۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۳۲۵۶۸۳
همزمان با سالروز میلاد امام محمدتقی؛

ضریح مطهر برادر امام رضا در بجنورد غبارروبی و عطرافشانی شد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با دهم رجب، سالروز میلاد امام محمدتقی(ع)، ضریح مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) با شرکت طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه خراسان شمالی غبارروبی و عطرافشانی شد.
آيين غبارروبي حرم مطهر حضرت سيدعباس(ع) بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، امروز همزمان با دهم رجب، سالروز میلاد امام محمدتقی جوادالائمه(ع)، مراسم غبارروبی و عطرافشانی ضریح حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) با شرکت طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه خراسان شمالی و جمعی از مسؤولان فرهنگی و مذهبی استانی و شهرستانی برگزار شد.

 

در این مراسم که در فضای معنوی برگزار شد، ضریح برادر ارشد امام رضا(ع) در مرکز خراسان شمالی با گلاب ناب کاشان شستشو و وجوه موجود در این ضریح پس از جمع آوری، به حساب آستان مقدس حضرت سیدعباس بن موسی ابن جعفر(ع) بجنورد واریز شد.

 

در آیین عطرافشانی و غبارروبی ضریح مطهر حضرت سیدعباس(ع)، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سخنرانی کرد و یکی از مداحان استانی نیز دقایقی به مداحی و نوحه خوانی پرداخت.

 

گفتنی است، حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) و شاخص ترین امامزاده موجود در استان خراسان شمالی بر روی تپه ای باستانی معروف به معصوم زاده در جنوب شهر بجنورد واقع شده و با گنبدی فیروزه ای جلب نظر می کند.

 

بنا بر اسناد موجود در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی، حاج شیخ عباس قمی در کتاب شریف «منتهی الاعمال» به نقل از شیخ مفید می گوید که اولاد حضرت موسی بن جعفر(ع) 37 نفر شامل 18 مرد و 19 زن بوده اند، این اسناد حاکی است که حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در سال 200 هجری به اجبار و به عنوان ولایتعهدی توسط مأمون عباسی از مدینه به مرو هجرت کرد و به تبع هجرت ایشان، برادران و برخی از خواهران مکرم ایشان نیز به عنوان یاوران آن بزرگوار به سوی این منطقه رهسپار شدند که این هجرت منشأ تحولات علمی، فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زیادی نه تنها در خراسان بلکه در ایران اسلامی و جهان اسلام شد.

 

بر اساس این اسناد امامزاده سیدعباس(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) تا سال 203 هجری در قید حیات و به اذن برادر بزرگوارش مدتی والی بصره بوده است.

 

شایان ذکر است، در استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور 154 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده وجود دارد./9314/203/ب2

ارسال نظرات