۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۳۲۵۳۹۱
آیت الله علوی ‌گرگانی:

سیستم بانکی کشور به موازین اسلامی ملتزم باشد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله علوی‌ گرگانی خواستار التزام سیستم بانکی کشور به رعایت موازین اسلامی شد و تحقق این مهم را زمینه ساز رضایت مندی مردم و مراجع تقلید دانست.
حضرت آيت الله علوي گرگاني  آيت الله علوي گرگاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بهروز ساعدی، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان قم به همراه جمعی از اعضای این کمیسیون، پیش از ظهر امروز با حضور در بیت حضرت آیت الله سید محمدعلی علوی‌گرگانی با این استاد حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

حضرت آیت الله علوی‌گرگانی با بیان این که برخی موضوعات وقتی در جامعه غفلت و کوتاهی می شود عکس العمل بیرونی بالایی دارد، اظهار داشت: اگر از اول مسائل مالی بانک ها را در چارچوبه اسلام و دین قرار بدهیم و با همان کیفیت مورد نظر اسلام عمل کنیم مشکلی پیش نمی آید و مراجع و علما هم با این حالت مشکلی ندارند.

 

وی افزود: مسائلی که در برخی از بانک ها شبهه می شود برای شخص مراجع موضوعیتی ندارد؛ در برخی از بانک ها به گونه ای با مردم برخورد می کنند که زمینه نارضایتی شان را فراهم می کنند و مردم این موضوع را به ما می گویند؛ ما می گوییم به گونه ای برخورد کنید که نه شما ضرر کنید و نه مردم.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: درست که برخی از افراد معترض انسان ها ناجوری هستند ولی نباید به خاطر چند نفر آدم متخلف همه انسان ها را ناراحت کنیم؛ ما و دیگر مراجع اگر مطلبی بیان می کنیم می خواهیم احکام خدا اجرا شود و توجیهاتی نشود که حرام خدا را حلال کنیم، همانطور که روایت داریم در آخرالزمان افراد به راحتی رشوه گرفته و آن را حق خود می دانند.

 

وی همکاری علما و مراجع با بانک ها را منوط به رعایت موازین اسلامی دانست و تأکید کرد: اگر بانک ها سعی کنند در انجام امور بانکی و ارائه تسهیلات احکام اسلام را رعایت کنند خودشان هم از سود بی بهره نمی مانند و به عقیده من از راه وکالت بسیار خوب است که سود آن هم حلال است و مضاربه هم راهی شرعی ولی مشکل تر از وکالت است و همچنین راه سومی هم به نام جعاله وجود دارد که آقایان مراجع مطرح کرده اند ولی ما قبول نداریم؛ به هرحال کم شدن مشکلات در فضای مجازی به همین رعایت موازین اسلامی است.

 

حضرت آیت الله علوی‌گرگانی با بیان این که قم مرکز ثقل علم است، تأکید کرد: هر مطلبی که از این شهر صحه گذاشته شود، گویا دنیا برآن صحه گذاشته است؛ چرا که دراین شهر مراجع هستند که در امور مالی بسیار محتاط عمل می کنند، بنابراین در امور مالی در شهر قم باید بیشتر مواظب بود تا حقی نا حق نشود و بنده از بانک ها این انتظار را دارم که این قم را استثناء قائل بشوید.

 

گفتنی است، ساعدی دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان قم در ابتدای این دیدار در خصوص برخی از شبهات وارد بر بانک ها در فضای مجازی گزارشی ارائه داد و در خواست کرد تا فرهنگ سازی مناسبی در زمینه قرض الحسنة در شهر قم صورت بگیرد./1330/پ202/ج

ارسال نظرات