریاضی گفت: اعتکاف سبب ارتقای درجات روحانی و معنوی انسان می شود و در مورد این عمل حسنه، در دین مبین اسلام تاکیدات زیادی شده است.
حجت الاسلام باقر رياضي بخشايش

حجت الاسلام باقر ریاضی بخشایش، معاون آموزش حوزه علمیه طالبیه تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به مراسم معنوی اعتکاف و جایگاه آن در مقابله با تهاجم قرهنگی گسترده غرب، اظهار داشت: اعتکاف می تواند معنویت را در جامعه با تهذیب نسل جوان به ارمغان بیاورد.


وی با اشاره به تأکیدات دین مبین اسلام درباره امر مستحب اعتکاف و جنبه های معنوی آن، خاطرنشان کرد: اعتکاف سبب ارتقای درجات روحانی و معنوی انسان می شود و در مورد این عمل حسنه، در دین مبین اسلام تاکیدات زیادی شده است.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که با بیان این‌که جوانان ما در برابر تهاجم فرهنگی گسترده غرب قرار دارند و ایمان سپر مقابله با این تهاجم دشمن است، خواستار حضور گسترده جوانان در آیین اعتکاف شد و ادامه داد: اعتکاف ارتباط معنوی با پروردگار و سبب تقویت ایمان جوانان است.


وی ادامه داد: انسان در اعتکاف نوعی تمرکز به خدا پیدا کرده و در واقع این عبادت می تواند روند صعود و عروج انسان را به خداوند سرعت ببخشد، چرا که در این عبادت انسان با کناره‌گیری از جامعه و مردم به مقصود و هدف واقعی توجه پیدا می کند.


این استاد جامعه المصطفی (ص) تبریز با تأکید بر شرافت ذاتی اعتکاف به روش‌های استفاده از این فرصت کوتاه اشاره کرد و عنوان داشت: فرد معتکف باید در این سه روز نه تنها از محرمات بلکه از امور روزمره دنیوی و مسائلی که با هدف اعتکاف تطبیق ندارد اجتناب کند و با شب زنده داری، یاد خدا و یاد مرگ توشه ای مناسب از این فرصت بردارد.


وی اعتکاف را آیینه‌ای برای تمام عمر انسان دانست و یادآور شد: معتکف باید سعی کند کل عمر خود را همانند ایام اعتکاف قرار دهد و حرکت تکاملی خود را برای رسیدن به خدا با دوری از لهو و لعب و غفلت های دنیایی شتاب ببخشد.


حجت الاسلام ریاضی با بیان این که اعتکاف غفلت انسان را از بین می برد، این عبادت را فرصتی استثنایی دانست و گفت: معتکفان در این چند روز از بحث های اقتصادی، اختلافات خانوادگی صحبت نکنند و سعی کنند بیشتر به نفس خود بپردازند و حق و الناس و حق الله را رعایت کنند.


وی جامعه امروز را نیازمند به معنویت اعتکاف خواند و ابراز داشت: اعتکاف حرکتی تمرکزی معنوی به سوی خداوند است و در جامعه امروز که پریشانی بسیاری به دلیل دوری از خدا وجود دارد، نفس عبادت می تواند آن پریشانی را جبران کند و به ویژه عبادتی که از ناحیه شرع مقدس وارد شده و بر آن تأکید شده است./854/302/ب3

ارسال نظرات